Hantera kaninen?
För några dagar sen fick jag hem min dvärgvädurshane på 5 år, sen hans matte, min kusin, hade tröttnat på honom. Han är min första kanin (har dock haft andra gnagare) och bor ute, som innan.
Men nu har vi fått ett problem, han är omöjlig att bära! Bara sprattlar och försöker att hoppa iväg. Själva problemet är väll inte att hålla i honom, mer att lyfta upp honom. Har försökt med att lyfta upp honom och släppa ner honom när han lugnar sig men det går ingen vidare (fick hålla på i en halvtimme för att ens få upp honom). I övrigt är han ganska lugn och kelig.
Har nu börjat fundera på om jag lyfter upp honom fel, hur gör ni?
Vissa kaniner gillar helt enkelt inte att bli burna :) Min lilltjej tycker det är okej att bli buren en stund men om man bär runt på henne för länge börjar hon sprattla. Du kan ju försöka träna, börja med att sitta hos honom och sätt han i knäet, och ge han godis. sen fortsätter du, att du håller i honom en liten stund och sen får han godis, efter ett tag kan man öka tiden.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Mina kaniner gillar inte heller det speciellt mycket. Min hane sprattlade som en tok i början, men nu när han litar på mig så får jag mycket oftare lyfta upp honom :) Så länge han känner sig trygg så sprattlar han inte.
Min är precis likadan. Jag transporterar honom med transportbur. Han hoppar enkelt in, mycket möjligt att han nu lärt sig att mär transportburen kommer fram är det dags att gå ut i hagen ;) Eftersom den är ny för dig, och du är ny för honom kan det vara att han inte litar på dig riktigt också. Det ända jag kan säga är la att träna, det är precis det jag håller på med haha :)