Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2602 ggr
tussen12
0

Är mitt hö bra?

Ser mitt hö bra ut? :D

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höet

fsigge
0

ja det tycker jag :) de ser ju inte dåligt ut

Frida

tussen12
0

Närmre bild

tussen12
0

Oj, fel bild

Fridaaaa
0

Man kan ju omöjligt se värderna men jag tycker det ser fint ut på bild :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
0

#2 Okej tack!

#5 Okej :)

fsigge
0

har förresten kollat på din youtube videos och det är jättekul och se dina kaniner :) min vavvo av kaninerna är björn :)

Frida

tussen12
1

#7 Haha Tack! :) Jo, Björn e goe :D

Helin_
0

Lukta på höet. Hö ska lukta fräscht o Kontrollera att höet inte är dammigt. De är sånt som man omöjligt ian se på en bild. Luktar höet frächt o gott och inte är dammigt så är de ett bra hö. Sedan är de som #5 skriver omöjligt att se värdena på höet. Man brukar räkna med att hö som skördats innan midsommar har högre värden nn hö som skördas efter. Men de är inte alltid de stämmer.

elinyeaah
0

Detta är mitt hö jag ger till min kanin. Har testat lite olika hö under sommaren men detta var det enda som hon verkligen gillade. Köper det från djuraffär i en vit stor påse, höet kommer från Kalix vilket är nån mil ifrån där jag bor. 

Jag tycker höet är väldigt fint själv, lite grönt osv. 

Dock ser höet väldigt konstigt ut just då, men jag fotade med blixt för att det var lite mörkt ute :P

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Idlil
0

Ni vet halvpressat hö? Det är ju lite fuktigt eller vad man ska säga. Det känns ju inte helt torrt .. Jag har det nu till min kanin och förut hade jag smålandshö då känner man ju skillnad på dom höna.. Vet i varför halvpressat är lite fuktigt kan man säga? För alla mina sådana hön har varit det..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

fsigge
0

#11 de kanske är dåliga/mögliga? man ska ju inte köpa dedära höet från mataffärer tror det heter dogmans ängshö. Eller så är det inte så mycket till hö kanske lite mer gräs-aktigt

Frida

Idlil
0

#12 det är köpt från en djuraffär och det är halvpressat hö det jag har nu.. 8:

Fridaaaa
0

#13 Djuraffärer har sällan bra hö. Är det som de packeterat själva?

Idlil
0

#14 hur menar du?

Jag har inte sett något konstigt på Toffee nu.. Hon är glatt av det och det är inte lika fuktigt nu…. Dt luktar fräst också, hmm…

Fridaaaa
1

#15 Som jag skrev? =) Kan inte skriva det på annat vis ^^
Köper dem in hö och lägger i påsar eller har de färdiga påsar från grossist (brukar synas).?
Aldrig sett halvpressat, brukar vara antingen eller :)
Men höet ska ej vara fuktigt om det varit inne hela tiden :)

fossingen
0

#11 Luktar det Svamp? eller ungefär som när du är ute en regning dag i skogen eller jäst så är det mögligt.

Idlil
0

#16 okej.. de har färdiga påsar. 
nej, det vet jag ju också! ;)

#17 det luktar fräscht!

Fridaaaa
0

#18 Jag hade nog valt annat hö, om det är fuktigt :) 
Eftersom det är inplastat dessutom :=)
Hade satsat på att hitta en bra bonde eller hästägare som kan tänka sig sälja bra hö :D

Idlil
0

#19  vi har ju bara höesligae (stavning) i stallet.. Och vill tyvärr inte ge det till kaninerna då jag inte vet om det är 100% bra att ge dom det.. Sedan har vi inte någon bonde här i närheten som jasg vet.. :(

Fridaaaa
0

#20 Hösilage går bra om man vänjer dem långsamt vid det, och att det är mer åt höhållet än åt ensilagehållet :)
Kollat på blocket t.ex? :)

Idlil
0

#20 okej, får väl testa.. Men ensilage är ju lite blött i sig själv kan man säga fast det inte är det. Så hur mycket ska hon få i början? Kan ju lägga ner lite i hennes vanliga hö först?

Hah, nej det har jag inte, men får väl ta o göra det. :)

Fridaaaa
0

#22 Ensilage är blött ja men det är inte samma som hösilage :)
Min styvsvärfar hade hösilage innan som var mer åt höhållet, alltså inte direkt fuktigt, gav mina det en liten period när det knep med hö.
Finns inget annat ställe du kan köpa hö på än djuraffären?

Idlil
0

#23 okej. :)
Nej, jag kan bara köpa från djuraffärer då ajg inte känner en bonde eller har någon i närheten av oss

Fridaaaa
0

#24 Jag kollar runt och kollar bland annat på blocket efter folk som säljer hö :D Känner ej dem jag köpt hö av :)

Helin_
0

Oftast kan man köpa hö på ridskolor oxå.

fossingen
0

#26 Japp, om de någonsin har tid att svara dvsXD 

Har köpt här från ridskolan. Men när jag behövde de två sista gångerna ringde jag ihjäl mig flera dagar i veckan utan svar. Lämnade också meddelande. Så jag undrar hur de lockar till sig nya elever XD

Lyckades dock få en ny hö kontakt i närheten av ridskolan;P

Helin_
0

#27 man kan ju göra ett besök på ridskolan oxå. De va så dom flesta som köpte hö av oss gjorde när jag jobbade på ridskola.

fossingen
0

#28 Jo, absolut. Men jag vill ju veta att de kan sälja för tillfället. Det är mest bara skötare i stallet på dagtid som inte har större aningar om hö försäljning. Därför brukar jag höra av mig till en kvinna före så hon hinner nämna det åt skötarna som ska vara där. 

Men jag kommer hellre fortsätta köpa av kvinnan då hennes balar var det bästa nånsin, även bra packat, grönt och fräscht :) Även om jag betalar några kr mer per kg.

elinyeaah
0

#14 har hö från djurmagazinet. Det kommer från Kalix från en bonde, det höet är super fint (några mil från mig, bor i Norrbotten) !:):) inte så noga rensat, det gillar min kanin mer än allt annat :D

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

fossingen
0

#30 Ganska långt att fara för o köpa hö :P

elinyeaah
0

Förstod Inte riktigt men..

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

fossingen
0

#30 Har för mig att du bor i Boden? Tänkte det är ju en bit för dig till kalix att handla hö:)

elinyeaah
0

#33 men jg köper det på djuraffären;)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

fossingen
0

Jaha, okej då fattar jag :D Du köper det här på djurmagazinet? Jag gillade inte det höet alls, det luktade Svamp? och var grovt fuktigt, när det väl torkat så dammade det som sjutton. Jag lämnade tillbaka det då kaninen också utvecklade trumsjuka av det.

Nu köper jag från en tjej som bor i närheten av ridskolan grönt fräscht luktande hö 8 kr kg, mycket billigare :)

elinyeaah
0

Köper det i en vit påse, kollar alltid och alla gånger jag har köpt är det jättefint :p

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

fossingen
0

#36 Om det är samma hö så är säckarna genomskinliga och småpåsarna vita eller iaf då. Fint är det ju i färgen och strukturen. Men luktar inte bra i alla fall, sen fuktigt som sjutton XD

elinyeaah
0

Som jag sa, det jag köper har alltid varit bra.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

fossingen
0

Men det är ju bra 🙂