Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1087 ggr
Underbarn
0

Lusern

Vet ni om kaniner kan äta lusern? (antingen i form av pellets eller strå)
Plus fritt med hö givetvis.

Min häst ska börja äta lusern (om han gillar det) så jag tänkte kolla om kaninerna kan äta det också :) Just nu äter de krafft groov 60 vilket fungerar bra, (de får bara 1-2 msk varannan dag, förutom honor med kull) eftersom att de håller hullet med höet, men vissa behöver pellets ibland för att inte bli för tunn och så är de van att få något extra ibland och lite godare är det ju :)
Sommartid får de gräs hela dagarna och hö nattetid.

minaninar
0

Kaniner kan äta lusern. Ungar kan ha fri tillgång tror jag. Men för vuxna (färdigväxta) så ska det begränsas. Jag kan inte exakt säga hur mkt, men en liten näve (kommer det druvbajs så ger du för mkt). Det är dock viktigt att tänka på att kalciumhalten är hög för en vuxen kanin o det är därför viktigt att inte ge annat som är kalkrikt om man ger lusern. SÅ har jag förstått det iaf.

Du kan säkert få råd om hur mkt lusern du kan ge här eller på annat forum. Det jag är osäker på är om man förlorar något annat vitamin eller mineralämne som är essensiellt för kaniner, om man väljer lusern istället för en berikad pellet och hur man i så fall kan komplettera.

fsigge
0

ja de kan de :) Om man smakar lite på kaninens pellets och den smakar beskt så är det lusern och det är bra :)

Frida

Underbarn
1

#2 Förstod inte riktigt.

#1 Jag tänkte att höet ska innehålla det viktigaste som de behöver :) möjligen att man behöver öka mineralerna… hmm anledningen till vrf jag vill ge lusern och inte vanlig pellets är för att lusern fortfarande är grovfoder :)

minaninar
0

Små smakportioner av grönsaker som är bra för kaniner borde lösa behoven av extra vitamin o mineral. Men jag skulle själv vilja veta mer. Jag ger lite lusern o lite pellets.