Ny kanin
Hej! Jag kanske ska köpa en ny kanin och där undrar vad ni tycker jag ska ha, gärna att rasen inte är jätte stor, vill gärna att rasen ska vara lite så här typ "pigg" och kunna hoppa bra. Om du vet att de finns en uppfödare i typ Roslagen eller typ norra Stockholm där omkring länka då! Skriv inte bara en ras gärna skriv lite om den rasen också :)
Hoppa bra är individuellt, så vill du ha en kanin som kan hoppa bra, är det bättre att köpa av en som föder upp för hoppning, större chans att få en kanin som hoppar bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ja de vet jag men de finns väll olika raser som är ganska kända för just att de brukar vara bra hoppare? :)
#2 Ja det finns det, t.ex holländsk kanin. Men, det är ändå ingen garanti 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De bästa hopparna är vädurskorsningar eller harkorsningar :)
Holländare, enligt mig har de bästa temperamentet :)
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#3 okej vet du nån uppfödare i roslagen eller norra Stockholm? :)
#4 uppfödare? :)
Precis som #4 skriver är de flesta av dagens hoppkaniner korsningar. Om du inte har tänkt dig att ställa ut eller avla renrasigt, utan bara vill ha en "pigg" kanin som hoppar bra är det nog en sådan korsning som avlats fram för hoppning som du bör leta efter 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#5 Okej kan du berätta lite om de? :)
#7 vet du någon uppfödning? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns bra renrasiga hoppare också :) Letar man bara efter en utställnings/hoppuppfödare som satsar en del på hoppning också så hittar man bra kaniner, men det är ju fortfarande individuellt.
Min dvärgvädurshane Ike har superfart och nu, efter 1 månads uppehåll och endast 4 tränar innan dess, hoppade han bättre än min hona som hoppat sedan i september. God fart har han, studsar fram på tårna och liknar mer en hoppkorsning än en renrasig dvärgvädur när han hoppar, dvärgvädurar anses ju ändå vara i bastantaste laget för hoppning.
Men, för att vara helt, absolut säker på vad man får så är det allra bäst att köpa en kanin som är några månader och helst hoppat, om det är en jättebra hoppkanin man är ute efter, men vill man bara ha en som tycker det är allmänt kul och är någorlunda bra på det så är det inte lika viktigt att den hoppat innan. Jag drog en lyckolott på Ike, men hade kanske inte lika stor tur med honan Elsa, hon är lite mer slöfock (:P) och båda kommer från samma uppfödning med hoppsläkt, Elsas farmor är faktiskt en av de bästa hoppkaniner den uppfödaren har, och ändå är det Elsa som är en sämre hoppare, vilket är ännu en anledning att titta på ungkaniner/vuxna om hoppningen är viktig :)
Ursäkta uppsatsen^^
Holländare är väldigt sociala, aktiva och kan bli bra hoppare (ingen garanti).
De har väldigt cool teckning, och jag tycker dem har de lilla extra🙂
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.