Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2988 ggr
[kiiiwiii]
0

Megacolon

Läste om sjukdomen megacolon och blev väldigt fundersam då jag haft flera ungar som dött mystiskt… Hur vet man om kaninen har dubbeluppsättning av brokningsanlaget? Uttryckte jag det rätt?? Alltså hur kan man se om ungen har megacolon? Och finns det något botemedel?

[_hsleiufhbtv]
5

Vad har det varit för färger på föräldrarna till dom döda ungarna? Megacolon är ju när kaninen får en dubbel uppsättning av det brokade anlaget (K), då kan det ge tarmmissbildningar och kaninen som är vitscheck (har två brokade föräldrar) dör. Det är ganska svårt att se skillnad på en vanlig brokad med få färgade fält på kroppen och en vitscheck, men vissa kan. Vitscheckar är väldigt vita och har inte så många fläckar. Det är just av denna anledningen man undviker att para följande: Brokad + brokad Brokad + mantlad Mantlad + mantlad Och sen får man ju också tänka på att en vit blåögd kanin kan vara dolt brokad.

dermot
2

#1 Och lika så en vit rödögd kan vara brokad undertill. :)

Dessutom är dalmatinertecknad och shecktecknad också brokade så man tänker på det!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

bustjejen
1

Måste få passa på att ställa en följdfråga i denna tråden :-)

Om man parar en svartvit japanbrokad och en mantlad kanin, kan det bli vitscheckar då?

För japaner räknas väl också som brokade?

Suskiv
2

Japanteckningen i sig är inte ett brokninganlag men är kaninen svartvit japan brokad och paras med mantel så kan det blir vitscheck.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

bustjejen
0

#4 Tack för svaret! Det var som jag misstänkte då.

[kiiiwiii]
0

Måste säga tack till alla era svar! Ska under dagen lägga upp bilder på föräldrana och även de ungar somdött!

[kiiiwiii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är två av ungarna från i somras som dog väldigt plötsligt! Ca 8-10 veckors ålder!

dermot
0

Färg på föräldrarna?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[kiiiwiii]
1

Pappan är brokad och mammams färg vet jag inte vsd den heter! Ska lägga upp en bild så ni ser!