Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3132 ggr
zezagena
6

Bettfels-linjer

Varit aktuellt med bettfel på sistone i vissa linjer ( fa satin), men känner själv det rörigt. Kan man på något sätt visa info om vilken/a linjer som drabbade? (kanske inte går utan att lämna ut uppfödare).. ?

Via FB/KiF har jag försått att linje - of Sungarden drabbad men är det flera..?  Vore det inte ansvarsfullt att linjer där bett-defekt finns tydliggörs för att kunna undvikas i Avel el kontrollavlas på..?  Hjälpas åt utan att skuldbelägga..

"Föds" ju nya uppfödare hela tiden.. Kanske ter jag mej smått hysterisk men har en mini-uppfödare (som många andra), o då är det ju katastrof när man får in nåt skit. Linjeavel i all ära men öppenhet ännu bättre! Svårt för hyshhysh.. jag är själv för öppenhet, för att minska lidandet för kaniner och mkt elände för nya uppfödare. Har själv satin i min uppfödning men ej drabbad av just bettfel

Ni som köpt/fått in bettfel får gärna medd i tråden el PM  vilken linje..

ninor
5

Jag känner som du. Hellre öppenhet än att få lära sig den svåra vägen vilka linjer som bär på bettfel och inte. Att det dyker upp bettfel behöver ju faktiskt inte vara uppfödarens fel, men uppfödarens ansvar i det hela är att TA ANSVAR och informera ev. köpare etc.

Zekaan
0

Nu kanske detta inte har med saken att göra men vad är sungarden? Vet att någon sålde sina kaniner, som hen egentligen skulle ha i Avel, pga de hade sungarden. Är detta något bara satin och rex pälsade kaniner kan få? :)

[Guldvingens]
2

Sungardens Devil (och säkert flera andra) är en individ som fått ungar med bettfel. De ungar som inte fått bettfel har 50% risk att vara bärare av bettfel, och kan därmed sprida det anlaget vidare.

zezagena
0

Bettfel finns hos alla raser vad jag vet, kanske dvv och lejon mest drabbade i sina linjer men är ju oxå de populäraste.. Just hermelinen tror jag är skonad men har ju andra gissel som maxfactor o muppanlag (?)

Att det på sistone drabbat fa satin/rex (?) är ju för att det keluppfödare som födde upp dessa till att börja med och de linjeavlar inte på samma sätt som de erfarna utsällnings-uppfödarna. Mkt import gjorde väl oxå att det svårt veta vad som bakom i både färg o defekter..

#3 Lever den här Devil forf och anv i Avel?  bärare..? föräldrar, syskon.. o hur många ungar kan tänkas finnas efter honom..

[Guldvingens]
0

Med tanke på hur dvv rex, rexsatin och satin bara exploderade så skulle jag säga att det finns många barn/barnbarn/barnbarnsbarn efter Devil. Det avlades på all möjlig skit, för att få ungar att sälja dyrt. V

[Plumskaniner]
0

Någon som vet om Akillies of Sungarden är släkt med Devil?

[Guldvingens]
3

Akillies pappa är Devil.

[Plumskaniner]
0

#7 - Åh suck, där fick jag en till kelkanin..

Trasdockaa
0

#8 Fy vad tråkigt :( Jag lider med dig!

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

zezagena
0

#8 så tråkigt men samtidigt bra ju att du fick veta det kanske innan ngn kull tagits.. fick du ingen härstamning..?

Trasdockaa
1

Jag har haft tur (eller otur) att inte fått några bettfel bland mina dvv rex (tur att det inte kommit upp, men risken finns ju att det ligger där men att man inte får reda på det också så klart, och att man avlar vidare ovetandes). Men jag är just nu väldigt glad för att Helene på Ljustadalens är igång med att linjeavla min linje, så finns det något lär det komma upp nu. Så förhoppningsvis dyker inget upp och jag kan ta och fortsätta med avkommor från min linje från henne sedan när jag är klar med utbildningen, men skulle det inte vara så, så vet jag också vart jag ska sluta :)

[Plumskaniner]
0

#10 - Ja självklart är det bra att någon kunde säga detta så att jag inte kommer ta fler kullar med honom. Tyvärr parade jag honom med min danska import för några veckor sedan..

Jo jag har ett härstamningsbevis till honom, & där står det att hans morfar är Akillies of Sungarden. Längre bak går det inte.

zezagena
0

Roddat lite o hittat en del kaniner efter Devil/Akilles som går i Avel 😕 man får hoppas dessa  uppfödare gör testparningar. Nga hanar är ex Calzone o en Latjo som gett ungar med bettfel.. Så synd på rexdvv-aveln i sverige om den "går åt pipan" helt.. 😢

Trasdockaa
0

#13 Klart den inte går åt pipan! :) Finns så många rexar och rexbärare som är avlade mot rena dvv från rasen rex utan bettfel, iaf inom utställningsvärlden. Så skulle det vara så att det blir problem, så finns dessa kvar att använda sig av :)

zezagena
0

Jo visst ( har ju nga själv rex/satin+bärare utan dessa linjer) men man behöver ju nytt blod ibland o redan rätt begränsat med spec wienerfitt av rex i vårat avlånga land..

Peak303
1

Lucifer är bror med Devil samt att Akilles och Diablo är söner till Devil.. Tycker det är riktigt tråkigt att det finns så mycket fel i de leden :/

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Trasdockaa
0

#15 Fast jag håller inte riktigt med, så länge det finns obesläktade normalpälsade dvv går det att väldigt lätt få obesläktade dvv rexar :) Men visst är det så att det är svårt att få obesläktat om man inte vill para in mot normalpälsat, det håller jag absolut med om :)

zezagena
0

#17 Jo så är det ju, har själv gått den långa vägen el åtm halvlånga vägen. Har nu bara en inköpt- min äldsta dvv-rexhona på 4 år resten egenuppfödda 😃Många nya uppfödare poppar ju upp o det kan ju vara frestande att gå den korta vägen o köpa in ett gäng " färdiga" rex/satin/satinrexade..

Trasdockaa
1

#18 Ja du har helt rätt, och speciellt för de som har väldigt få djur kan det kännas som en väldigt mycket längre väg att använda anlagsbärare :) Otroligt härligt för dig att du har så många av dina egenuppfödda! Det är ju något alldeles speciellt med de man fått följa från födseln :) Jag blir alldeles för snabbt fäst vid kaninerna jag lär känna, så har tyvärr väldigt få som flyttat härifrån. Men en dröm är så klart att bara ha sina egenuppfödda busar hemma :)

Vet inte hur det ser ut med sjukdomar ute på kaningårdarna nu, men annars hade det kanske varit en idé för många som nu "förlorat" sina avelsdjur att hjälpas åt att låna djur med varandra? Både normalpälsade, rexbärare och rexar. Men som sagt, det förutsätter ju ett bra läge vad gällande sjukdomar.