Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 581 ggr
conadrie
0

Förstör buren

Jag har en kanin som gnager och gräver i buren, är det någon som vet om det finns något man kan "smörja" in buren inifrån i så att han slutar? som inte är farligt för kaninerna heller. 

Han är ungefär 10 månader.. men han skvätter hela tiden när man öppnar buren också, det hade försvunnit men kom tillbaka efter att han blev tillbakalämnad p.g.a en oseriös köpare, och jag börjar bli trött på det. Finns det något man kan göra eller ska jag försöka låta det vara och se om det försvinner med tiden?

fsigge
4

kaniner är ju specialicerade för att gräva och gnaga. Det är något man inte kan ta bort. Man kan däremot kastrera hanen och då blir den oftast lugnare och slutar att skvätta. Vissa hanar slutar inte skvätta efter kastrering.

Frida

Fridaaaa
2

Gräver är naturligt för kaninen, det behöver den göra.
Får kaninen mycket pinnar att gnaga på?

Kastrering brukar vara det bästa när de skvätter

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Summerdogs
0

De med att han skvätter gjorde min hane hela tiden.. Det är som #2 säger att de slutar vid kastrering. För mig slutade min hane helt med det då han blev kastrerad! 

Min syster har en kanin som bor i mitt rum nu tsm med min kanin och han är en hermelin och han gnager i galler och på hus. I hans fall är de att han gör de för att han inte fått stimuleras. Om han får de så är de lugnt i buren. Alltså han gnager i gallret för han har tråkigt kan man säga. Så var de för han iaf, du kanske kan testa att aktivera din kanin mer om de kan funka för dig? :)

conadrie
0

#1, #2 & #3 Jo, det är ju klart att jag vet det, men han gnager och gräver även om han fått komma ut 1-2 timmar om dagen ändå. :/ 

#2 Jo, det får de. Men det hjälper antagligen inte då :P 

Har funderat på kastrering, men eftersom att det kom tillbaka nu när han kommit hem igen så började han, men när han var 5 månader slutade han med det helt, så om han får vänja sig igen så slutar han kanske med tiden också?

Fridaaaa
1

#4 1-2 timmar/dag ut från sin bur, är för lite för honom förmodligen.
Mina är ute mer än så, (om vädret är bra) plus att de har stora burar. Hur stor är buren.

Summerdogs
0

Man kan ju också fixa roliga saker i buren för kaninerna! Aktiveringsbollar är en bra sak för kaniner som är galna i godis! Du kan ju googla på lite olika aktiverings tips? som du kan göra för kaninen då han är i buren :) 

Sen om han gnager ska du helst inte ge han mat för att få han att bli tyst/sluta för då blir de som belöning.. Om de är mat han kan vara ute efter så ge han de då han inte gnager. 

Min hane kan gnaga för han vill ha pellets och om han får de blir han tyst och gnager inte i galler. Men jag får ge han de då han "inte" gnager i gallret!

conadrie
0

#5 Antar att det kan vara så. Han får väl komma ut 3-4 timmar istället då. Burarna är 120x60x60 typ.

#6 Smart, har faktiskt inte tänkt på det då jag bara haft det i huvudet att han antagligen förstör sakerna xD men får skaffa det och se om det funkar :) dock är han inte så mycket för godis, så får väl lägga små bitar av morötter i eller så istället då. :)

De får ju dock maten på kvällen och han gnager oftast på morgonen och under dagen.

Fridaaaa
0

#7 Ok Då kan det vara att han behöver komma ut mycket mer. 1-2 timmar är väldigt lite med tanke på att han sitter då resten i buren 🙂 Så mer aktivering och Motion. 🙂

Stinastygg
2

Att han får komma ut är en sak - men det är inte detsamma som aktivering. Det är viktigt att komma ihåg.

Visst - det ger stimulans att få hoppa omkring och kolla läget och nosa på saker osv, men vad kaninen verkligen behöver är att få utlopp för de behov som han så tydligt visar är undertryckta!

Han behöver få GRÄVA, och det ordentligt! Fixa en djup back eller nått med grus, jord, spån eller nånting i, sätt honom där och låt honom röja loss! Om han inte kommer på poängen med det direkt, gräv ner godis i lådan, så ska du se att han börjar rota.

Sen dethär med gnag. Se till att kaninen har gott om kvistar, grenar och ett grovt fint hö att äta som sliter på tänderna och låter käkarna jobba. Hårda grönsaker ibland är också bra, som morötter, stammen på broccolin, vitkålen, eller kålrot osv. Hårda grönsaker som stimulerar kaninens behov av att gnaga och slita.

Aktiveringsleksaker är som sagt bra, och man kan göra egna sådana, som inte kostar och som det inte gör nåt att kaninen har sönder. Du måste tänka om lite här - tänk att det är MENINGEN att kaninen ska få förstöra sakerna. Det är ju precis det som är själva aktiveringen! 😉

Lycka till.