Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2324 ggr
valorous.kid
0

springhjul för kaniner?

Hej! Jag har sett att det finns springhjul även för kaniner, jag undrar är dom bra? För det skulle ju vä ett väldigt bra sätt för kaninen att träna kondition och muskler! Så slipper msn springa runt i skogen med dom så ofta ;-) Tacksam för svar! :D

tussen12
0

Skulle bog inte tro det, dom kan nog skada sig ganska rejält på dom

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
2

Nej springhjul skulle jag säga inte är bra.
Inte så många djur det är så himla bra för 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

#1 & #2 okej ;) blir väl springturer i skogen och hoppning då ;) Men vet ni något effektivt och bra sätt att bygga muskler på? :3 och om man hoppar, ska man hoppa låga hinder och många eller höga och få? Tänker nu på vad som ger mest träning :3

Fridaaaa
1

#3 Hoppas gör man ju inte så ofta, 1-2 gånger/vecka.
Men gå/springa i sele i backar är t.ex bra 🙂

Summerdogs
0

De är inte bra för dess rygg om man har springhjul.. Bättre att gå ut och springa med kaninerna ;)

tlover
0

#5: vad jag har förstått så är det inte dåligt för ryggen bara den är stor nog, ett hjul ska vara så stort att djuret står i princip rakt (Därför har visst råttägare svårt att hitta hjul som är stora nog)…

så om man inte har minikaniner så blir det ett rejält hjul (men jag ser ändå inte varför kaninen skulle vila springa där)

l'm back

fsigge
0

egentligen ska inget djur ha springhjul.

1 de kan skada sig rejält

2 vissa blir väldigt stressade av det

3 väldigt dåligt för ryggarna

Frida

valorous.kid
0

Okej tack allihopa :) ska försöka hitta någon bra backe att springa i med dom :* Men hamstrar då? Dom springer ju i hjul, och möss?

Summerdogs
0

Kan inte så mkt om möss och så men man kan ju inte ta ut små möss på samma sätt som med en kanin. Sen är dom så mycket mindre så ett hjul tar inte så mkt plats för en mys/hamster

Fridaaaa
2

#8 Olika arter 😉 Olika kroppsbyggnader plus att det är mycket lättare att hitta ett bra hjul till möss och hamster än till en kanin eller marsvin.
Men jag ogillar hjul överhuvudtaget. 🙂

tlover
0

skulle en kanin ens springa i hjul även om den var stor nog, säker osv.

Jag har en känsla att om vi skulle instalera ett hjul till Dick (vår äldsta hane) skulle han.

Fnysa ev tuta

markera den i typ en timme

Fnysa el tuta igen

försöka möblera om den och sen när jag kommer igen bita och dra i den för att visa mig att den inte ska vara där.

enda anledningen jag kan se han framför mig gå upp i den är antingen för att markera eller om det skulle finnas en hona av nån art som han kan jaga (han har jagat katterna så jag tror inte han bryr sig så mkt bara det är en hona)

l'm back

Frosstis
1

Möss ska inte springa i hjul alls, deras svans blir ju jätteböjd och det är en förlängning av ryggraden. Hur kommer det sluta liksom.

Och det är inte bra för hamstrar att springa i hjul hela tiden heller, dom kan faktiskt också skada ryggarna.

Det finns faktiskt hjul för katter, så dom måste vara jättestora. Ser dock verkligen Ingen anledning att låta en katt springa i ett hjul. Inte en kanin heller. Kaniner springer inte, de skuttar. tänker bara på hur ostadigt det skulle bli när en kanin skulle skutta i ett hjul, det kommer antagligen välta om man inte borrar fast det i marken. 

I branta backar bygger kaniner muskler bra, försök springa upp med kaninerna om du orkar, haha :P Sen så gå i bra terräng med mycket uppför och nedför, mycket variation. Så de får skutta ordentligt, det måste vara riktigt jobbigt. Bygger muskler bra. Hoppa upp på stockar, ner, upp, klättra, springa lite osv.

Hoppa kan du också göra, fast inte för ofta. Kan tänka mig att låga och många hinder är bra för konditionen, som kanske är bäst att träna först. Höga och få hinder är nog mer för muskler, speciellt bakbenen.