Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1155 ggr
Kiyona
0

Vilket kraftfoder?

Jag ska sälja alla mina kaniner oh behålla Willbur och låta han flytta in i lägenheten.

Jag undrar vilka krafoder det finns att köpa i mindre förpackningar som är bra?

Han mår bäst på ett högre protein foder då han blir väldigt liten annars.

Fodrar med weisenflakes/spannex lucern just nu men dessa säckar är enorma för en kanin och för mig att ha i lägenheten :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Agda
0

Lottie tycker jag är ett helt ok foder, tror proteinet ligger på runt 14-15%, växttråd är inte så högt, men hö är ju också växttråd. Minns jag rätt är innehållet lite annorlunda på 1,5 kg påsarna (som finns i tre olika varianter) och påsen på 5,5 kg.

KaterinaPetrova
0

Jag har Lottie Morot & Äpple, 1,5 kg kostar 50 kr på Lantmännen/Granngården. De stora påsarna runt 130 kr, en liten påse räcker en månad till mina 4 kaniner.. Äpple & Morot har de bästa värderna😛

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Kiyona
0

aah vad ligger växtråden på? för mig att väztråden var ganska låg på lottie men ska kolla :) kanske inte finns foder med 18+ i växtråd i små förpackningar -_-

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Agda
0

13-14% tror jag (har foderpåsen ute, så kan tyvärr inte kolla just nu😛).

JR Farms grainless finns i småförpackningar och har hög växttråd (21,5%), men då har den bara 11,1% protein.

Storkebodas
0

Sedan finns ju Cunis olika varianter och Selective också. Selective har lägre kalciumhalt (0.6 tror jag) och det är ju bra. Dock är det dyrt… Men om du bara ska ha en kanin kanske du är villig att lägga lite mer pengar på det. =)

Jag använder samma foder som du gör (wiesenflakes/lusernpellets) och har länge försökt hitta vitaminvärdena till lusernpelletsen. Har dock inte lyckats, men du kanske har koll på det? Lite OT kanske men hoppas att det är okej. ;)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Kiyona
0

Ja just det ja! Cuni från oxbow heter sorten ^^ Jo har man bara en kanin kan man gå på det lite dyrare.

Ingen aning om vitamin halten men reasterande näringsvärde bör ju ligga ungefär såhär:

Energi 8,0 MJ
Råprotein 17,0 %
Smältbart råprotein 15,0 %
Växttråd 28,0 %
Råfett 2,4 %
Vatten 11,0 %
Kalcium 16,0 g/kg
Fosfor 2,5 g/kg
Kalcium/fosfor-kvot 6,4

**Mvh//Andrea **

fossingen
0

#6 Om han behöver högt protein så rekommenderar jag nog att blanda Cuni Complete med Selective Junior.

Kiyona
0

Tror att du inte alls behöver oroa dig för vitamin halterna. Höet ska bidra med alla vitaminer dina kaniner behöver enbart tillskott av färska grönsaker är nödvändigt. Kaniner behöver mycket vitaminer men det sköter höet och den färska maten :)

Det är väl E, D och a vitamin som det lättare kan bli brist på.

Ska kolla vad djuraffären har imorgon och selectiv kan jag köpa på gibbon så det blir ju inte lika dyrt då :)

**Mvh//Andrea **

Storkebodas
0

#8 Det jag oroar mig för är snarare att det är för mycket e-vitamin i fodret. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Loca Diaz]
0

Kolla om du kan köpa enstaka kg av någon uppfödare eller annan kaninägare som har stora säckar med bra foder? :) Alt. om du tycker krafft groov är bra, så hästägare.

Kiyona
0

Vet att uppfödaren till kaninen som jag ska behålla sålde foder förut som passade Willbur bra.

Var och kollade i djuraffären JÖSSES vad dyrt fodret var 202kr för en liten säck!! Det får jag 25kg för av mitt foder jag har nu ><

Får e hur jag gör. Kanske finns billigare på nätet -__-

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Okej uppdate.

Jag valde en blandning mellan Carrier och xtracare+ junior tillsammans med torkad persilja och kamomille.

Blev lite ställd när jag öppnade xtracare+ förpacknngen och såg små kulor i grönt och mörkrött !? what!? 😮

Vad kan detta vara? kommer inte ihåg något om vad som stod på förpackningen mer än att näringsinehållet i övrigt stämde överens med vad jag letade efter. Någon som kan mer om detta foder? hittar ingen näringsdeklaration på nätet. Tänkte ger det en chans han är jätte fin i sin helhet och är pigg och kry. Men undrar om det inehåller färgämnen och annatskräp med tanke på utseendet.

Annars älsar han fodret och äter upp dem gröna och röda kulorna först…gör mig lite misstänksam på vad det kan innehålla…

**Mvh//Andrea **

[Bolten]
0

Jag ger rabbfor till alla mina och känner många som gör det och tillsammans med ett bra hö är de aboslut de bästa enligt mig :)

fossingen
0

#12 Om det står Beaphar care + på påsen aka extracare + junior så innehåller den färgämnen:

Sammansättning:
Spannmål, grönsaker biprodukter, grönsaker, mineraler, frön, jäst, yucca schidigera, alger (spirulina min. 0,01%).

Analys:
17,3% råprotein
Råfett 3,3%
Växttråd 22,2%
Rå aska 5,0%
Fukt 9,1%
Ungefär 0,82%
Mg 0,30%
Na 0,20%
0,80% K
P 0,49%
Metionin 0,05%
Tillsatser:
Vitamin A 14.200 IE / kg
Vitamin D3 1570 IE / kg
Vitamin E 93,9 mg / kg
(Eftersom D - tokoferolacetat)
Cu 13,6 mg / kg som aminosyror hydrat Kopparkelat
Med konserveringsmedel, med antioxidanter och färg (EG tillsatser)

Menge:

Produktbild

Kiyona
0

Skrev i första inlägget att jag numera bara har en kanin. Så av den anledingen behövde jgag byta foder. Var nöjd med mitt förra foder med weisenflakes och lucernpellets med torkad persilja och andra örter i.

Så hade så stora säckar funkat hade jag behållt det tidigare fodret 😛

Nu undrar jag mest över om det inehåller onyttigheter i xtracare+ junior fodret pga färgerna 🤔

men som sagt prövar och ingenting som märks tyder på konstigheter men sånt syns väl sällan på utsidan…

Vaad finns det mer att välja på med högt protein och växttråd?

**Mvh//Andrea **

fossingen
0

#15 Har du bara en mindre påse så kan kaninen äta upp det, du kan ju alltid byta när det är slut :)

Ja, zooplus.dk och zooplus.se har fått in Selective Junior. Där finns även Cuni Complete väldigt billigt :)

Kiyona
0

aaah det ska jag kolla! Tack! :P

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Dem hade ju jätte mycket roliga grejer för smådjur! Och mycket billigare än djuraffären i stan :D Ska defenitivtköpa därifrån :)

**Mvh//Andrea **

fossingen
0

#18 Jo, de är ju det :)

Beställde igår från zooplus.dk tre olika foder, tänkte testa vad mina kaniner gillar bäst. En sort jag köpte vet jag de gillar och äter, men testade beställa Jr farm grainless och Greenwoods också :)

Meister lampe köpte jag förr 6 kilo av, det var ingen hit alls, dissat totalt XD

Kiyona
0

Haha :D

Tänkte pröva det men ah det inehåller väl knappast något protein va? Kan ju blanda det dock. Men tycker man kan vara lite ekonomisk och köpa carrier och blanda med ett hög fiber, låg fett och hög protein foder som är extruderat och blanda annat gott som gör det lite roligare och smakfullt ^^ Så kan man lägga den summan på annat kul man kan göra tillsammans med sin kanin :) Sålänge dem gillar fodret och mår väl :)

Ja jr grainless ska ju vara bra. Man får pröva sig fram. Tänkte pröva cuni complete och selective junior som du tipsade om. Tycker ju xtracare+ inte såg riktigt klokt ut och kan omöjligt vara naturliga färger. Och onaturligt är ju inte något önskvärt. "/

Säg hur det går med fodertestet! :D

Sen såg jag att dem hade jätte intressanta leksaker för smådjur! Sak defenitivt pröva den där träbiten med luckor där man kan gömma godis som djuret får öppna luckan för att få tag på 😎

**Mvh//Andrea **

Agda
0

Ett tips? är att blanda med torkade ärtflingor om man vill höja proteinet. Jag köper från zooplus, värdena är 23% protein, 2% fett och 6% växttråd.

Kiyona
0

Aaah det har jag ju aldrig tänkt på kanske borde prova. Det är bara torkade v inte några tillsatser eller?

**Mvh//Andrea **

Agda
1

Ja, såvitt jag vet är de bara pressade och torkade🙂