Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 621 ggr
tlover
0

dage efter hö godare?

har ni så hos nån kanin? att dom tycker on det "gamla höet" mer?

Eftersom vi ströar med hö lägger jag även det oätna (om inte det är tex jättesmutsigt) höet i buren som mer strö. Två av våra kaniner tycker att det höet är sååå mycket godare att dom till och med äter det även efter jag hunnit lägga i det nya höet.

Eftersom det höet är lika fräscht som det andra så oroar jag mig inte för deras hälsa eller så jag bara undrar varför dom tycker att "dagen efter" höet är så mkt godare (eller ja vi fodrar ju dom med hö två gånger/dag så det är inte riktigt dagen efter men ni fattar).

mina två teorier är

1: eftersom dom redan börjat äta på det höet så forsätter dom äta det tills det är slut.

2: det är enklare att äta det höet än det som är i höhäcken.

Somsagt jag är inte orolig, snarare nyfiken på om det finns andra kaniner som föredrar "gammalt" hö eller så.

l'm back

Trasdockaa
0

Mina kaniner äter hellre hö som läggs på marken än i höhäcken, så jag har numera hölådor ist för höhäckar, så jag tror absolut på det :) Kan tänka mig att det blir rätt mycket sträckningar i nacken om höhäcken är en bit upp, vilket den oftast är :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

tlover
0

men åh det är ju säkert för att det är mer naturligt att äta från marken.. däremot så är vara höhäckar ganska låga men det blir ju ändå "fel vinkel"

l'm back

Fridaaaa
0

Mina äter alltid från marken.

Men de vill helst ha nytt hö, men fyller på 2-3 gånger/dag 🙂 Och de äter på bra! 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trasdockaa
0

Det är iaf min teori, säger inte att den är rätt, men det är vad som jag ser fungerar bäst för mina kaniner :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

tlover
0

ja skulle dom inte ha höhäcken att välja på så skulle dom trampa ner det osv och det tycker inte ens mina som tycker om "dagen efter hö" om

men dom har ju alltid så dom kan äta ur häcken också (fyller på bara 2 gånger/dag om inte dom varit extra hungriga såklart och det skulle vara slut.

off topic

#3 du ser ut som min storasyster då hon var yngre på det där fotot du har, jag tror alltid hon helt plötsligt blivit medlem här

l'm back

Fridaaaa
0

#5 Haha jasså? 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emelice1206
0

Min kanin äter det höet som finns och helst från marken. I buren har han höet på en hylla som han äter på mest när det är fräscht. Däremot finns det en liten hög med hö som jaga aldrig fyller på, men han äter där ofta :D Så ja, han äter både nytt och gammalt.

[Luppa]
0

Mina kaniner äter absolut inte från marken. De sm river ner höt är hellre utan tills nästa påfyllning. Kräsna saker ;)