Lyxfällan nästa?
Jag börjar på att oroa mig för min ekonomi lite nu…
Har ju nästan precis fått jobb och fått en helt okej lön nu men det innebär mer pengar åt djuren, framför allt JumJum.
Läser på flera ställen, olika forum att på en kanin lägger folk mellan 100-500 kr i månaden på sin kanin.
Jag la ut 2500:- i februari på Jumjum. När jag tänker på det är det helt sinnessjukt!
vad köpte jag då? Jo dels en naturmatta han har i sin bur.
Nya skålar och sedan bara massa foder, godsaker och nyttigheter.
Och nu när jag får nästa lön ska jag köpa nytt foder, och det kommer kosta runt 300 sen blir det ju alltid något mer till han..
Jag kan inte hantera pengar när jag har djur! Jag älskar att skämma bort dem. Har ett helt skåp med bara mat, örter och annat gott till Jumjum, sen har jag kaningrejer i hela rummet till han.
Sen har jag en katt, som äter rätt mycket. Det går ju åt närmare 600:- i mat till han kan jag tänka mig.
Sen skaffade jag mig nyligen en hamster som jag köpte allt nytt till, och allt där gick på 1300:-
Har även försäkringar på djuren som kostar och jag vet inte vad!
Någon som har samma problem som mig? Hur ska jag göra för att sluta shoppa djurgrejer? xD
Jag älskar att köpa djurgrejer, men jag inser nu att det är onödigt att bara bygga foderberg och spendera pengar på det när de egentligen inte behövs.
Nästa inköp blir väl ett koppel&sele av guld….
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
samma problem här älskar att köpa saker åt mina sötnosar men du kanske ska kolla först och främst på begagnat när du köper saker till dom det är billigare
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Jag känner igen mig! Råkar ofta köpa lite för mycket… Men jag ska göra en budget och börja skriva upp vad jag ska köpa och vad jag inte behöver.
Det är ju så roligt att skämma bort småfluffarna, men ohållbart i längden😕
#1 Gillar inte att köpa begagnade grejer, dock bara burar isf.
Men Köper oftast foder o gnagleksaker. så det är saker man måste köpa nytt :)
#2 ja det blir ju lätt så! Men nu ska jag köpa en 8kg fodersäck sen får han klara sig ett par månader x)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Samla ihop alla grejer du har till Jum. Gör tre olika högar att sortera dem i:
1. En hög med grejer som han verkligen behöver, som du måste behålla. Basgrejer helt enkelt, som behövs för att kunna sköta en kanin!
2. En hög med grejer som han/du gillar, men som kanske inte behövs. Fina/roliga extra-saker helt enkelt.
3. En hög med saker som du och Jum faktiskt kan avvara - sånt som det finns dubbelt upp av, leksaker som inte används, med mera (i denhär högen kanske det kan hamna några saker från hög nr 2 om du har självdisciplin och är hård med dej själv)
Fotografera och lägg ut dessa saker på annons till försäljning, så får du tillbaka lite av pengarna som du lagt på honom i "onödan".
Gör lika med kattens och hamsterns saker.
Laga eller kasta sånt som är trasigt och inte används av den anledningen.
Lycka till!
Jag tror vi är många som kan känna igen oss i det där natha-mjau.
Så lätt att man handlar på sig en massa. Kaninen är ju sååå söt och den förtjänar ju allt! :P
Har också fått sätta stopp nu. Kaninen lever ju ändå 10 år så man har tid på sig att köpa allt det där man vill, bara inte allt på en gång! Portionera ut det liksom. :)
Något jag gör när jag får för mig att shoppa, är att jag räknar om pengarna saken kostar till ledig tid. Tex så en sak som kostar 1000 kr är innan skatt 1428 kr vilket motsvarar 12 timmars arbete för mig, tid som jag mycket hellre lägger hemma på djuren.
Vill man skämma bort sitt djur, ta det på en promenad och plocka örter att torka till det. Man kan också snickra/sy osv själv av sådant man redan har hemma.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åh, vad tråkigt att man hittar likasinnade när det hamnar om något som blir ett problem. Egentligen är det inte ett problem att man skämmer bort sitt djur, men man måste ha lite till sig själv och andra nödvändigheter också.
Innan jag flyttade ihop med min sambo la jag, i genomsnitt, 1200 kr/månaden på kaninerna, men så började jag tänka om lite:
Återvinn: gamla kartonger, filtar, handdukar, möbler - allt som du, bekanta och familjen inte behöver eller kan undvara kommer väl till användning och ett hus som matte byggt är det mer kärlek i än ett köpt i och med att du använt fantasin och gjort själv😉
Gör en budget: se vad som verkligen behövs - prioritera det så som i mitt fall är det pellets, hö, grönsaker och försäkringen som kommer i första hand. Titta över vad du mer har för utgifter den månaden och tänk på att spara lite för man vet aldrig.
Gröna fingrar: har inte alla, men om du har så börja odla själv. Finns frön året om på de större matbutikerna och blomsterhandlarna och du får ut mycket på en fröpåse + att det är roligt att odla själv och du vet vad din kanin får och behöver inte oroa dig för att det ska vara besprutat eller dylikt.
Billigaste alternativet: visst behöver kaninerna stimulans och lite att göra då man kanske inte alltid har tid under dagen och dylikt, men då man har tid så är kärlek och kvalitetstid det bästa man kan ge kaninen, kostar ingenting och man får så mycket tillbaka.
Är lite så jag gör och har tänkt om i. Hoppas det kan hjälpa lite och att du får ordning på ekonomin!
#0 Ja, det kan vara så ibland. Men tänk efter noga. Om du har massor med mat och örter åt Jum Jum så behöver han väl inte mer mat i nuläget, om det nu inte börjar sina förstås.
Jag älskar också att skämma bort mina djur och har nu på senaste tiden tänkt efter ordentligt angående ekonomi för djuren.
Spenderade en månad några tusenlappar och månaden efter många fler tusenlappar i foder, trähus i bark, höhållare i bark, leksaker, burar m.m. Men nu har de ju väldigt lyxigt med sina barksaker som håller i massor av år.
Men det var inköp som var nödvändigt och ungefär en engångskostnad eftersom sakerna och burarna kommer hålla i många år.
Men visst ibland kunde det skena iväg.
Så nu försöker jag vara mer effektiv och tänka, är en liten leksak för 40 kr värt de 40 kronorna som de äter upp på två dagar? Ne, inte precis. Är det däremot leksaker som håller i månader så kan det ju vara värt det.
Jag bakar egna gnagarstänger med deras vanliga foder. Odlar egna örter i krukor och torkar gotti gott i ugnen. Min ena kanin gillar också papegoj saker i plast och de håller ju typ, förevigt som han kan ta ut ilskan på.
Försök att tänka över dina inköp och satsa lite på dig själv också. Kanske du vill investera en ny matta, nya gardiner eller lyxa till med någon god middag? :)
Förra månaden la jag lite över 4000 på mina 2 kaniner, bla. Nytt "hus" till ena, leksaker, men mest veterinärkostnader dock :P
Till denna månad hoppas jag att det blir mycket mindre, dvs att kaninerna håller sig friska :)
Tänk på att kaninen inte direkt bryr sig om den vår massor av lyxvaror eller ej. En mätt mage, ren bur och massor av kärlek, omtanke och Motion är det viktigaste. Egentligen klarar de ju sig på hö, vatten och kanske lite pellets. Sedan är det ju roligt att ge örter, grönsaker m.m men det kan man ju se som lite extra lyxigt, vid vissa tillfällen för att skämma bort kaninen, men det är absolut inget man behöver ge varje dag. Använd naturen som andra har skrivit, det är det kaniner gillar allra bäst. Gå ut och plocka godsaker när det strax växer fram, grenar från träd, låt kaninen skutta ute och själv hitta intressanta saker att undersöka/ smaka på. Det är bättre att spara dessa pengar som läggs på småsaker till kaninen som som blir dyrt i längden till t.ex. framtida veterinärbesök. Försök stå emot att köpa massor av småsaker, det är egentligen roligare för dig för stunden att se kaninen upptäcka den nya saken än för kaninen som tröttnar ganska snabbt, kaniner nöjer sig ofta med enkla saker som kan kan fixa ihop själv/ hitta i naturen.
Jag som lägger ner pengar så lite jag bara kan! Typ 100 kr månaden åt SEX kaniner! Sedan 2500 till min häst. Men hos hästen tycker jag mer om att köpa utrustning och sådant, har inte såå mkt av sådant för har inte haft han så länge. Men sen har jag bilen jag betalar så jag har inte mer pengar över (söker jobb) :/ Men tänkt att du kan spara undan och göra annatför dom pengarna?!
Mitt tips? är att undvika djuraffärer. När man väl besöker en är det inte helt ovanligt att man köper grejor för några hundra kronor. När man väl står inne i djuraffären så hittar man saker man tycker djuret kan behöva, och det behöver ju inte kosta så mycket. Kanske ett litet fint trähus för 150 kronor. Och det kan ju kaninen behöva? Sedan en vecka senare står man kanske där igen och tycker att det vore bra om kaninen hade en rolig tunnel ute i hagen. Den kostar ju bara 199 kronor. Sedan kanske man är där en gång till en vecka senare och ska köpa mat och anser att kaninen faktiskt behöver en boll man kan lägga godis i. Kan ju vara kul sysselsättning för kaninen. Och så slänger man lätt 89 kronor för en sådan också. Och det är ju lite farligt för ekonomin. Särskilt om man har flera djur man göra likadant med ;)
Djuraffären här ligger på vägen hem så förr stack jag inom där kanske 1-2 ggr i veckan efter jobbet. Inte bra alls! Numera sticker jag direkt hem till mamma där jag har hunden och kaninen så jag är i princip bara i affären då jag köper mat till vovven. Myycket bra för ekonomin :)
Ett annat tips? är att göra saker själv. Även om jag lätt kan smälla 500 kronor på någon kul grej till katterna så är jag snål som bara den!Jag brukar vara inne på grizzlys hemsida och plocka på mig saker, när jag sedan kommer till kassan och ser slutsumman börjar jag tänka. Kanske behöver inte katterna en hängmatta för 200 kronor, kanske kan jag göra en själv? Och varken hunden eller katten behöver en korg att sova i när alla tre föredrar sin plats i soffan. Och det där trähuset till kaninerna, hur svårt är det att göra ett själv? Även hinder till kaninen kan man göra själv väldigt enkelt. Kanske blir det inte lika fint som det som går att köpa, men med lite färg piffar man upp allting ;)
När det gäller maten så kanske man kan se över ifall det finns något billigare men ändå bra alternativ. Det samma gäller hö, halm och spån. Just nu köper jag spån i mataffären vilket i längden blir dyrt då det går en halv sådan varje gång jag städar såvida kaninen inte skitat ner all spånen.
Som någon ovan skrev, pengar är tid. Du jobbar och sliter långa dagar för att sedan köpa saker som kaninen kanske inte egentligen uppskattar så mycket. Djur är nog inte riktigt som oss människor, jag tror inte de bryr sig om hur saker och ting ser ut. Så dom uppskattar säkert en hemmagjord sak lika mycket som någon dyr grej i djuraffären :)
Men du lär dig snart, jag vet hur det var i början när man precis börjat få lön och kände sig rik. Man slösade och slösade. Sedan insåg man att det kanske varit bättre att köpa lite ätbart till sig själv också haha :P
http://pillasddv.weebly.com/