Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1357 ggr
Botorp
0

Rätt bolåda?

Hej alla! Väntar vår andra kull om drygt två veckor och undrar om vi har rätt typ av bolåda? Den ser ut såhär, m öppningsbart tak: http://migrated.ifokus.se/uploads/da6/da6ee91ffce832478a4f91fbb5a1009a/dsc00894.jpg Har sett en annan sort m en kant men som är nästan helt öppen som de flesta verkar ha. Då vi har utekaniner o första kullen frös ihjäl känns den modellen lite öppen men ungarna stannar ju kvar bättre i den modellen. Vad säger ni därute? Har även köpt Lite naturlig vadd som jag tänkte lägga som komplement om honan vill ha. Den är ej syntetisk men kanske onödig? Kanske blir blöt å så fryser de/blir sjuka av det? Honan ryckte en hel del päls t förra kullen men hon har kanske kvar tillräckligt m päls? Frågor frågor :D

iJennie
1

Det bästa vore ju om det var en kant, så att inte ungarna trillar ut och fryser ihjäl, utan kan sedan själva gå ut när de är gamla nog.

/Kram Jennifer

Botorp
0

Tack iJennie för svar! Ska fundera på att byta bolådan då…

iJennie
0

Skulle man inte annars kunna såga lite till (uppåt) och sätta en list, bara rätt på?

/Kram Jennifer

[RC1393]
0

Vadd är inte nödvändigt, mycket halm så brukar det gå bra :) Och kant som sagt :)

Underbarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har olika.
Två som är helt öppna, med en liten "spillkant". Haft en kull i den som klarade sig, sommartid. Men boet var inne i en mörk stängd del av buren helt dragfritt (bara en sådan öppning som din bild har). Sedan har jag haft en till kull som klarat sig i en sådan bolåda, där jag själv fick göra ett bo. Då stod buren i en mörk del men som var öppen till den öppna delen. Det var ändå mer dragfritt.

Sedan har jag en kull nu, i en helt mörk bodel. Bodelen är stor, ungarna ligger i ett litet hörn och har klarat sig i -10. Så länge boet är bra gjort av honan, mer mkt päls så ska det gå bra. Jag tycker din bolåda ser stor ut, så ungarna kommer ändå kunna frysa ihjäl om de hamnar utanför boet oavsett spillkant - för boet kommer ju inte vara så stort att den är över hela bolådan.

Min hona hade inte gjort något bo alls. Så jag gjorde ett själv, jag har långhåriga kaniner (teddy) så jag sparar allt jag klipper och borstar bort. Så allt jag hade stoppade jag in som ett bo till ungarna, ovanpå massa hö och spån. Jag tycker själv att spån värmer bättre än hö, har alltid haft mest spån i mina bon. Här är bild, dock första boet här hemma som består av mkt hö också.

Viktigt att boet är djupt, för då kommer inte ungarna ut lika lätt, isf om de hänger med honan ut när de får mat. Mina ungar har inte krypt ut en enda gång. Det gjorde dock några på min förra kull - dock sommartid och solen lyste mot buren så det var väldigt varmt där inne och jag upptäckte dom regelbundet så de överlevde/blev aldrig kall.

Botorp
0

Tack #3, 4 och 5!! Vilka bra tips?. Får se om jag bygger om lådan, sååå stor är den inte som den ser ut på bilden eftersom bilden tillhör ngn annan :D  Ska måtta min och kanske spika på en kant istället som #3 sa. Eller bygga en ny!