Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 10707 ggr
skuttis88
1

Ögat rinner

Hej! Min hona på 2 år har fått något i ögat tror jag. Det rinner och ibland är det sånt geggigt som vi också kan få. Vad är det och vad ska jag göra?

MVH Celina

KaterinaPetrova
2

Har samma problem med min hane, hans ena ögat är irriterat. 

Sköj ögat med koksalt 2 ggr om dagen och tvätta runt ögat så du får bort allt klet. Gärna med en pimpett så det blir tryck, om det är något som sitter fast ska det åka bort. Efter du tvättat badda med en bomullstuss runt ögat så det är torrt. Har det inte blivit bättre efter 3-4 dagar så kan du köpa Noviform salva på apoteket receptfri, det är för ögoninfektioner. En liten tub kostar runt 100 kr men det är helt klart värt det. Har börjat behandla min kille nu, 2 ggr om dagen i en vecka med salvan och han är redan mycket bättre. 

Hjälper inte detta - åk till veterinär och få ögondroppar.

Är klibbet runt ögat vitt/gult är det en allvarligare infektion. Min kille har genomskilnigt klibb.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Lurvas11
4

När Sunny hade det köpte vi Zilk eye på apoteket och droppade två droppar varje dag (eller om det var morgon och kväll, kommer inte ihåg). Hur som helst så slutade de efter några dagar och vi kunde sluta med dropparna. Dropparna är egentligen för människor, men fungerar lika bra till kaniner (enligt vet.)

Hälsningar Lurvas11Glad

skuttis88
0

Kladdet är genomskinligt och det är mycket torrare runt ögat nu. Jag tror inte att det är någon fara men jag ska titta imorgon.

MVH Celina

hillyjson
0

Hej! Jag kom hem efter jobbet i tisdags till en kanin med blött och rött öga. Det var inte klibbigt men vätskade sig lite. Blev såklart orolig och ringde roslagstull. Där fick jag rådet att skölja med koksalt…. Dagen efter tyckte jag inte d hade blivit bättre å han såg ut att ha ont så vi tog en akuttid och åkte till veterinären. Vid undersökningen hade han inte något skräp kvar i ögat men han hade åkt på en rejäl ögoninflammation. Nu måste jag ge honom medicin oralt och han har ögonsalva. Med detta vill jag säga att: åk till veterinären. Ju snabbare destå bättre!!! Förhoppningsvis e d inte farligt men väntar man kan d bli d. Hoppas d blir bättre!

ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)

Josefinaaa
1

Hade så på min kann förra veckan, blev jätte orolig! Mn jag sköljde med saltlösningsmedel och de var borta redan dan efter. :) ingen fara de är väldigt vanligt :)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Kiyona
0

Alltså.

Pilla bara när det verkligen behövs. Även vårat pillande och tvättande kan orsaka problem för kaninen. Min kanin Willbur hade problem med ögonen första sommaren. Mest av dammigt strö och alla insekter som satte sig vid ögonen på ögonlocken och även i ögonvrån. Han var riktigt attackerad av igelkottsloppor, fästingar och flugor som var på vätskan som fuktade ner ögonen av all irritation detta skapade. Jag plockade bort insekterna med pipett nästan varje och sköljde med koksalt 2ggr/dagligen utan resultat! Vi åkte till veterinären och han sa genast åt  mig att sluta tvätta ögonen då det bara blir värre irritation om jag gör det. Gör det bara när det är ett klet som sitter vid ögat och orsakar att smuts fastnar eller ögonlocken blir svår att öppna. Då  skall man tvätta bort det och tvätta alltid ögat bakåt så klet och smuts hamnar på paden och inte i ögonvrån där det lätt blir irritation om man avslutar draget där.

Veterinären kunde inte ge mig några råd om vad jag skulle göra då det blev såhär hela sommaren. Men då fick han ett medel mot insekter och så höll dem sig borta på honom såpass att han kunde återhämta sig. Jag bytte till ett mindre dammigt strö och var lite lugnare med att använda starka medel som virkonx eller javex när jag rengjorde lådor, burar, skålar, flaskor. Och han blev bättre och har inte fått tillbaka problemen. Antagligen så var miljöförändringarna en stor del då han kunde lägga in kraft på att klara av insekterna varje sommar och slippa onödigt damm starka lukter med mera och slippa ha mina fingrar som kollar hans ögon hela tiden. Har lite svårt att minnas medicineringen men tror han blev medicinerad med antibiotika och fick spot on mot fästingar och andra kryp. Själklart får han ju massa kryp på sig nu också men sålänge jag inte gör något mer än att ta bort dem och låter bli att tvätta ögonen när det bara är rinnigt så är det hanterbart och ögat blir fint igen efter den versta irritationen gått över.

Men självklart avgör veterinär vad som är bäst. Men för oss var det att sluta tvätta regelbundet och istället bara göra det när det är kletigt och avsluta rörelsen över ögat längstbak på ögat så det inte samlas och irriteras framme i ögonvrån.

Sen ta en titt på miljön. Har du spån och en kanin som är rinnig i ögat kolla miljön runt omkring som kaninen lever i först innan du bestämmer dig för att den är sjuk.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Gry
0

Gå till veterinären innan det blir en allvarlig infektion som han inte blir av med….