Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3934 ggr
[AnimalLover1]
0

Tjock??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, min lilla Dvärgvädur är väldigt tjock tycker jag, jag vet inte om hon är dräktig eller ifall jag gett henne för mycket mat, jag har känt på hennes mage och den är rund och hård. Hon är ca 8 år tror jag och hon brukar sova rätt ofta eller inte så ofta men ofta.

Är det något fel på henne?

Behöver jag ta henne till veterinären?

Jag är jätte tacksam för ett svar.

Mvh en som är orolig över sin kanin.

Ps. Det är en bild på henne, är hon för tjock?

ninor
0

Vad menar du med att du inte vet om hon är dräktig? Är hon parad? Verkar väldigt riskabelt i så fall med tanke på hennes ålder.

Svårt att säga om hon är överviktig enbart efter en bild, men det ser ut som att hon har en hakpåse vilket kan tyda på övervikt.

[AnimalLover1]
0

Okej tack för att du svarade, nej hon är inte parad, hon är en utekanin som ofta får besök under natten av vildkaniner så jag vet inte.

Jag vet inte om jag har gett henne för mycket mat?

Ska jag ta henne till en veterinär?

tlover
2

jag tycker hon är för överviktig enligt vad jag ser på bilden ja

bara för att vara säker undrar jag

hon har väl inte bara plötsligt blivit större och vill inte flytta sig (även om du tex puttar lite på henne) utan det har varit ett tag? (om hon rör sig och det varit så förut kan du strunta i vad jag skriver under)

Jag undrar för trumsjuka gör så att dom svullnar upp och inte vill röra sig (alls så en kanin som normalt är rädd och inte vill gosa springer inte då man kommer och ska gosa utan sitter helt still) det är dödligt och smärtsamt (därför kaninen inte vill röra på sig)

dom kan få trumsjuka om dom fått nått dom inte ska äta eller bytt foder för snabbt (vet inte hur det är med andra kaniner men gottisar är känsliga för kostbyten och tex kål och annan "gasig" mat)

men du kan lätt kolla genom att puffa lite på henne och se om hon flyttar sig

l'm back

Frosstis
0

Om hon inte vart med en hane är hon inte dräktig. Hon ser bara lite för tjock ut, försök motionera henne mer, ha henne i en Hage och gå i koppel med henne :)

Vad ger du för pellets och hur mycket?

[AnimalLover1]
0

Okej tack för svaret, hon orkar ju ändå skutta runt och så, liksom hon brukar sitta uppe på burens tak så hon hoppar upp till taket och så, men ska jag minska mängden med foder?

[AnimalLover1]
0

Typ VitaCraft- märket, jag vet inte ifall jag ger henne för mycket. Jag tror ca 3 matskedar per dag tror jag. Jag ska motionera henne då :)

Frosstis
0

Hmm det är inte så bra.. det är som en gnagarblandning.. men du borde minska på maten eftersom det inte är ett bra foder, minska försiktigt varje dag till 1-2 msk skulle jag säga. Men ta det försiktigt iom att hon är gammal och de har känsliga magar!

[AnimalLover1]
0

Okej tack så mycket, men jag använder både gnagarblandning och pellets.

Frosstis
0

#8 Då borde du ta bort gnagarblandningen, den är inte alls bra! Du kan läsa mer om det på kaninmagazinet:)

ninor
0

#2 Ofta besök av vildkaniner? Då bör du verkligen se över buren hon har…

[AnimalLover1]
0

Vildkaninerna brukar vara utanför buren men de kan inte komma in.

[AnimalLover1]
0

Nej det var inte VitaCraft, det var en sån pellets från Grizzly som man får köpa i lösvikt.

Frosstis
0

Det är gnagarblandning.. inte bra alltså.. :/

[AnimalLover1]
0

Hon rör på sig när jag puttar på henne.

Frosstis
0

Det spelar ju ingen roll i vad du har för foder?

[Mi-rand-a]
0

Jag tycker bara hon ser överviktig ut med tanka på magen på sidan putar ut så mycket men samtidigt svårt att säga när hon ligger ner & om hon får besök av vildkaniner är de inte bra då de kan para sig genom galler så svårt att säga, men gnagarblandningen bör du byta ut då de nästan bara inehåller socker och kan också vara därför hon är överviktigt.

LinneaJohaanson
0

Lite har väl att göra med hur mycket mat du ger henne? 

Hon ser helt klart ut att vara överviktig, du bör dra ner på fodergivan, byta till ett bättre foder alternativt ta bort kraftfodret. Sen måste hon röra på sig! 

Hon är trotsallt några år så det är ju inte hela världen att hon har lite hull då dom lätt magrar av när dom kommer upp i åldern men det där kan vara farligt.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[AnimalLover1]
0

Okej då vet jag men vilket foder är bäst?

Fridaaaa
0

Behöver hon ens pellets? Alla kaniner behöver ej pellets.
Och vissa gamla kaniner har en tendens att lägga på sig pga att de rör på sig mindre.

Cuni pro, selective, JR farm är bland annat bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
0

Men ska jag motinera henne mer då, typ på våren när snön är borta, för nån månad sen försökte jag ta ut henne men hon ville inte alls gå nånstans på isen/snön.

[AnimalLover1]
0

Hon är faktiskt fortfarande pigg, jag vet faktiskt inte exakt hur gammal hon är för den gamla ägaren visste inte riktigt.

Men hennes päls är jätte len.

Fridaaaa
0

#21 Hur stor bur har hon? :)

[AnimalLover1]
1

Rätt stor faktiskt, vi har ju byggt den själv.

Den är ca 4,5 m lång och kanske 75 cm bred.

Buren har olika delar, en del som ett hus som hon kan sitta i, ett litet hus som hon kan vara i och hoppa upp på och lite övrig plats att beta på och gå på toa. :)

Fridaaaa
0

#24 Ok ja dp har hon ju stor bra bur i alla fall.
Finns inget du kan försöka aktivera henne med i buren annars?

[RC1393]
0

Och om du slutar med pelletsen, sluta inte tvärt för det kan rubba magen och hon kan tappa hull alldeles för snabbt, minska stegvis åt henne :)

[AnimalLover1]
0

Jag vet inte, förra året som sommaren så försökte jag motionera henne några ggr i veckan i sele men i buren så vet jag inte, hon brukar ju hoppa upp och ner för ett litet hus, ca 75 cm typ.

Frosstis
0

Det är ju inte Motion.. Tar du ens ut henne ur buren varje dag? Är du verkligen säker på att hon är hela 8 år?? När fick du henne?

Ta henne till en stor Hage eller när det blir varmare, ta henne till ditt rum och lek med henne. Har du testat hoppning?

[AnimalLover1]
0

Okej från o med idag så försöker jag minska mängden lite granna åt gången i o med att hon är så gammal.

Men när en kanin är 8 år, kan den bli betäckt och få ungar?

:)

Fridaaaa
0

#29 Ja vissa kan det.
Och det är verkligen inte bra…

[AnimalLover1]
0

Hon är en utekanin. När det är varmare så tar jag ut henne i sele och promenerar i ca en halv timme typ.

Jag fick henne för två år sen och den gamla ägaren sa att hon var ca 5-6 år och då borde hon var ca 7-9 år nu, jag vet inte riktigt säkert.

tlover
0

#30 särskilt om hon är överviktig, vet om en kvinna vars favvokanin dog när hon födde för att hon var för överviktig.

l'm back

[AnimalLover1]
0

Okej, förut, för nån vecka sen, så brukade det komma en vildkanin nästan varje morgon, den kelade typ med min kanin.

[AnimalLover1]
0

Jag vet inte om min kanin är dräktig eller bara överviktig, hon är rund och hård på buken.

Fridaaaa
0

#32 Ja precis. Ännu värre när dem är överviktiga med.

#34 Har hon ej blivit parad, kan hon ej vara dräktig….

[AnimalLover1]
0

Fast kan det hända genom gallret?

Förut, ibland så gjorde de nos mot nos och vad innebär det?

[RC1393]
0

#31 Hmm, är +10 här dagtid, och jag bor ändå i södra lappland, mitt i västerbotten, och +10 är inte kallt. Sprang runt med byxor och t-shirt idag så kallt är det inte. Kyla är en dålig ursäkt, under -15 får mina kaniner sitta i burarna dock eftersom de inte mår bra av att springa i kylan, eftersom risken är större att de börjar frysa av att sitta i snön osv, men skulle de inte frysa så skulle jag självklart gå ut med dem varje dag som vanligt :)

Fridaaaa
0

#36 Vet man att det är vildkaniner där, så får man ha det så att det ej går för dem att göra det. 
Och är kaninen ej vaccinerad är det ej smart att ha kaninen så att vildkaninerna kan komma och nosa på din kanin pga smittorisk

[AnimalLover1]
0

Här i södra Halland är det ca -1 fast det varierar.

Frosstis
0

Är det kylan som hindrar dig från att rasta henne? Bor hon ute är det ju självklart att hon klarar av kylan. :)

Fridaaaa
0

#40 Är det snö ute och väldigt kallt, uppskattar inte alla kaniner att vara snön dock, även om de är utekaniner 🙂 Två av mina utekaniner uppskattar ej snön om det är 0 grader eller kallare och vara i snön då 😉

[AnimalLover1]
0

Njae jag vet inte, för nån månad sen så försökte jag ta ut henne men hon ville ingenstans mer än att vara i sin bur, jag drog lite försiktigt men hon ville inte gå! :-/

LinneaJohaanson
5

Men du kan ju inte bara ge upp för att hon inte ville en gång. Hon är tjock och hon orkar inte gå och springa som en tok. 
Och går du bara ut med henne någon gång någon månad är det faktiskt katastrof. 

Vilket ovärt liv det blir att få sitta dag ut och dag in i samma bur. Aldrig få se något nytt. Ge din kanin ett värdigt liv. Låt henne ta den tid hon behöver för att orkar springa och må bra. Tänk på att det är en gammal kanin också hon är inte lika pigg och fräsch som hon varit. 

Gör något istället för att bara sitta och kolla på medan hon försvinner.

Fridaaaa
10

#43 Jag har inte mina ute i hagen varje dag, pga vädret.
Men de lever ett värdigt kaninliv ändå. TS har dessutom en riktigt stor bur t.ex. Visst har vädret varit bra så behöver ju kaninen komma ut i t.ex sele. Men man kan inte säga att TS kanin icke har ett värdigt kaninliv. Det enda som inte är OK är ju just fetman, vilket ju verkligen ej är bra :/

Ett icke värdigt kaninliv är för mig när kaninen sitter i en liten bur dagarna i enda, får fel mat, är feta/magra ect.

Frosstis
2

#43 *like* kunde inte sagt det bättre

LinneaJohaanson
4

Det är en sak att kanske inte ha ute kaninerna varje dag pga väder så är det såklart för mina också. Men när man säger "jag försökte för någon månad sen" så är det faktiskt inte okej. Det är inte ett värdigt kaninliv att sitta i en bur i månader. Det är inte okej, hur man än vrider och vänder på det.

Fridaaaa
3

#46 Det sa jag inte heller att det var?

[AnimalLover1]
0

Okej jag ska försöka ta ut henne oftare och träna lite.,

[AnimalLover1]
0

Idag märkte jag en sak, min kanin har börjat bygga bo i sitt lilla hus som hon aldrig brukar gå in i, när vi ger henne hö så verkade det som att hon ta med höet in i huset och bygger ett bo av det och vad innebär det?

tlover
0

hon är antingen skengravid eller gravid (och föder snart)

l'm back

Fridaaaa
1

#49 Låter som att hon är skendräktig?.
Har hon ej blivit parad kan hon ej vara dräktig. Plus att det är farligt och icke bra om hon skulle vara dräktig.

kaninlyckan
0

kan du typ takot/filma hur hennes bur ser ut är

jag skulle säga som #50 att anntingen sken dräktig eller dräktig

[AnimalLover1]
0

Det var halm som hon hade satt in i huset, jag kan inte ladda upp bilder hit, det gick förut.

Helin_
0

Kaniner kan para sig genom galler så di kanin kan mycke väl vara dräktig. Byt ut hennes foder långsamt till något bättre. Kaniner är inte gnagare och ska därför inte ha gnagarblandning. De e lite som att ge en hund kattfoder. De går men de är absolut inte bra. Håll koll varje dag om hon skulle lägga päls i boet och säkra din bur så att vildkaninerna inte kan komma åt henne så att du inte riskerar att hon blir smittad av någon sjukdom för jag antar att du inte har vaccinerat henne mot myxomatos och rvhd.

[AnimalLover1]
0

Jag kollar nu varje dag i hennes bo, men hon har inte dragit av sin päls än…

fsigge
0

jag måste bara säga att om du kommer aldrig kunna få bort hakpåsen så mycket du än bantar henne. Om en hona har lagt på sig en hakpåse går den inte bort. Om hannar får en liten hakpåse kan den gå bort. Så man måste tänka på att ge rätt mat och motionera. Ser på bilden att hon har hakpåse och den kommer tyvärr inte gå bort.

Frida

tlover
0

en hona vi fick för att hon var "steril" var för tjock och hade hakpåse (om än inte lika stor) och hon har inte kvar den längre (men som sagt hakpåsen var inte alls lika stor så det spelar väl roll antar jag)

l'm back

[RC1393]
0

#56 Ja, alla hakpåsar går tyvärr inte bort, men en "tom" hakpåse ska när man känner på den, bara kännas som skinn, då är fettet borta ur påsen :) Vår hona har en kraftig hakpåse från föregående ägare och nu är den tom så hon har inte en massa överblivet fett så att säga :)

Helin_
0

Hakpåse är en naturlig process för en hona då hon samlar fett där inför kommande kullar. De är svårt att undvika hakpåse på vissa honor. De finns äcen kaniner som föds med hakpåsar. Hellre fett i hakpåse än på buken.

Klara.b
2

Jag tycker hon ser väääääldigt överviktig ut.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

minaninar
2

Har inte läst tråden och ber om ursäkt om jag upprepar..

Av din fråga så förstår jag att din hona inte är kastrerad. Därför tycker jag att du ska ta henne till veterinär för ordentlig undersökning så fort som möjligt. Vet ej var du bor men du kan ofta få tips? här om var det finns bra kaninkunniga veterinärer.

Man rekommenderar att honor kastreras om och när de inte används i Avel. Honor fr.o.m ca 2 år får lätt livmoderscancer. Så jag tycker just därför att det är extra viktigt att boka tid hos veterinär för undersökning av hälsa och vikt mm, för att kolla att det iaf inte är det också. Samma sak med dräktighet som väl är livsfarligt vid hennes ålder (om du nu haft en herrkanin i närheten). Sedan hos veterinären kan du kolla hela hälsan och få rekommendationer för viktnedgång och vilken mat som är bra och inte. Du kan då även boka tid för kastrering om hon är frisk och hälsosam. Vilket vi ju hoppas så klart!🙂

minaninar
1

Nu snabbläste jag tråden. Vill också säga att hennes ovilja att röra sig och att hon boar (?) också kan betyda att hon är sjuk? Så absolut veterinärbesök för så gammal dam. Och sedan ändra kost och levnadsvanor mot nyttigare och rikare liv tillsammans med matte och familjen.

Oxbow tycker jag är värt att rekommendera som viktnedgångspellets. Men det är som andra har sagt inte bara att byta rakt av utan måste vänjas långsamt. Värt att prata med veterinären om så att viktnedgången inte går för fort och drastiskt för som jag förstår det är det risk att de skadar levern om för mkt fett omsätts i energi för snabbt.

Lycka till.

[AnimalLover1]
0

Okej :)

Men då är det så att en kanin ska vara helt platt under hakan? Utan hakpåse då.

Fridaaaa
0

#63 En kanin bör inte ha hakpåse. vissa får det på äldre dagar eller ev efter kull även om de ej är tjocka.
Men din är ju överviktig så är ju pga det🙂

[AnimalLover1]
0

Men om jag motionerar ca 30 min. varje dag?

Kan vikten sänkas då 🙂

Fridaaaa
1

#65 Beror på vad kaninen är van vid sedan innan.
Förmodligen krävs det mer, fast inte på en gång såklart utan öka lite vecka för vecka sen.
Och även minska på ev pellets med, sakta med säkert… För förmodligen behöver hon ej det 🙂

tlover
0

Nu utgår jag bara från människor men man ska ju inte gå "från 0 till 100 direkt" är hon inte alls van att träna så skulle jag inte börja med 30 min.

l'm back

[AnimalLover1]
0

Okej vi visste ingenting om henne när jag köpte henne. Det var ju lite dåligt. Vivet ingenting om hennes tidigare liv, bara att hon bodde i en väldigt lliten bur som stod i b balkongen fast hon kanske blev tränad ändå. Och nu precis kände jag försiktigt på ennes hakpåse och den kändes tunn, hon villedinte att jag skulle röra på den.

[AnimalLover1]
0

Men när hon lägger sig raklång eller sträcker sig så är hon mycket smal.

Fridaaaa
0

#69 Har du andra nytagna bilder på henne?
Har du vägt henne?

Helin_
0

Vill upprepa att kaniner kan födas med hakpåse och att hakpåse inte är lika farligt som bulfett.

[AnimalLover1]
0

# 70

Jag kan ta några bilder imorgon då det är ljust och då kan jag försöka skicka in de ;)

Nej jag vet inte hur man väger, måste man åka till veterinären för att väga? Och ska en fullvuxen Dvärgvädur väga ca 1.5 - 2.0 kg? Typ nåt sånt.

Fridaaaa
1

#72 Nej det måste man inte, du kan väga på en vanlig köksvåg hemma 🙂 Ja på ett ungefär, vissa väger lite över t.ex.
Min Viola väger 1,4 kg och är normalviktig så 🙂

tlover
0

#72 antingen väger man kaninen på en vanlig personvåg, man väger först sigsjälv/en transportbur sen väger man sigjälv när man håller kaninen/kaninen i en transportbur sen tar man vikt nr 2 drar av vikt nr i och sen har man vikten på kaninen.

(tex jag väger mig själv och väger 58 kilo, sen håller jag i kaninen i fråga och väger mig då väger jag 59,5 sen tar jag 59,5-58=1,5 kaninen väger alltså 1,5 kilo.

det går med rejälare matvåg och nått kaninen kan sitta i också (typ en bunke) men man behöver sällan gram som matvågen visar utan det funkar med en personvåg.

l'm back

[AnimalLover1]
0

Åh okej men då kan jag prova det, tack 🙂

Helin_
0

En renrasig dvärgvädur får väga upp till 2, 2kg. Som frida säger så kan man väga med en husållsvåg. Ta en stor skål som du stäkker på vågen och nollställer den sedan lägger du ner kaninen i skålen. Om du känner försiktigt på magen kan du känna några rörelser eller knölar?

[AnimalLover1]
0

Kanske inte direkt rörelser eller knölar, det känns typ som en ballong vid sidan av magen, på buken.

Men när man känner på ryggen som kan man känna ryggraden, som där känns hon inte så fet. Vad jag tycker som är hon fet längs sidorna, alltså på magen och kanske under hakan.

Helin_
3

Tycker att du ska gå till en veterinär så att du får din kanin undersökt och får tips? om bra foder flr en äldre kanin och så att ni kan utesluta livmodercancer.

minaninar
0

Ryggraden känns nog även om kaninen är fet. Det är främst på undersidan det sätter sig på dem. De kan fortfarande kännas "taniga" över rygg o kors om de inte är vältränade muskulärt.

Jag skulle i första hand boka ett veterinärbesök eftersom hon inte är kastrerad. Då får du bäst svar på dina frågor. Utifrån var i landet du bor kan du få tips? om var det finns bra veterinärer som kan kanin.

[AnimalLover1]
0

Finns det någon bra veterinär i Halmstad?

[AnimalLover1]
0

Och en till fråga, detta kanske inte hör till ämnet men det kanske inte är så lönt att skapa en ny tråd.

Men vilken teckning har min kanin? Är det blå zobel?

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går inte att skicka in en bild, men på denna bilden så hade inte Skutti en sån stor hakpåse.

Klara.b
1

#82 Enligt mig är den hakpåsen också ganska stor.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[AnimalLover1]
0

Jo nu funkade det att skicka en bild, denna bild var för två år sen, då jag precis hade fått henne.

[AnimalLover1]
0

Nu är hon helt galen, hon gräver och stoppar huvudet under sitt hus så hon nästan fastnar, fast just nu har vi fönsterbyggare här som kanske skrämmer henne :'(

minaninar
0

Om jag vore dig skulle jag skapa en ny tråd och fråga om kaninveterinär i Halmstad. Större chans att den blir sedd. Vet dock ej om vi har folk från Halmstad här?
Detta hittade jag på nätet och det är ju iaf researchat av enlokal dagstidning…

Längre ner på sidan så ser du tips? om möjligheter i Halmstad. Kan vara värt och ringa och fråga om de kan rekommendera djursjukhus eller speciell kaninveterinär. SÄg att det är fråga om oro för ev. livmoderscancer eller annan sjukdom och övervikt och ev.  kastrering av hona…

http://www.skanskan.se/article/20111012/LAHOLM/710129819/-/gnagare-ratas-av-veterinarerna

Hoppas det kan ge dig något. Jag vet inte om det du beskriver som "galen". Men jag skulle prioritera veterinärfrågan så snart som möjligt. Ifall ifall.

Det kan ju faktiskt vara så att det är något som är en smula akut. Man vet aldrig.

minaninar
0

I en gammal tråd här på kif föreslogs djursjukhuset i Slöinge som ligger lite utanför Halmstad.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.