Hmm.. För mycke/lite mat/hö?
Ja! Hmmm… Mina kaniner äter kanske två liter hö om dagen var. Alltså båda kaninerna tillsammans= 4 l hö! Ibland fem sex! Och min Cupcake på nio v äter två dl pellets! Lika mycket som min jätte korsning! Hon dricker mer och basar o kissar mer. 1. Äter det för mycke/ lite hö? Ovanligt? 2. Ska Cupcake ha mer/ mindre mat? Tack, tack, tack för svar! (((:
Svårt att säga i liter. Väg höet i fram istället.
Hö ska de ha fri tillgång till så där äter de hur mycket de vill.
Kommer cupcake från krusätras? Har Cookie här hemma jag :')
Hon ska äta mindre. Är dock bra att de äter när de är små men dvärgvädur ska äta ca en halv dl om dagen. Mina kaniner brukar dock få 1 hel :) Men som sagt eftersom hon är så ung kan hon ju äta men passa så hon inte blir tjock!
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
#2 nix det gör hon inte, sött namn! Hon e blandning mellan jätte/ lejon och är verkligen inte tjock! Hon får alltid 1dl om dan. Men när jag ger min andra kanin (därute) hör hon hur maten låter i burken. Då blir hon typ galen och springer runt i buren och mot gallret och VILL ha mat. Och då ger jag alltid en dl till och när jag ger henne den springer hon mot matskålen o maten och äter fort! (:
#3 Aha! :)
.
#3 Kan du inte ge kaninerna samtidigt då? :) Så hon inte behöver bli sugen hon med? Om det inte går så rekommenderar jag att du helt enkelt struntar i om hon blir galen.
Min systers kanin blev som tokig och rent ut sagt hoppade på dörren när hon inte fick pellets som de andra (hon var dålig i magen), men vi visste ju bättre än henne och visste att åt hon så skulle hon bli sämre, samma sak gäller din kanin, den kan bli för sjuk med alldeles för mycket pellets :)
#5 har faktiskt rätt. Prova också att ge allihopa på kvällen :) Jag brukar ge mina då och de går bra. :)
.
Du kan ju inte ge en hel deciliter till bara för att hon vill ha. Ska du ge något kan du ju ge några bitar till bara. Det kommer bli dyrt i längden eftersom du har ett bra foder. Eller ge en persiljastjälk istället.
jag gav min 7 veckors kanin fri tillgång till pellets men hon struntade då i höet så jag gav henne istället en hel dl
Frida
Hö, kan du ge henne hur mycket som helst igentligen.
Jag skulle inte ge henne 2 dl pellets. Jag skulle minska, men långsamt!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.