Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 511 ggr
Fridaaaa
0

Varför detta beteende nu?

Har satt ut smilla och Flizan i hagen. De beteende sig som vanligt. Vips börjar dem bråka så att tussar yr. Fick stoppa dem flera gånger. Fick mig ett tjuvnyp i benet av smilla. Nu sitter dem i varsin hörna av hagen och jag sitter här med. Smilla sitter gärna bredvid mig. Varför detta beteende nu? :/ De har bott ihop i lite mer än 1 1/2 år. Smilla fyller 2 år snart och Flizan är 3 år. Inga förändringar osv har skett :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lurvas11
0

Är det inte brunsten som börjar? Sunny blir ganska jobbig när brunsten väl har tagit fart…

Hälsningar Lurvas11Glad

Fridaaaa
1

#1 de betedde sig ej så förra våren plus att de har brunstar flera gånger redan. Hoppas det bara är en tillfällig dumhet :/

Fridaaaa
0

Nu blev det bättre när jag ej var med i hagen :S
konstigt…

MisseMoe
0

Konstigt,hoppas det går över iallafall:)

Fridaaaa
0

#4 Hoppas det. Kollade till dem nu, och då var det lugnt… Någon "fixidé" dem fick för sig kanske…

Ljusta
0

Jag har märkt på mina som går tillsammans att de gärna ska visa vem som är högst i rang när man kommer dit. Annars är det hur lugnt som helst när man inte är där (jag kan se dem ändå). De flesta betenden brukar man ju kunna förstå om man sätter in sig i deras sociala språk, men just detta vet jag inte vad det betyder? Kanske den ranghöga hävdar sin rätt till mat eller rätten att vara högst även på ett nytt revir (som tex rasthage?)??

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#6 Inte en aning. De har nämligen aldrig gjort såhär.
Det är deras vanliga Hage som de brukar gå i.

Ja jag spanar på dem i fönstret och nu är det ingenting.
Hmm… Får brukar sitta i hagen med dem då och då.
Men när jag observerade det mer, verkade det som att Smilla inte ville att Flizan skulle komma för nära mig och tvärtom?

Thowas
0

så där blev det med mina två franska vädurs honor med. nu bodde de inte ihop men hade gått lös tillsammans flera ggr. helt plötsligt började de slåss som blodet rann och tussar flög.  satte aldrig ihop dem mer.

Fridaaaa
0

Inget mer sen. Var nog bara en dumhet. Knäppa kaniner! xD

MisseMoe
0

#9 tur det;)

Fridaaaa
0

#10 Ja 🙂