Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 431 ggr
[Ebidda98]
0

Laglig bur för två

Hej, vilka är måtten på en laglig bur för två kaniner? :)

Fridaaaa
0

0,5 kvm tyvärr. Men skulle ej ha 2 kaniner på under 1 kvm.
Alltså dvärgkaniner gäller detta, under 3 kg.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ebidda98]
0

#1 Oj, är inte 0,5 rätt så litet? :/

[RC1393]
0

50cm bred, 100cm lång och 50cm hög (minst 0,5kvm), tyvärr. Ska man ha två kaniner tycker jag personligen att man ska ha minst ca 2kvm.

Fridaaaa
0

#2 Jo det är det, skulle inte ha en ensam kanin där i heller, om det ej är stor Hage tillkopplad dygnet runt. Ju större desso bättre.
Måste vara minst 50 cm bred och minst 50 cm hög (detta gäller per våning om man har våningsbur)

[Ebidda98]
0

#3 Jaha… Men det är väl måttet för en kanins bur? :O Blir förvånad nu!

Fridaaaa
0

#5 Nej du får ha 2 kaniner i den.Går att läsa på jordbruksverkets hemsida :) Står där "minsta mått för grupphållning: 0,25 kvm/kanin", alltså 0,5 kvm för 2kaniner, precis som för en kanin.
Men som sagt, skulle inte hålla dem på under 1 kvm.

KaterinaPetrova
0

När ni ändå pratar om burar, vad är det minsta lagliga burmåttet till en kanin runt 4 kg?

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
0

#7 Lagligt mått en till kanin som väger 3-5kg ska ha 0,7 kvm, bredd minst 60 cm och höjd minst 60 cm.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Zabbio
0

Så i min nybyggda reserv/betes Hage kan jag trycka in 4 stycken medelstora långöron permanent? Sjukt..  (den är 140x140cm)

Kan däremot tänka mig att mamma + kull kan få komma t i den en stund för att få lite gräs under fötterna. När magarna klarar det alltså ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.