Stör mig på...
Jag stör mig så sjukt mycket på en sak. Det är att Minimåten är JÄTTE små! Men jag förstår att folk med jätte många kaniner kanske inte har plats jätte stora burar till kaninerna. Men då kanske man ska ta och fundera på om man har plats med så många kaniner. Även om ägaren är jätte snäll mot kaninen och den får mycket kärlek så är det ju väldigt många fler timmar i den lilla buren än i knät eller vad det nu kan var.
Fick precis veta att min kompis, hennes kompis hade 3 kaniner i en Trixie bur. En sån som inte ens är laglig för 1 kanin! Åå blir så arg! Stackars små kaniner som får spendera hela sitt liv i den lilla buren. Men tycker inte Trixie borde få sälja sånna burar för jag tror folk blir lurade på att det är två våningar.
Och min minsta bur är laglig för 11 kaniner! Blev helt chockad när jag fick veta det! Och i den buren har jag 1 kanin.
Förlåt om det blev lite rörigt men var tvungen att skriva av mjg för blir så himla arg på folk…
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
det tycker jag om med föreningen gotlandskanin. dom har större minimått är jordbruksverket
(kanske inte mkt men det är ändå nått, 1 kvadratmeter/kanin har dom som minimum)
l'm back
Tycker att de är sjukt fel dom som skaffat för små burar åt kaniner och låter dom bo i för små burar hela sina liv utan att få komma ut och skutta mer än 3 timmar per dag.
Jag har en trixie bur åt min hermelin/dvv, en våningsbur, men hon är frigående på en 12 kvadratmeters balkong och då har buren bara för att värma sig, kissa och äta så om man har en bur för endast dom sakerna bryr jag mig faktiskt inte om buren är för liten eller ej bara dom har tillgång att skutta in och ut som dom vill.
#1 Men de reglerna gäller heller inte, eftersom en förening inte kan utge andra regler än hur stambokföring, rasstandard osv. ska se ut, minimimåtten kan de inte påverka annat än att de kan komma med klagomål.
Och jag håller med, större burar krävs! Min minsta bur är på 1kvm och den tycker jag är liten. Mina 2kvm burar däremot tycker jag är ganska lagom till en dvärg, jättestackaren ska flytta till hägn i sommar. Har tänkt göra ett hägn på ca 36kvm :)
#3 om man vill kunna skriva ut genbanksintyg m.m. gäller dom.
hur har du tänkt göra för att skydda mot rovfågel i det hägnet?
l'm back
#4 Ha tak ;)
på 36 kvadratmeter? hur då?
l'm back
#6 Hägnet kommer vara 6x6m om jag ser till hur mycket nät jag kommer använda, men mest troligt blir den 5x7m, (35kvm). Hur man får tak på en sådan? Jo, man gör bara som man gör med hus, bra "ram" till hägnet, smäll upp några takstolar och pang så kan du lägga tak :)
Tycker också att minimåttet är för tok för lite! Skulle inte ha mindre än 150x60 till mina.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Alternativ två är att ställa "pelare" i hägnet, sätta brädor tvärs över hägnet och fästa nät i dem :)
ok trodde du skulle ha inte så högt stängsel (tyckte det skulle vara svårt att hämta kaninen och väldigt skuggigt också.
tyvärr har vi inte nog med tid för att göra en sån konstruktion.
vi har köpt ett stort växthus i vintras däremot och det ska nog få tjäna som "kaninhage" på vintern (blir ju roliga grävningsövningar och annat för kaninerna och gödsel som inte behöver fraktas för oss) jag försöker komma på nån växt som kan flyttas dit lagom till kanintid men jag kan inte komma på nått
l'm back
Burarna som mina kaniner sitter i nu är inne burarna som de får flytta till när jag tycker det blir för kallt för att vara ute "/ men det gäller bara under de kalla vintermånaderna :) de ordinarie burarna är lite för tunga för att flytta hur som helst :) ska bli skönt att kunna släppa ut dem igen :)
#10 Jo, jag hade tänkt satsa lite på den eftersom den går ju använda i flera år och flera omgångar av kaniner :) Låter ju smart med ett växthus, skulle vara jätteskönt med ett växthus att bygga om (byta glaset mot nät istället, så det inte blir så varmt).
#12, växthuset ska ju användas som just växthus på sommaren så jag tror inte det blir för varmt i alla fall 😉
l'm back
Tycker med minimåtten är för små.
Kaniner under 3 kg har jag ej under 120x60.
Min minsta kaninbur just nu är 150x60.
Men bara för att det är minimått behöver man ju ej ha minimåtten heller. Kan aldrig bli för stort 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 kom på det finns ju en hel del folk som har trasiga växthus, dom är ju oftast bara trasig på glaset/plasten.
du råkar inte känna nån sån, annars kanske du kan annonsera å blocket eller så om att du hämtar trasiga växthus gratis eller mot liten peng (vem vet kanske många som har såna att bli av med så att du kan pussla ihom nägra till Hage och några till växthus 😉)
dremot är nog många såna ganska små men bor du på ett ställe med mkt folk som odlar kan du kanske hitta endel.
l'm back
#15 Ja, det var ju smart, har inte tänkt på det^^ Här är det väl inte jättemånga som odlar, men något ska jag väl hitta :)
Min hane som bor inne tillfälligt under vintern har en bur som är 50x100x50 cm. Har springer fritt i huset varje dag. De minsta burarna utomhus är 1 kvm, den största 1x3 meter :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Har inte läst hela tråden men vill rätta ts. En trixiebur är godkäbd för en dvärgkanin OM kaninen/kaninerna har tillgång till en rastgård dygnet runt som håller minsta burmåtten. Så till exempel så kan man ha en dvärgvädur i en trixie bur med tillkopplad rastgård som är 1x1m och 55 hög och då är de fullt lagligt.
Håller helt med! Usch för det! Och vissa har inte ens ute sina kaniner mer än när de städar! >.< Finns ju inget krav på det lixom.
Håller också med om att de som tänker "men om jag ska ha större får jag inte plats med alla kaninerna" snarare kanske borde fundera över om de ska ha så många. :S
Mina kaniner bor i burar som är långt över burmåtten och har daglig utevistelse. Dom flesta får till o mrd välja dygnet rumt om dom vill vara inne eller ute. De är bara kaninen som bor inne som har en precis godkänd bur. De var inte planerat att hon skulle bo hos mig men flyttade till mig i slutet av januari akut då hon var dräktig och hennes ägare inte fixk ha kvar henne för sina föräldrar. Hon hade då bott inne hela vintern och snål som jag är så ville jag inte lägga pebagr på en innebur som jag inte kommer att använda något mer efter att kaninen flyttat ut när de blivit lite varmare. Meb hon får komma ur buren varje kväll och umgås med oss när vi ser på tv och skutta fritt. Hon väger ca 1300g så de känns knte lika illla dom om hon hade varit en dvärgvädur på 2, 2kg.