Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 678 ggr
[AnimalLover1]
0

Renrasig?

Jag har några frågor:

1. Jag vet inte om min kanin är renrasig elr inte, hur får man reda på det?

2. Är det viktigt att kaninen är renrasig?

3. När man just har köpt en kanin, ska man då besöka en veterinär och se om kaninen mår bra? Det har jag inte gjort.

4. När man har en utekanin och man då vill åka till veterinären, kan kaninen vara inne hos veterinären då eftersom den är utakanin så kan den ju svettas och så.

Tacksam för svar.

natha-mjau
0

1. Har du köpt kaninen hos en uppfödare vet den, om kaninerna har stamtavla/Härstamningsbevis.
Är den köpt på en zoobutik vet du aldrig vad du får.

2. Nej, beror på vad du ska ha den till.
Alla utställningskaniner ska va renrasiga med stamtavla.

3. Egentligen inte.
Hos uppfödare får du en frisk kanin, hos zoobutiker har du inga garantier på att den är frisk.
Är du orolig, så ja. Men de gör inte så mycket mer på en hälsokoll än att kolla tänder, lyssna på hjärta o lungor .

4. Det går bra under kortare stunder

[AnimalLover1]
0

1. Jag har köpt den från en gammal ägare som jag inte vet vad den har gjort med kaninen, om kaninen är vaccinerad eller inte, jag vet inget om det.

Men jag har ju haft henne i snart 2 år.

Fridaaaa
0

1. Jag vet inte om min kanin är renrasig elr inte, hur får man reda på det?
Kan du bara få reda på om du får reda på vem uppfödaren och att uppfödaren vet själv (vilket jag anser att man ska veta om kaninen är renrasig eller ej)

2. Är det viktigt att kaninen är renrasig?
Nej det är det inte. Jag har 1 renrasig kanin här hemma av 4.
Det är enbart om du ska ställa ut som den behöver vara det plus märkt.

3. När man just har köpt en kanin, ska man då besöka en veterinär och se om kaninen mår bra? Det har jag inte gjort.
Nej det måste man inte. Men man kan ju göra det om man vill. Om man har en kaninkunnig veterinär vill säga. Så upp till var och en

4. När man har en utekanin och man då vill åka till veterinären, kan kaninen vara inne hos veterinären då eftersom den är utakanin så kan den ju svettas och så.
Kaniner svettas inte.
Men det det brukar gå bra, i regel är man inte där så jättelänge. Plus att i regel är det inte supervarmt hos veterinär (vad jag märkt).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
0

Okej vad bra då vet jag det, tack 🙂