Glad påsk alla!:)
Tack glad påsk på dej med ☺
Detsamma! 😃
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Glad påsk! 😉
//chilliekanin
Glad Påsk alla!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Alla påskharar här hemma, och er påskkärring bakom skärmen önskar er glad påsk! :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
glad påsk alla kaninvänner! :)
Glad påsk på er! :)
glad påsk på er alla🙂 och en påsk kram 🤗
Glad påsk!:)
Min farmor som var djupt religiös brukade skälla på mig när jag sa Glad Påsk.
Hon sa: "Sluta säga glad påsk! Hur kan man säga Glad Påsk när Jesus DOG!?" och så hötte hon med käppen.
Hehe. 😃
#14 ok anorlunda sett att se på saken normalt så firar man påsken i de flesta religoner
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#15: Gammalt tillbaka, och än idag för rättrogna kristna, så var/är långfredagen ingen dag man "firar". Den dagen skulle ingen arbeta eller roa sig - alla skulle sitta hemma och i tysthet begrunda jesu lidande och sörja att han dog för våra synder;
"I Sverige heter det långfredag eftersom dagen skulle präglas av sorg då dagen varit lång och besvärlig för Jesus. Under 1870-talet klädde sig många i svart denna dag. Fram till 1969 fanns ett förbud mot offentliga nöjesarrangemang att hålla öppet. På långfredagen var affärer, restauranger och danslokaler därför stängda. I och med detta präglades dagen av stillhet. Allmän frid skulle råda och traditionen var att man skulle undvika onödiga aktiviteter och måltiderna bestod av enkel mat. Inte minst för barnen, som inte fick leka, kunde dagen upplevas som ovanligt lång och tråkig.
I den kristna kyrkan är långfredagen en sorgedag."
Källa: Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Påsk
Så, min farmor hade ju alldeles rätt i sak, och var inte alls så annorlunda, eftersom hon var djupt troende…
#18 men de är ju inte så man tänker idag. Man firar Jesus.
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#19: Nä, det vet jag väl!
Men ja förklarade varför min farmor sa som hon gjorde, och att det inte var nåt konstigt med det, därför att hon var uppfostrad på det gamla sättet och troende - så för henne så var det en sorgedag, och helt absurt att säga "glad påsk!".
Tänk dig själv att vara på en begravning, och så kommer någon, glad i hågen och säger "GRATTIS!!" - ungefär så kändes det för farmor när nån sa Glad Påsk på långfredagen.
Men jag känner inte så. 🙂 Och farmor är död, så
GLAD PÅSK!
#23 Aha förlåt då missuppfattade jag dig.
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#21 Gud vilka fina bilder! 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.