Färggenetik
Jag klurar lite på färgen på en av mina tidigare kaniner… Jag gissar på att han var någon typ av siames, då han, som jag minns honom, var typ "ljusgrå" på kroppen och mörkare "grå" på öronen, runt nosen och på tassarna. Tyvärr fick jag aldrig med några papper på honom, vare sig på hans färg eller stam så jag vet inte vilka färger som finns bakom heller.
Han var född 1991, och har alltså varit död ganska länge nu, och jag har bara gamla "pappersfoton" kvar på honom (inga jag kan få in i datorn och lägga upp här, tyvärr), och på bilderna tycker jag att hans färg skiftar ganska mycket. Ibland ser han väldigt ljus ut, ibland mycket mörkare, och ibland ser han mer "brun" än "grå" ut. Troligtvis beror det mycket på skiftande kvalité på själva bilderna med ljus och så.
Men jag funderar på om man kan utesluta vissa färger eller vara mer säker på Vilken färg? han hade beroende på vad han lämnat? Han fick nämligen några kullar tillsammans med en viltgul hona (vars pappa var okänd, mamma viltgul med viltgult och siames bakåt i stammen), och alla ungarna blev viltgula eller madagaskar, ungefär 50/50.
Ni som kan det här med färggenetik - går det att utesluta eller fastställa en färg beroende på vad kaninen har lämnat för färger på avkommor?
Skyller min färgokunskap på att jag håller på med hoppkaniner där färgen inte har någon betydelse 😇
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one