aggressiv hona!!
Blev riktigt rädd idag när jag skulle ta in min hona från hagen. Hon brukar inte vilja bli fångad men hon gör aldrig något annat än att springa. Men nu när jsg stack ner händerna flög hon fram och högg som fan! Kunde inte komma i närheten av henne för hon kastade sig och var riktigt aggressiv och högg och rev med tassarna.hon är dräktig på den 27 dagen kan det vara förklaringen till hennes nya, plötsliga beteende? Och hur länge är de sånna? Jag menar, kommer jag inte ens kunna stoppa ner händerna och röra ungarns för då gör hon ett utfall? Har aldrig varit med om det här problemet innan så snälla hjälp! !
#1 svara på min fråga tack! ;) Kommer ett sånt här beteende att försvinna? Varierar väl såklart från kanin till kanin…
Antagligen är hon sådan pga dräktigheten, det är en rimlig förklaring.
Och man ska helst inte lyfta en hona som varit dräktig längre än en vecka, så det är dumt att fånga henne 2 gånger om dagen för att bära henne till och från hagen…
#2 Läs vad jag skrivit, så ser du att jag ställt frågor ang det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 du har inte ställy någon fråga!
#5 Du behöver ej "höja rösten" för det 🙂
Ser nu att allting dock ej kom med som jag skrev, lite trist.
Men har ändå svarat delvis på vad tråden handlar om så🙂
För vissa honor kan bli såna vid dräktighet och brukar i regel släppa när de fått ungarna.
Och sedan är det som sagt, inte bra att lyfta ut och in en högdräktig hona, hon får ju vilken dag som helst 🙂
#6 ursäkta för mitt otrevliga uppträdande! Var bara otroligt orolig för detta beteende! Vill inte ha en hona som jag inte ens kan ta ner händerna i buren ;) ber om ursäkt! Tack för ditt svar! :) jag hoppas det stämmer! :) Det var bara idag som hon fick skutta ute lite grann! Vet att man inte ska lyfta och hålla på men det känns då plågsamt att hon ska sitta inne i buren när det är då fint väder och så! Men nu kommer hon inte ut mer förrän ungarna kommit! :)
#7: Använd gärna punkt ibland. Det upplevs som att du ropar/höjer rösten i allt du säger när du avslutar varje mening med utropstecken.
#8 Hitta någon annan att leta fel hos!
Men allvarligt.. Denna tråden handlade om en aggro kanin, inte om hur TS ska skriva.
#10 men tack! Äntligen någon som förstår! Skrev inlägget för att kunna få lite hjälp med min kanin inte för att jag använder för många utropstecken ;) så snälla, kan vi fokusera på frågorna? Fridaakesson har redan besvarat dem men jsg vill gärna höra från er andra hur era honor har varit! Och om de blev som vsnligt igen efteråt :)
Jag kan ju säga att det där är identiskt med min honas beteende när hon var dräktig, så jag kan nästan lova att det kommer gå över🙂
Jag tror att en högdräktig kanin inte direkt uppskattar att man lyfter den och därför att hon blev aggressiv eftersom när du kommer så vet hon att det är dags att bli upplyft. Hon kanske var i smärta kanske har värkar.
Antingen så går beteendet över när hon har fött, när hennes ungar har lämnat henne/blivit sålda eller så går det aldrig över, det är inget man kan förutse. Men jag hoppas verkligen att det går över 🙂
Efter hon fött så måste du kolla efter eventuella dödfödda, eftersom hon är lite sur skulle jag rekommendera att du tar ut henne ur buren medan du kollar + att du har gosat händerna i henne så att dina händer inte luktar människa(eller andra djur).
//Joanna
# ååh det låter lovande :D får hoppas att det är samma med min tjej här ;)
#8 och #6 denna tråden handlar om ts kanin inte hur ts skriver. Sluta leka ordpoliser i trådarna. Om ni anser att någon medlem gör för många utropstecken eller skriver medstora bbokstäver eller för lite punkter. Ta de med ts i ett pm istället för i tråden. Jag börjar bli ganska less på alla ordpoliser som i varje tråd dom skriver i anmärker på trådstartarens val av stavning. TS, dom flesta honorna som är aggressiva under dräktigheten blir snälla igen när ungarna har kommit och för andra kan de ta några dagar extra för. Ett tips?, när ungarna har kommit så kan du locka bort honan med lite extra god mat medans du hanterar ungarna. Att lyfta en dräktig hona är inte att rekommendera eftersom du då kan skada både ungar och mamma. Du ska oxå undvika att lyfta honan minst dom två första veckorna efter förlossning.
#15 Jag håller Så med. Ni 2 kommenterar väldigt ofta faktiskt hur folk skriver
#15 & 16 Tack till er också! Alldeles för många inlägg som stör i tråden ;) #15 så jag borde räkna med kanske de 5 närmsta dagarna efter förlossningen att hon kan vara lite sur? :) min gamla hona jag tog ungar på var aldrig sur så dettablev nytt för mig :)
#7 Hoppas det men låter mest troligt att det är pga dräktigheten och att hon ska snart ska föda.
#17 Vissa kaniner kan vara det, andra inte. Men ha det lite i tankarna ja, det är bra 🙂
Hur man väljer att skriva angår alla - det är besvärligt att läsa, och ibland t.o.m svårt att förstå vad en person menar när de skriver på ett mindre noggrannt sätt.
Att påpeka felen i trådarna gör att alla som läser får en tankeställare till sin nästa tråd, och tillslut försvinner problemet.
#19 Men ta det i PM med personen i fråga då istället för att kapa tråden fullkomligt.
Och TS texter var inte svåra att läsa över huvud taget.
Läs vad jag skrev: Tar man det i tråden så ser alla och tänker efter.
Säger inte att TS text var svår att förstå, men det har förekommit att andra medlemmar skriver utan punkter eller kommatecken, helt i fetstil, och med allmänt dålig meningsbyggnad så att det blir besvärligt att läsa och svårt att förstå.
#21 Jag läste, men det hjälper inte att skriva det överallt och hela tiden. Folk tröttnar, och det är fullkomligt OT i en tråd som handlar om något annat. Om du ska lära folk hur dom ska skriva borde du ju PMa personen i fråga.
Dessutom, vad vet du? Tänk om du börjar hacka på någon som skriver dåligt och som faktiskt inte ens kan hjälpa det? Du vet inte vilka människor här på sajten som har dyslexi t.ex.
Håller med #22