Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2276 ggr
NrFoto
0

''sår'' på kinderna

Har kännt igenom min kanin lite och jag hittade bland annat små sår på kinderna och det växer hår på de. Är detta något jag borde oroa mig för eller är det något vanligt? Har själv aldrig varit med om det innan :s

Har ingen bild men kan försöka ta en ikväll när jag har hjälp om någon vill se?

Trasdockaa
1

En av mina kaniner hade liknande för några år sedan. Jag vet faktiskt inte vad det beror på. Det är precis som att huden vid morrhåren inte fälldes av ordentligt. Det var torrt och fint, inga sår utan bara "hudfjäll".

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

NrFoto
0

Okej då är det inget jag behöver kolla upp då? Ja nej det är ju som sårskorpor så det är ju inte öppna sår lxm :)

MEWET
0

Har också haft det på en kanin, men har ingen aning om vad det kan vara. Skulle vara intressant att få veta

Storkebodas
0

Svårt att veta hur du menar utan bild. Min hund har en sårskorpa på ena kinden, det visade sig vara fuktexem.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

NrFoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte ta en bild men det var svårt utan makro objektiv men syns kanske någorlunda iallafall.

MEWET
0

Just så hade min också. Och så satt även pälsen kvar på skorpan

[_annaH]
0

Så har min med, det kan inte vara så att de får de när dom kliar sig? Att de river upp lite med klorna?

OneSound
0

Är det inte från körtlarna då?

Aut viam inveniam aut faciam

NrFoto
0

#6 Ja PRECIS så har han.

#8 Jag har ingen aning, har aldrig haft på någon av mina andra kaniner :s

MEWET
0

Är era hanar eller honor? Mina två är hanar

Trasdockaa
0

Även min är hane =)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

NrFoto
0

#10 Min är också en hane.

Såren har nu blivit lite större. Inte i omkrets utan högre lixom.. :/

LisaKanin
0

Mjällkvalster kan yttra sig som små sårskorpor vid pälsrötterna.

NrFoto
0

#13 Är det något man kan behandla själv eller något som försvinner själv?

LisaKanin
0

#14 nej man ska gå till vet. Ganska lättbehandlat. Det kan nog ge sig av sig självt också men håll koll på det och blir det värre och/eller om du hittar fler sårskorpor så gå till vet. Kan ju berätta att min kanin har smittat mig med mjällkvalster 2 gånger så jag har fått exakt likadana sårskorpor i hårbotten. Mysigt - NOT! Men som tur är kan mjällkvalster inte föröka sig på människor utan de lever ett dygn ungefär sen dör de.

Här är en artikel om mjällkvalster: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/utvartes-parasiter-kanin

NrFoto
0

#15 Okej tack för hjälpen! Skall boka tid så fort det går och kolla om det är det! :)

Det har ju blivit lite ''högre'' skorpor så det kan man väll kanske ta som att det blivit värre.

[_hsleiufhbtv]
0

Min ena hane hade sånt för typ två år sen, jag avvaktade men sedan fick han mjäll i nacken, så jag tror att det beror på mjällkvalster.