mycket...?
Hallu!
Jag har en hona, en hane och deras dotter i samma bur, hur mycket mat ska jag e dom? lite info:
Hane: Rex vädur, 1 år, 2,5 kg
Hona: Löwen hermelin, 1 år, 2,2 kg (har haft 3 kullar)
Unge: Blandning -^, 1/2 år, 1,9 kg
Så hur mycket mat?, ger dom nu ca 3 dl pellets
en fråga till: verkar det som om de väger för mycket?
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Hanen är kastrerad va? :P
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Oj vad stor din lejonhuvade/hermelin verkar vara :P Hela 2,2kg hehe Men du ser ju om de är tjocka eller inte :)
1 åring som haft 3 kullar?! Stackars hona :(
Beror på vad dem får för pellets mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jeap
#2 trodde först inte det gick så snabbt! sen så kastrerade vi hannen nån dag försent…
#3 Jo men 3 kullar?
Borde särats efter första kullen hade kommit?
Det är väldigt individuellt hur mycket pellets en kanin behöver. Vissa kaniner behöver mer pellets, andra mindre.
Finns folk som inte ger pellets överhuvudtaget till sin kaniner då de får i sig all näring via hö. Beror även på vilka värden pelletsen har, dvs vilket märke du ger till dina kaniner. Man får helt enkelt prova sig fram, märker man att kaninen är lite överviktig så drar man ner på pelletsen, samt ökar vid undervikt.
1 msk per kilo ger jag mina kaniner på ett ungefär.
**Hermelin/lejonhuvad hane 1,6 kg = 1½ msk
****Hermelin hona 1,2 kg = 1 msk
****Lejonhuvad hane ca 2 kg = 2 msk
**
Så enligt mig är 3 dl pellets per dag mycket, som sagt - individuellt.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Min innekanin, dvärgvädur/lejonhuvad dvärgvädur får pellets 1-2 gånger/vecka och då endast lite, kanske 1-2 msk
Mina 2 lejonkorsningar får ca 1 dl tillsammans.
Min jättekanin på 6 kg får ca 3 dl.
Min dvärgvädur rex får nästan 1 dl då hon har lite svårare att hålla hullet.
#4 hade först bara tänkt en kull, men trodde att det skulle ta längre tid innan de kunde få nästa kull. Så, så fort vi såg nästa kull bokade vi en tid hos veterinären, men nån dag försent. Så det var ju absolut inte tänkt så och det var inte meningen!
7# Japp så kan det gå ibland, man lär sig av "misstag" men nu vet du :😇
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#7 Ok. Kan lätt bli misstag, men avlar man så är sånt bra att veta innan :) Men nu vet du ju det så :)
#8-9 :D Kanske ska tillägga #0 hona: lejonhuvad löwenhermelin Vet inte om det spelar nån roll? :/
#10 lejonhuvad kanin/hermelin alltså. Du får kolla hur hon är i hullet, inte så mycket på vikten :)
#11 lejonhuvad löwen hermelin från en djuraffär :) Liten hakpåse, men så blir det väl när man avlar?
Löwen är lejonhuvad ;-)
#12 Lejonhuvad kanin och löwen är samma ras :) Fast man säger Lejonhuvad kanin i Sverige. Alltså korsning mellan lejonhuvad kanin och hermelin är din då :D För lejonhuvad hermelin finns ej heller :)
#13-14 ojdå, okey! :D