Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 871 ggr
vevve89
1

Rymningshistorier!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vara kul med en tråd där vi skriver rymningshistorier. Har ni några? =)

Börjar med rymmaren Ciara;

Ciara (en av mina tidigare kaniner) rymde en gång då en i familjen glömt att stänga taket på buren (på gamla buren). Är alltid supernoga nu med att se till att buren är stängd ordentligt. Kan dubbelkolla både 2 och 3 ggr om jag är osäker. =P

Men i alla fall. Tyckte att jag hörde rassel i buskarna men hittade henne inte någonstans. Blev ju väldigt orolig då det varit folk under den perioden som stulit/köpt kaniner och dödat (hällt bensin och eldat upp kaniner). Gjorde lappar för att sätta upp och skulle ut senare på kvällen för att sätta upp. Hon var borta hela dagen.

Men när jag var ute för att röka och tog en runda på tomten och skulle in igen säger min pojkvän "Men, är inte det där din kanin?". Och visst var det det. Hon satt på asfalten vid ytterdörren. =P

Så efter minst 12 timmars panik kom hon tillbaka. Hon var aldrig speciellt tam heller, så vi fick lotsa in henne i ett hörn och fånga henne. Och hungrig var hon!

Hon och hennes syster fick aldrig vara lösa på tomten men rymde gjorde de flera gånger men stannade alltid på tomten! ;D

Fridaaaa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smilla har rymt några gånger från hagen. 
Tittade ut genom fönstret en dag, någon timme efter jag satt ut henne och Flizan i hagen. Ja där ser jag Smilla skutta utanför hagen. Ut och försöka fånga henne. Suck. Tyckte hon var superkul! Och gjorde glädjeskutt osv.
Så jag gick in och hämtade morot. Satte mig bredvid hagen och gav Flizan morot. Då blev Smilla grinig och ville med ha, så kunde fånga in henne då haha 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fsigge
4

jag måste berätta om min förra kanin Hoppe!

Det var för nästan 3 år sedan detta hände.  Jag skulle gå ut och mata  kaninerna och så att Hoppe inte var i sin bur. Det var det första jag "såg". Sedan kollade jag nogrannare och hittade ett hål i marken och ut. Vi hade inte galler i botten och numera har vi de i alla burar. Jag letade i nästa 2 veckor. Jag var så ledsen så jag stannade kvar från skolan i 3 dagar. Jag gav upp efter 2 veckors letande och skaffade en ny kanin 3 veckor efter.
4 månader senare. Hör jag något från buskarna. Jag går närmare och där sitter han! Han var ju lite "förvildad" eftersom han var borta så länge.  Sluta aldrig att leta efter kaninen! Den kommer tillbaka om den inte har blivit påkörd eller om något djur har tagit de!

Frida

Frosstis
0

Måste berätta om min sommarkanin förra året.

Jag kom hem från skolan, fixade Bella och tog ut henne i hagen. Sedan stack jag iväg till konfan i 3 timmar, och det spöregnade ute och jag hade helt glömt bort att Bellsi var ut i hagen! Så det kom jag på när jag var påväg hem från bussen, och det regnade ju fortfarnade. Så sprang in och slängde på mig stövlarna och regnjackan och for ut i regnet. När jag upptäckte att hon inte var i hagen så fick jag panik och sprang in och hämtade mamma, och så letade vi. Sedan gick jag in igen (kommer inte ihåg varför) och när jag gick ut igen för att leta, så såg jag bara någonting skutta på plattorna- och javisst var det Bella! Mamma skulle ut med hunden så jag sa till henne att vänta- hunden kommer väl jaga bort henne annars.

Så jag gick mot henne och hon tyckte det var kul och skuttade iväg, dock skuttade hon mot lekstugan och stannade därifårn en bit bort så jag kunde ta upp henne:) Jag tog in henne med lite handdukar och satt och torkade henne. Hon var nog glad att se mig för hon slickade på mig jättemycket:D

Lilla sötisen ^^

En annan gång så tog jag ut henne i hagen- blev så trött så jag somnade i min säng. Runt midnatt vaknade jag och kom på att Bella var ute, så jag väckte mamma och gick ut och hämtade in henne till lekstugan. Då hade hon ju inte rymt som tur var.. hamstern hade dock rymt från buren in i väggen;(

marty94
0

Jag har flera men kan ta en som blev lite av en solskens historia 🙂

På något sätt hade Jezzie öppnat sin bur en dag och troligtvis ramlat ur buren. På morgonen när jag upptäckte det sprang jag runt och leta som en tok. Letade i timmar men fick till slut ge upp.
Väntade någon timme innan jag gick och letade igen utan resultat.
Väl på väg in igen så ser jag något litet skutta fram på vägen,
Där kom hon! Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle göra så satte mig på knä för att inte skrämma henne.
Hon fortsätter springa på vägen mot mig och hoppar rakt upp i famnen på mig! Då kan vi snacka lycklig tjej 😛

Mapel
3

Har en lite osannolik historia om min lilla Molle, det har var nog säkert 10 år sen men han hade i alla fal rymt under natten, som vanligt. Tidningsbudet hade då hittat honom hängandes utanför grannens kaninbur runt kl 4 på morgonen. Som tur var släppte han inte in honom, hade nog inte varit mycket till kanin kvar då det var en gigantisk hane. Så han tog istället med sig Molle till postkontoret och där fick han sitta i en postlåda och käka sallad tills det lite senare på morgonen och sen ringde dem upp våra grannar och frågade om de tappat bort en kanin. De insåg ju direkt att det var Molle så då ringde helt enkelt upp oss och sa att han var på posten. Vi visste inte ens att han var borta, haha! Så nån timme senare kom posten åkandes med lilla Molle sittande på nackstödet på postbilen, det var ju lite läskigt att åka bil så han kurade ihop sig bakom nacken på postgubben. Som tur är höll han sig ganska nära hemma efter det!

[Mi-rand-a]
2

När jag var mindre hade vi två stycken hanar som var riktiga "terrorister" drar inte upp varje rymning dom gjort utan den mest komiska. 

Dom bodde i en stor utebur och hade ett rätt så stort hus som dom kunde krypa in och gömma sig i utan botten, vanligtvis brukade dom sitta ute tillsammans och mysa i solen men de hade gått kanske 1-3 dagar och alltid var ena kaninen inne i huset medan den andra satt precis utanför. Sen en dag var båda kaninerna utanför buren och när vi kommer fram är de världens grop i marken men den leder ingenstans.. tills vi lyfter på huset. Då har dom grävt en gång inne i huset och ut medan den ena har suttit vakt eller något och sen har dom bytt, haha! 

inte så smart att ha en bur utan nät på botten när man har två kaniner som lever för att härja :p

farvendal
1

Min kanin Cola hoppade över kompostgallret en sommardag när jag inte var hemma. Trodde inte att hon som är så liten (dvv/hermelin 1,3 kg) kunde hoppa över där men tydligen.. Det var när mor min skulle plocka in henne i buren på kvällen som hon upptäckte att den lilla rackaren var borta… hon letade runt på gården och lite utanför gården men nepp, ingen kanin. Stackars mor hade ångest hela natten men nästa dag på förmiddagen var det några som knackade på dörren som hade hittat min lilla Cola på sin gård, typ 200 meter ifrån vår gård. Inte förrän DÅ ringde mor mig och berättade vad som hänt.. haha.

När jag kom hem igen så byggde jag ett tak på hagen. Dock blev det en liten glipa i mitten, typ 3 dm lång och 1 dm bred… tänkte att äh hon det är nog ingen fara. Men tjihi fick jag, bara 20 minuter senare när jag skulle gå ut och titta till henne så var hon borta! Vi leeetade och letade och tillslut hittade vi henne i en lekpark en bit bort på andra sidan bilvägen (!!! så lycklig över att hon inte krockade med någon bil, vägen är hyfsad trafikerad). Där satt hon i en sandlåda och grävde en grop medans en katt satt och tittade på henne ^__^

min dumma lilla kanin

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Northernlights KU
0

#5 Haha, vilken historia! 😃 Hade nog själv blivit aningens förvånad om jag fått ett samtal om att min kanin befann sig på postkontoret 😂 Men vilken tur att ni har en så snäll och engagerad brevbärare så den lilla rymlingen kom hem igen välbehållen.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Kimji
0

Min första kanin var en riktig rymmare (och jag var dessvärre ung och slarvig). En gång hade jag inte ens hunnit märka att hon rymt och plötsligt kommer pappa och berättar att han fått syn på Ninni sittandes mitt på vägen vid vårt hus 😮 Kan tilläggas att det är en hyfsat stor och vältrafikerad väg. Kunde ha gått illa.

Mapel
1

#8 Ja verkligen! 😃 Han hade ju lika gärna bara kunnat öppna buren och stoppa in han, kanin som kanin liksom. Men han måste ju ha haft lite djursinne som ändå tänkte efter och valde att ta med sig honom istället! Ja vi var ju lagom chockade, särskilt som vi inte ens viste om att han var borta, haha!

fossingen
0

Min kanin Chippan rymde ur kompostgaller Hage som hade ett lätt tak ovanpå med en tegelsten satt ovanpå taget. Jaha, senare när jag kollar till dem är hon borta, samt en av mina hanar som hette Gandalf.

Jävlar tänkte jag. Jag sprang och letade över hela tomten och under verandan, ingen kanin.. Gick omkring kolla diken och under ladugårdar, ingenting..

Lappade upp om mina kaniner men fick inget svar via telefon eller nada. 

Tog ut min jakthund och försökte spåra dem, men det hade börjat snöa (höst) så han fick bara fram till slutet av tomten.

Så jag fick för mig att springa till grannen dagen efter och fråga om jag fick leta efter mina kaniner på deras tomt, de sa att de hade sett två kaniner på deras tomt. Så jag misstänkte direkt under deras veranda.

Så jag fick locka på dem men lyckades inte första försöket. Stack dit några timmar senare och fick då fast dem. Mycket riktigt hade de rymt tillsammans och parat sig. Så en månad senare blev det bebbar.

Jessicahagstrom94
0

jag har vaknat ett antal nätter av att kaninerna har varit ute och skuttat på nätterna i mitt rum, några mystiska krafsningar här och där liksom, några nätter kom mamma in i rummet för att hon hade "hört något kaninigt" i mitt rum.. ;) 

då har jag glömt stänga bur"dörren" ordenligt med snöret/rep/vad man nu ska kalla det, en sån där man spänner.. 

Oliver har dock aldrig gjort det, men Sonic och Gizmo gjorde det när dem levde.

Kimji
0

#13 Haha det där låter bekant. Jag har också vaknat av att jag har haft en kanin på rummet. Men då har hon först lyckats vålda upp köksdörren och sedan sovrumsdörren =D Hon var en väldigt stor och stark tjej ;)