Rinnande öga
När jag skulle gå ut och mata kaninerna upptäckte jag att Kudas vänsteröga rann. Baddade runt ögat med en bomullstuss och lyckades ta bort det mesta gojset. Det andra ögat ser helt normalt ut och ögat som rinner är lika stort som det friska, det är inte heller rött. Ögat verkar inte rinna mer eftersom gjoset var stelt, tror han stuckit sig på ett höstrå eller något annat. Finns det något mer jag kan göra för honom? Och hur tycker ni att det ser ut?
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Om det kom så snabbt (har inte runnit innan) kan det vara början till en ögoninflammation. Får hon inte behandling NU kan det bli riktigt illa!
Ta koksaltlösning och tvätta försiktigt med en tops vid mynningen av tårkanalen och se om du får ut ngt skräp(en bit sågspån, hö, halm, eller liknande)
Om inte - vänta och se tills imorgon, blir det inte bättre åk in till vetten!
Ja, det vänstra ögat ser irriterat ut (svårt att avgöra över internet dock🤔) Men jag skulle åkt in till vetten redan idag, men som sagt, tvätta med koksalt och se om det e bättre ikväll/imorgon bitti.
Annars e det bara att åka in till vetten och få ögondroppar, brukar inte vara dyrt som tur e.
Då det upptäcktes såppas tidigt skulle jag inte vara orolig🙂
Gick ut och sköljde ögat med koksalt, testade även med tops men inget kom ut. Vätskan som rinner är iallafall transparent = vit tyder på allvarligare ögoninfektion.
Ska gå ut och tvätta en gång till ikväll. Hans päls under ögat är ju stelt och jag vill ju ändå hålla det rent. Hur ska jag göra med det? Baddade med koksalt på bomullstuss men tycker inte att det räckte till.
Väntar och ser tills imorgon, har haft kaniner som haft rinnande öga förr och det har gått över efter någon dag.
Tyvärr finns det inte mkt du kan göra just nu🤔
Tvätta senare igen och se imorgon bitti. Torka försiktigt med en pappersnäsduk om det 'rinner' välldigt mkt. Försök hålla det tort.
Att pälsen är stel är klegget som kommit ut från ögat och stelnat.
Skulle ringt vetten redan idag?
Ju snabbare hon får ögondroppar desto bättre.
Finns det några ögondroppar på apoteket som man kan köpa utan recept?
Ojojoj, min kanin stampe hade precis likadant öga, sen dog han i ögoninflammation. Skynda dig till veterinären!! Lycka till!
#6 Inga som hjälper.
Som sagt, vetten snarast!
#7 Ögoninflamation är inte dödligt så det måste vara något annat din kanin dog av..
Symtom- rött öga som varar ( bakt), el klar/vit vätska ( virus el irritation av ex höstrå)
Vanlvis kan man egenbeh vid ögonirritation/misst inflamation ex badda med koksalt el aloavera destillat och ev receptfri Noviform-salva. Kaninen ska ju förstås inte bli lidande och blir inte ögat bättre på nga dagar får man åka till vet 😉
Ring veterinär. Gått själv med ögonproblem på 1 kanin sen ett halvår tillbaka. Han har haft Glaukom och ögoninfektion/varinfektion.
Ögat ser irriterat ut så kan vara infektion, repa på hornhinnan…
Ring vetten och rådfråga.
När Heddas öga rann, så tvättade jag det med koksaltslösning, som tur var så var det inget jätte allvarligt, så det gick bort redan dagen efter.
Försök hålla det rent.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Ögat är bättre idag, det har slutat rinna och förhoppningvis är det på bättringsvägen! Tack för alla råd, ska ändå ringa och rådfråga om det inte blir ännu bättre under dagen.
Tvättar 2 ggr om dagen med koksalt och baddar rent under ögat, ska jag fortsätta med det?
#7 Tack! Att en kanin dör av ögoninflamation låter lite väl.., tror din kanin gick bort av någon annan anledning. Beklagar i vilket fall :)
#9 Tror vi har Noviform salva här hemma. Är det värt att testa trots ögat är bättre? Hur länge ska man behandla ögat och hur många gånger per dag?
#7 Kaniner dör inte av ögoninflammation.
--------------
Jag har en tjej här hemma, där ena ögat rinner ibland. Vet ej varför, men är ingen ögoninflammation :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Okej, har också haft kaniner med tidigare ögonproblem till och från. Hur ser ögat ut på din lilla tös när det är som "värst"? :)
#14 Har tyvärr ingen bild.
Men pälsen "stelnar" under ögat. Men själva ögat ser fint ut.
#15 Gnugga det som stelnat mellan 2 fingrar försiktigt och lukta på det. Kolla så att det inte liktar var eller illa på ngt sätt.
#16 Jag tvättar alltid bort det.
Men det luktar inte, och är inte varliknade :)
#17 det är bra det! =) Det finns inte som någon vit prick eller något onormalt som syns i ögat?
#18 Nepp ingen onormalt med ögat, ögat är helt normalt.
Vet inte om det har med pälsen att göra, att det kommer kommer in i bland i ögat och irriterar eller så när hon t.ex putsar sig.
Jag undrade över exakt samma sak som TS häromdagen. Min lilla killes ena öga hade runnit i ett dygn och han var lite blöt i pälsen under ögat. Veterinären på Roslagstulls djurklinik sa detta:
Om vätskan som kommer från ögat är klar är det troligtvis bara en irritation i ögat. Irritationen kan komma från ex päls eller hö som har fastnat, men det är enkelt att åtgärda själv. Använd koksaltlösning i engångspipetter från Apoteket och spola rent ögat med ett ganska hårt tryck så allt som inte ska vara i ögat sköljs ur.
Om ögat trots detta fortsätter att rinna bör en veterinär kontaktas. Särskilt om vätskan har ändrat färg.
Hoppas att detta var till hjälp! 🙂
#20 Skönt att höra att någon fått samma svar som jag.
Min killes öga är mycket bättre, det rinner lite fortfarande men inte alls lika mycket som förut. Förhoppningsvis är det borta helt om någon dag!
Hur har det går för dig? 
#21 Jo tack, det har gått bra. Vi har inte behövt spola hans öga, irritationen försvann av sig själv. Första gången det hände fick vi en jourtid hos veterinären eftersom vi var så oroliga. Väl där hittade hon inget fel alls… Det var en lättnad att få veta att han var frisk, men det var mindre kul att betala 1200:- för ett femminutersbesök. Det är iaf skönt att veta att man kan försöka åtgärda problem som detta på egen hand, dels för att han får hjälp snabbare och dels för att hålet i plånboken inte blir större. 🙂