Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 809 ggr
sofia1992
0

Bettfel och gallerbitning

Hejsan

Jag köpte en ny kanin för snart två veckor sedan. Efter att jag hade haft henne i 2 dagar märkte jag att hon har bettfel, underbett. Jag åkte iväg till veterinär där de klippte hennes tänder. När jag kom hem från veterinären kollade jag noga hur långa tänderna var att jag igenast skulle veta om de hade blivit längre, övre käkens tänder var ca 5mm och undre 3 mm.  Hon äter väldigt mycket hö och gnaver mycket på kvistar. Jag har kollat hennes tänder varje dag och idag är hennes undre käks tänder 5 mm. De har alltså växt 2 mm på 1 vecka. Detta betyder ju att jag efter påsken igen måste åka till veterinären för att klippa dem. Nu har hon även börjat gnaga som en toking på burens gallret. Kan detta bero på hennes bettfel?

Vad skulle ni göra om ni hade en kanin med ett så pass grovt bettfel att tänderna borde klippas varannan vecka? Skulle ni klippa dem eller överväga avlidning?

Jag börjar själv överväga avlidning eftersom det ändå skulle bli så pass ofta att åka iväg till veterinären. Hon blev väldigt stressad förra gången och hade ont i tänderna ca 12h efter klippningen. Sedan har jag inte heller som studerande att sätta ut 150€ (1250 kr) i månaden endast på tandvård.

Tacksam för svar

Sofia

Ljusta
1

Jag skulle avliva en kanin med bettfel. Som du säger så känns det inte djurmant att dra iväg henne till veterinären så ofta och få uppleva stress och smärta. Så för kaninens bästa, avliva.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

En kanin som behöver ha sina tänder klippta regelbundet och som har grovt bettfel hade jag personligen avlivat. Anser att det är det bästa för kaninen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Rabbitte]
0

Bara av intresse, tycker ni det gäller alla kaniner med bettfel?
Vår Hoppsan har ett lätt, medfött bettfel. Inget han lider av och vi har aldrig behövt klippa eller slipa hans tänder. Han tar lite längre tid på sig att tugga ibland, men han tuggar massor av hö, färska kvistar från äppelträd samt på kartong.
Är så mycket skilda åsikter som finns där ute vad man ska/inte ska göra.

Fridaaaa
2

#3 Om det ej behövs klippas och kaninen lever ett normalt liv finner jag ej anledning att avliva, bara man är uppmärksam så att det ej blir värre. :) Bara man ej avlar påd et så :)

[Rabbitte]
0

#4 Precis min åsikt! Kollar hans tänder varje dag, men tack, man blir alltid så nojig över sina små älsklingar!
Nej han är kastrerad - inget vi ska föra vidare.

Ljusta
2

#5 En kanin som har bettfel får ofta också problem med baktänderna som kan vara svårt att se, de får vassa kanter som gör rejält ont. Kaniner visar sällan att de har ont. Om den äter sakta så är det ju ett tecken på smärta. Så ja, jag avlivar alla kaniner med bettfel, men hur andra gör struntar jag i. Bara man alltid har kaninens bästa i fokus.

Ljustadalens kaningård

sofia1992
1

Tack för svaren.

Jag skall ge henne en så bra sista vecka i livet som jag bara kan med mycket mysas och lite extra godis. Fast jag bara kommer att få ha henne i 3 veckor så tror jag dessa tre veckor har/kommer vara de bästa i hennes liv. Hon kom till mig som omplaceringsdjur. I hennes föregående hem fick hon aldrig hoppa lös utan satt i sin 0,5m^2, fick dåligt hö och pellets.

[Rabbitte]
0

#6 Nej precis, vet att de sällan visar smärta.
Finns det något sätt att kolla baktänderna eller är det en veterinärs jobb? När vi var inne med Hoppsan för drygt en månad sen hos veterinären kollade de tänderna, men sa att det såg okej ut.

Trasdockaa
0

#8 Min veterinär har gett mina kaninerna lugnande och sätter in en munstege när hon checkat baktänderna. Eftersom hon inte bara känner att tänderna är vassa, utan även tittar på insidan av kinden, där det kan bli ärr/skador av att kindtänderna skaver. Jag hade en noja på tänder ett tag så checkade av dem enbart, men annars har jag hört att många kollar även när man kastrerar eller annan anledning till att de är sövda/fått lugnande.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Zabbio
0

Man kan klippa själv, men klokt kan ju vara att ta kaninen till veterinär för ordentlig koll på alla tänderna regelbundet.

Är kaninen pigg för övrigt och mår bra så att det bara handlar om att klippa tänderna behöver det ju inte vara ett plågsamt liv.. tandklippning blir mer som kloklippning, en rutin.

Är det mer komplicerat och det blir problem med kindtänderna är det ju en annan sak. Avel hade jag också uteslutit. Sen är det ju så att en död kanin lider inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Det är möjligt att bettfelet beror på gallergnagningen. Jag vet folk som har rättat till sådana bettfel med hjälp av att sätta en penna bakom tänderna och trycka en stund varje dag. Hur effektivt det är eller hur mycket tänderna värker efter det har jag ingen uppfattning om. Men det har funkat för dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sofia1992
0

#11 Jag frågade veterinären förra gången om jag kunde göra det själv. Hon sade att hon inte rekomenderar det eftersom det lätt kan bli sprickor i tänderna om man är ovan att klippa. Sedan fick hon ju även sjukt i munnen efter klippningen (hon vägrade äta på över 12h). Annars är hon frisk om man bortser från tänderna, hon är en väldigt pigg och energisk liten tjej. Jag tror inte gallerbitandet är oraken utan jag tror det är medfött för hon är endast 4 månader men det är ju inte omöjligt att gallerbitandet har gjort bettfelet värre.

Storkebodas
1

För det första borde du kontakta säljaren, bettfelet kan ju knappast ha uppkommit på två dagar hos dig. Sedan är det avlivning eller operation som är de två bästa alternativen. Man kan nämligen operera bort framtänderna helt, och kaninen kan leva ett jättebra och normalt liv efter det. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Fridaaaa
1

#12 Stämmer bra det att det ej är lämpligt att göra det själv, om man verkligen inte vet vad man håller på med.

sofia1992
0

#13 Jag har meddelat dem jag fick kaninen av. Som jag sa så är hon en omplaceringskanin. Förra ägaren hade ingen kunskap om kaniner och hade en hona och en hane i samma bur vilket resulterade i två kullar. Som tur hade dessa ägare så pass mycket vett att de omplacerade alla sina kaniner.

Storkebodas
0

#15 Jag läste lite slarvigt så jag missade det, ber om ursäkt. :)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus