går två kaniner ihop?
Har en hankanin på cirka 1 år som är okastrerad och är jättesnäll och bits aldrig.
Han ska kastreras snart och jag undrar om han skulle kunna funka med en annan kanin? Skaffar man en kastrerad tjej, kommer dom då "jucka" på varandra iallafall eller vad man säger trots att dom båda är kastrerade. Eller vilket är bäst? Visst kan kaniner vara själva, men skulle ju vara kul om han hade en kompis han tyckte om och kunde umgås med dagligen..
Tacksam för svar :)
Vanligast är att enbart kastrera hanen och inte honan, men det är ju ingen nackdel att kastrera honan. Skulle man låta hanen vara okastrerad kan det bli ett stressmoment för honan trots att hon inte kan bli dräktig. Då hanen kommer försöka para sig med honan om och om igen. Har inga erfarenheter av kastrering men tror att hanarna kan ha lite parningsinstinkt kvar. Men oftast blir de ju lugna. Alla kaniner vill inte ha sällskap så det är väldigt individuellt. Att kastrera dem är ingen garanti om man säger så. Lycka till!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Skulle kastrera honan också, för att ta bort risken för livmodethals cancer ;)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Kastrering av båda låter bra, för då slipper du ev tjurighet vid brunst från honans sida plus att honan ej kan drabbas av livmodercancer eller livmoderinflammation.
Alla kaniner trivs ej ihop så du får ändå vara beredd på att ha 2 burar ifall dem ej trivs att vara i samma bur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Ja men hade tänkt att om jag skaffa en honkanin så ska jag kastrera den. Måste vara jobbigt för den att vara okastrerad och vara vid en hankanin :P fast kan inte sånt där så vet ju inte riktigt.
#4: När du kastrerar ett djur, så upphör all produktion av könshormon - dvs testosteron för hanens del, och östrogen för honan. Det är dessa hormoner som styr könsdriften - dvs de blir inte parningsvilliga om de är kastrerade.
En okastrerad hona har inget intresse av en kastrerad hane på det sättet, för hon kan känna på lukten att han inte är potent så att säga, samt ser på hans kroppsspråk att han inte är intresserad av henne heller.
Något som däremot kan hända, i vissa fall, är att en hane som fått para sig med honor förr, eller har ett utpräglat "juckbeteende" kan fortsätta med detta även efter kastrering. Det är helt enkelt en dålig vana - typ som nagelbitning! Men en sån hane kan naturligtvis inte göra någon hona dräktig. Och din hane verkar ju inte vara på det viset. 🙂
De kan fortsätta rida varandra för att ordna sin rang - det visar ens dominans. Men att kastrera båda är bra för så slipper man stress hos den ena, inga könshormoner och ingen brunst. Oftast funkar det bra om de har en bra yta.
#6 Tack för informationen..
Han har fått barn innan jag fick honom, men han har aldrig visat sig
parningsvillig eller juckat mot något/någon när jag haft honom.. Vilket är väldigt skönt för mig som ägare :p..