Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2651 ggr
fsigge
0

stackars kanin! :(

jag såg på en video på youtube och jag tyckte faktiskt synd om de små kaninerna :(

http://www.youtube.com/watch?v=qaP9Luc4vY8

Frida

Fridaaaa
0

Stackarna :/
Hon verkar älska dem men verkar ha kass kunskap tyvärr :( Och skitigt med till dem :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BamsePower
0

såg videon. jag tycker den som skrev: Apple Dewdrop 

Äcliga ungjävel, ska fan polisanmäla dig…

Seriöst, man behöver inte skriva just Äcliga ungjävel.. Det var trots allt lite väll lågt att skriva så för man behöver inte ta till fula ord för att vissa sitt ogillande om kanin hållningen..

Fridaaaa
1

#2 Nej det är extremt onödigt att skriva så, håller jag med om :/
Får ju tas med föräldrarna på något vis :/

fsigge
0

oj nu såg jag att kaninerna hade galler i botten.. :(

Frida

Fridaaaa
0

#4 Trodde det var det du reagerade på? Vad reagerade du på?
Jag reagerade på gallret och skitiga burar hos vissa av dem :S

fsigge
0

jag såg bara att det var i halva mena jag. De är ju i hela mena jag

Frida

[YukiOni]
2

Nej nu blir jag riktigt trött -_- 

1. Ännu en bortskämd unge som behöver ett talk om djurhållning. Men det här e ju löjligt. Det står ju på jordbruksverkets hemsida att det INTE är tillåtet med nätbotten utan markkontakt… 
2. #2 Vart ser du kommentaren…? ._.

tesushie
0

Jag blir så för bannad man kan nästan se hur det kokar av ilska i huvudet på mig

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Fridaaaa
0

#6 Hur menar du?

#7 Hittar ej den heller :S

tesushie
0

#9 vad i ? jag såg den nyss men nu är den borta helt försvunnen ???

fsigge
0

jag hittar inte kommentaren??

Frida

vevve89
0

#9 den står i kommentarsfältet på YT, under videon.

[YukiOni]
0

#7 Apple Dewdrop är mitt youtube konto, så blev lite off när jag såg namnet här ._. 

Suck… Ska ändra lösen igen o se om jag får behålla min kanal den här gången😐

Fridaaaa
3

#10 Den var inte där nyss, och var inte där för 4-5 min heller.

#12 Har kollat där, men just den kommentaren finns ej. Jag är till & med inloggad på yt :) Och alla kommentarer visas för mig men den finnsej.

vevve89
0

#14 Den är borttagen…

OliverLundström
3

Jag reagerade på hur hon behandlade kaninen i knät, men noll respekt. "Det här älskar han" sa hon och tvingade ner honom sprattlande på rygg. Jag blir så less.

fsigge
2

hon sa att kaninen var 8 veckor/2 mån det tror jag absolut inte! den är ju nästan lika stor som mamman!

Frida

Ellster
1

Reagerade mest på att hannen gick på nätbotten sen oxå hur hon behandlade kaninungen…

Hon kan behöva lite mer info om kaniner!

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

tesushie
1

#12 jag vet den var där men inte längre

#13 stackare ta ett riktigt svårt lösen så ingen kan lista ut det

[YukiOni]
0

#19 Hade det innan tyckte jag ._. 

Men håller med er ovanstående, hennes djurhållning är helt klart INTE okej!

Fridaaaa
0

#15 Den fanns ej där för 5-15 min sedan heller när jag kollade videon :) Inte synts alls för mig, så måste tagits bort extremt snabbt i så fall :)

#17  Reagerade med på det, och först sa hon att hon ej vet hur gammal ungen är :S

BamsePower
1

den laddes till för 45 minuter sedan. men sedan kan ägaren av videon ha tagit bort den..

Fridaaaa
0

#22 Dock syntes den inte för mig, trots att jag klickade på "alla kommentarer" konstigt…
Men sak samma, bra att den är borta :)

[YukiOni]
6

Tycker inte om faktumet att: 
"Det här e ungen" Sen tar hon bara ut och gosar med ungen, inte föräldrarna. 
"Sen ska vi para mamman och pappan snart igen, så det blir fler kaninungar!" 
'Vart ska du göra av dem och VARFÖR ska du ha fler ungar?' Är min första tanke, då de kaniner du redan har uppenbarligen inte får den uppmärksamhet de behöver. Burarna är ostädade, ungen går med mamman fast den är en bra bit över 2 månader. Verkar vara lite ont om burar för en till kull? Sen är det väll lite för tidigt för mamman?
Men hon kanske är en sån som tar ungar 'bara för att'?

Fridaaaa
0

#24 Fast är ungen en hona kanske de vill att de ska bo ihop?
Och hon verkar ha noll koll eftersom det syns att ungen är mer än 2 månader gammal :(

Ja jag tror det med och med oansvariga föräldrar :S

[YukiOni]
1

#25 Även om ungen är en hona, vilket jag antar, vart ska hon sätta den när hon ska ha fler ungar?🤔
Ser en hel del tydliga brister här… Både i djurhållningen & uppsynen av föräldrarna. 
Antar att nästa kull kommer att kallas 'tjuvparning'?

Fridaaaa
0

#26 Jadu har hon förmodligen ej tänkt på:S
För skulle ingen vara en hane = mamman troligtvis med dräktig med honom i så fall om han hunnit bli könsmogen :S

[YukiOni]
4

#27 Vet inte riktigt hur hon tänkt, men för kaninernas skull hoppas jag att hennes föräldrar öppnar ögonen snart…

[trofast]
0

Vissa skulle behöva gå kurs för att få ha djur, de burar som hade galler som botten är ju absolut inte godkänt i Sverige och inte bara det, burarna var ju väldigt skitiga också. Nu menar jag inte att hon inte älskar sina kaniner och vill dom väl, men hon verkar inte ha så mycket kunskap tyvärr, som rätt så många tyvärr inte har.

Fridaaaa
0

#28 Hoppas jag verkligen med :/

Klara.b
4

#26 Undrar om hon vet om det är en Hona eller hane? :/

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[YukiOni]
0

#29 Hade med glädje haft någon 'nybörjarkurs' för blivande/nyblivna kaninägare, kanske hade vorit något? 
Det e ju skrämmande hur många brister de flesta familjer/barn har i sin djurhållning när det kommer till kaniner och andra smådjur😐

Ostädade burar, dålig kost, otillräcklig tillsyn, "tjuvparningar"(kaninungar som hamnar galet i livet p.g.a. detta) som senare resulterar i en uppsjö kaniner som släpps lösa/inte har något hem, att barn tröttnar på djuret efter några månader, för små burar, brist på vård… 

Man blir ju mörkrädd😕

#31 Tror inte hon gör det😐

[körsbärsblomma]
0

synd om kaninenera hon har fy hur kan hon ha dom på nät till och med jag som inte har haft en kanin så jätte länge fatar att man aldrig ska ha kanin på nät mer en på marken

[körsbärsblomma]
0

och vad grisig toa och bur men toan såg ju jätte äklig ut skulle aldrig sköta cesse eller toan så dålig kaninerna måste ju må dåligt i en sådan miljö

[körsbärsblomma]
0

men super söta kaniner  men synd om dom hatar att hon skiter i hur kaninerna bor

Frosstis
0

Jag skulle också gjort med glädje en smådjurskurs för nya djurmänniskor. Framförallt i hamster och kanin där folk inte verkar kunna någonting förutom att de ska ha vatten och mat ibland.

[Lisa_Nowa]
0

Usch!Hon verkade ju inte kunna någonting… herregud vad grisigt det var i toan.Stackars kaniner :(

Fridaaaa
0

#32 Ja det hade jag med gärna haft :)

Skulle samlats några och haft kurs, för smådjur: kaniner, marsvin, hamstrar t.ex :D Hade varit kanon hehe

[YukiOni]
0

#38 Här sprider vi affärsidéer😂

Haha, nej men det hade behövts på de flesta håll!😐

Fridaaaa
0

#39 Haha 😃

fsigge
4

hon vet ju inte hur man tar hand om en kanin men VART är föräldrarna! Om jag hade barn så skulle jag iallafall ta ansvar att de får en städad bur. Det känns som om föräldrarna aldrig kollar till dom!

hon sa att han sprattlade mycket. Varför inte bara sätte ner han i den fina rasthagen för tillfället?

Frida

Fridaaaa
0

#41 Finns tyvärr föräldrar som lämnar ansvaret på barnen = fel av dem :(

[YukiOni]
0

#41 Cause f*ck logic?

Dagens föräldrar kanske bara antar att deras barn tar hand om djuren sålänge de betalar för djurens mat, m.m? 🤔

Stinastygg
0

Alltså detdär är inte okej.

Ingen som är bra på IT som kan forska fram vem det är och vart hon bor så man kan anmäla?

Fridaaaa
0

#44 Bättre att ta ett snack med föräldrarna först och främst tycker jag.

fsigge
2

Hon säger  ju också VI har ju kaniner i början. Vilket vi? Hennes föräldrar har väl nästan glömt av att de har kaniner känns det som!

Frida

fsigge
0

hittade denna video och jag började  gråta ;( F*n vilka människor som ger en ballong till en kanin och sedan lägger ut det på youtube! :(

http://www.youtube.com/watch?v=dwQJ2lazoq8

Frida

Fridaaaa
0

#47 Stackarn blev jätterätt ju :(

fsigge
0

kaninen kunde dött!

Frida

Fridaaaa
1

#49 Nja, inte av en smäll så, sällan en kanin är så pass rädd och lättstressad.
Men kunde hamnat i chock.

[YukiOni]
0

#48 FYFAN…

IdaL
0

#47 Herregud va arg jag blev när jag såg det 😮

Man börjar ju undra vad det är för fel på människor.. För det första, vem ger ens en ballong till sitt djur?! Tror inte direkt att djuren VET att en ballong smäller om man biter eller sätter klorna i den -.- Kan bara tänka mig hur det ljudet måste låtit i dens öron.. JAG blir rädd om en ballong smäller, och jag vet att dom kan smälla och har hört ljudet innan, tänk då hur det är för kaninen! Usch, blir så jäkla arg!!

Zakarias
0

#47 Blir jätteförbannad på denna video!!!!!!! 😡😢

[Totoros kaniner]
8

jag håller med att det inte var bästa djurhållningen, dels pga nätet, men även skitiga burar utan strö. Lillepluttar.

Men dock vill jag bara säga att hon själv är ett barn och då är det föräldrarnas slutgiltiga ansvar. Jag tycker dock inte lilltjejen förtjänar de hårda elaka kommentarerna utan behöver information på ett bra sätt. Hur ska hon annars våga ta hjälp?!?!

[RC1393]
0

Var katten är sitthyllan till mor och dotter då förutom de saker ni andra redan tagit upp?! :O

[Totoros kaniner]
0

#47 ush va elakt

men youtube har mycket skt. satt o sökte på videor för länge sen och då hitta jag en där en stackars kaninhona födde ungar rakt upp och ner på golvet. Inte så juste det heller. o detta e ju bara det som visas på youtube, det finns ju fler hemska förhållanden som inte ses där.

Mamabelle
5

Håller med om att det inte var de mest fantastiska förhållanden för en kanin… Men jag tycker ändå att de verkar ha det bättre än vissa man ser på blocket. Där kan man ju se yttepytteburar…, tom botten och på sätter de beskriver förstår man att de aldrig kommer ut ur buren, aldrig till rasthage osv. Står det dessutom bristande intresse förstår man att kaninen troligen sitter där för sig själv dag ut och dag in. Jag fick ändå känslan av att de gjorde ett försök att ta bra hand om kaninerna. Sen att varken tjejen eller föräldrarna verkar ha tillräckliga kunskaper är ju tråkigt. Men har man bara läst några kaninböcker från bibblan, är det inte lätt att veta att det finns så mkt mer som är viktigt att för kaninerna. Innan jag började hänga här, visste jag bara en bråkdel av allt bra man behöver veta. Lagar och riktlinjer visste jag inte ens att det fanns. Hamnade dessutom här av en slump. Sen har forumet fått mig att läsa vidare, söka bra mat osv. Tycker det är lite orättvist att bli så arg på folk som inte vet bättre… Så länge de inte går in för att vanvårda djuren medvetet. Att en kanin sitter in stängd i en trång bur och aldrig får uppmärksamhet förstår de flesta att det inte är ett vettigt liv. Men att det saknas en sitt hylla eller är när i botten är inte riktigt lika självklara saker tycker jag. Särskilt inte som det helst ska finnas nät i botten när buren står på marken. Ser snarare det här som ett samhällsproblem. Många förlitar sig helt på djur butiker och bibliotek böckerna… Och det borde man ju också kunna göra! Men det behöver förbättras! Bort med alla skräpböcker, skriv nya. Utbilda djurbutikspersonalen! Innan internets tid var det de enda ställena som ansågs tillförlitliga. Många föräldrar till barn idag växte upp utan internet och tror fortfarande att det är bra källor?! Alla som säljer kaniner borde skicka med info om de viktigaste sakerna!

Fiffi09
1

Jag har inte tittat på den, vågar inte. Blir bara så arg och ledsen! 

Jag har länge tänkt att det borde vara förbjudet med husdjur som bor i bur och på senare tid tänkt att det borde vara förbjudet med husdjur punkt!

Eller att man förbjuder djurförsäljning i affärer och endast låter kvalificerade uppfödare sälja djur. Det skulle också vara obligatoriskt att gå en kurs innan man får köpa djuret. 

Det finns allt för många människor som inte tar hand om sina djur ordentligt.

Fridaaaa
1

#58 Så kan man ju inte resonera att det borde vara förbjudet med husdjur eller djur i bur.
Det beror ju helt på ägaren! Hur man sköter det, med Motion, mat, storlek på burar och mycket annat :)

Ja det hade varit en bra idé, att man behöver t.ex licens för att föda upp eller tillstånd t.ex. Men även att de som köper, måste gått kurs eller liknande i djurhållning av det djur man ska ha :)

bustjejen
7

Jag tycker ärligt talat att det är grymt taskigt att hänga ut flickan i filmen här och sen sitta och föra en många gånger ganska hård diskussion om hur lite hon kan. 

Att det är förbjudet med nätbotten i buren läser hon nog när hon tittar på kommentarerna under filmen. Det är bra att det står där, på ett sätt som ändå är schysst. 

Jag tycker inte det finns någon anledning att hänga ut och kritisera henne mer här, för då börjar det likna mobbing tyvärr.. Jag tycker att filmlänken ska tas bort!

Fridaaaa
1

#60 Mobbning är när man upprepade personer trackar en person, fryser ut eller liknande.
Detta handlar om hennes kaninhållning = inte riktat om tjejen.

bustjejen
2

# 61 Tror du att hon som är uthängd i filmen känner det så också?

Fridaaaa
1

#62 Folk reagerar olika på saker de läser på nätet. 
Man kan sällan veta hur en människa kan reagera osv.
Men så länge man ej gör medvetna påhopp, kränkningar osv, så kan man ej veta hur enskilda personer reagerar = då kan man nästan inte skriva någonting på nätet….

Men flickan har fått en del tips? under videon t.ex

[trofast]
1

#32: Ja det är faktiskt inte någon dålig ide 🙂 Förutom tjejen i videon så finns det oerhört mycket barnfamiljer oftast som inte har så mycket kunskap och skaffar sig tex kaniner och kanske inte vet att dom sköter om kaninerna/djuren på fel sätt, så kurser/utbildningar skulle faktiskt inte vara så dum ide egentligen, det finns ju redan kurser inom tex kaninavel och sådant så varför inte 🙂

bustjejen
1

#63 Ja, tipsen är bra, det håller jag med om. 

Men man får tänka på att det är en väldigt ung tjej, då kan man nästan anta att det är lätt att ta åt sig väldigt mycket. 

Här låter det som att hon är värsta djurplågaren i vissa kommentarer. Jag tror att de flesta av oss kaninägare har haft en skitig kanintoalett ibland. Men få skulle erkänna det eller visa det på youtube.

Fridaaaa
0

#65 Hur lätt man tar åt sig, tror jag personligen inte har mycket med ålder att göra, utan är mycket individuellt och vad man tar åt sig av. Vissa gör det av enkla grejer som ej ens var meningen osv, hoppas du förstår hur jag menar :)

Och många (nästan alla skulle jag säga) har nämnt eller sagt att det är föräldrarnas ansvar = föräldrarnas fel, inte tjejens.

tesushie
0

Hon har tydligen ett antal fler djur hoppas hon och hennes föräldrar allra helst kan mer om dom

bambiiii
2

Usch då :(

Såhär skrev jag

"Hej! jag förstår att du älskar dina kaniner, det kan man se! Men man ska ALDRIG ha nät direkt på marken, kaniner har otroligt känsliga tassar, de kan både fastna och gör illa sig :( Det finns en sida som heter kanin iFokus, det är en jätte bra sida, där kan du säkert få flera bra tips?! Hoppas du löser det och hoppas att du verkligen ta mina råd på stort allvar då kaninerna kan skada sig riktigt illa! Ha det bra!"

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Zabbio
7

#61: Du har rätt, det här är bara en tråd med kränkningar från flera personer. Dessutom bakom ryggen på tjejjen.

(Det är personen det handlar om som kan avgöra om denne känner sig kränkt.  Även om det ska mycket till innan det blir skadestånd av det så kan det mycket väl räknas som kränkning att uttala sig som i denna tråden och bakom någons rygg. ''bortskämd unge" är definitivt en kränkning. Hade detta skett på en skolgård istället för ett internetforum, och skolpersonal hört diskussionen hade personalen varit tvingad under lag att anmäla händelsen och dokumentera den. Bara en liten detalj för att visa hur pass alvarligt sådant här är. Speciellt när det sker öppet i allmän åsyn.)

För alla; tänk om hon nu söker sig hit efter att ha blivit tipsad om sidan och hittar denna tråden…? Tror ni att hon stannar kvar och har sinnet öppet för att lära sig mer, eller tror ni att hon blir ledsen och bestämmer sig för att tjafsa emot/försvara sig eller helt enkelt bara sticka igen?

Sen, helt ärligt… ja, det var nätbotten och det är olagligt här. Men så farligt var det inte; han hade sitthylla och en del strö att sitta på (vila tassarna om det blir obekvämt). För den delen var det en stor bur i förhållande till hur många kaniner faktiskt har det. Får hon veta nackdelarna med nät kanske hon helt enkelt lägger in en platta och så är det en bra bur.

Var det så skitigt i den andra buren? Jag missade en del av filmen för jag pysslade med annat, men såg mest lite spridda pluttar. Det har mina töser i sin koloni också trots att jag sopar varje dag (de har en kisshörna men sen pluttar de när de äter hö så runt hö-häcken där det inte finns strö ligger det oftast pluttar kringspridda. Undviker strö eftersom det går lättare att sopa undan så att där faktiskt är fräscht utan)

Hanteringen.. tja. Kanske lite överdriven, den kan förbättras. Men samtidigt kom kaninerna gärna fram till henne.. det tyder ju på att de inte var alltför misshandlade.

Jag har bara sett den videon, men tycker inte att det som skrivs i den här tråden är sjysst.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mamabelle
3

Just vad jag menade också. Tyckte att hon hade en bättre kaninhållning än vad väldigt många andra har. Kaninerna har bra burar (förutom nätbotten då), verkar få både kel och gos och som du säger även om det kanske var lite ruffigt… så verkade ju inte kaninerna tycka illa om henne. 

Folk skriver som om hon slog dem, hade dem i skit som stod dem upp till öronen och instängda i yttepytterburar. Vågade knappt kika på länken först… efter att ha läst kommentarer här, då jag trodde det var riktigt illa. 
Och så mötter jag utav en liten tjej som verkar älska sina kaniner och verkar ta hyfsat bra hand om dem… om än orutinerat och med en del förbättringspotential. Tror inte att hon har något emot att förbättra sitt sätt att ta hand om kaninerna utan verkar snarare vara tvärtom. 

Och så pratar folk om att det är fruktansvärt, borde anmälas osv. Och hur usla föräldrarna är. Och då har de ändå byggt (och/eller betalat dyrt för stora burar), de är varken magra eller övergödda och verkar ju ha lite koll iaf. Det kan ju vara så att föräldrarna inte hittat något om nätbotten bland den infon de läst. Det står faktiskt inte överallt!!! Och ja, jag har sett så himla mkt värre… så vanvårdade verkar de ju absolut inte vara.

Fiffi09
2

Eftersom det finns för många som behandlar djur som leksaker så tycker jag att människan förlorat privilegiet att ha husdjur.

Det är ingen mänsklig rättighet att äga djur. 

Det finns mycket forskning som visar att människor mår bra av att ha ett husdjur och det är underbart att få ha ett. Men det får inte vara på bekostnad av djuren. Som det ser ut nu finns det alltför många djur som inte har det bra. Tycker att en bra lösning skulle vara att det just behövs licens för att äga djuret och för att få denna licens skulle man behöva gå en kurs. Det skulle dessutom vara minst två månaders väntetid innan man får införskaffa ett djur.

Sen känns det självklart att djur inte ska få säljas i affär utan bara av registrerade uppfödare.

Hanna
5

Ja, man kan ju undra varför denna tjej nu tagit bort klippet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fsigge
0

#72 Hon kanske tog kommentarena som "dumma" och skämdes lite

Frida

Hanna
1

#73 Ja, det är nog ganska självklart om hon blev behandlad som världens djurplågare.

Stinastygg
0

#74 Det var ju just vad hon var.

Fridaaaa
1

#75 Hon var inte "världens djurplågare", så illa var det ej att man kan kalla det för det.

tesushie
3

#76 ne precis kan ångra en mening som kan ha låtit lite elak men det är för att jag blir så förbannad när kaniner inte behandlas som dom borde .

----------------------------------------------------------------------------------

Efter min kommentar fick jag två medellanden en från tjejen där det stod att hon visste om det jag skrev och att det bara varit tillfälligt och att hon nu hade riktigt golv i burarna istället. var på jag svarade :

ok läste din svars kommentar nyss och det är bra att ni ändrat men ni får inte göra om det ok för det är illegallt  ber även om ursäkt för en av meningarna det är bara att jag blir så jävla förbannad när jag ser en kanin som far illa vilket händer ganska ofta då folk som inte alls borde äga en kanin köper en så du kanske förstår varför jag reagerade som jag gjorde när jag såg klippet ber åter igen om ursäkt

ps. till nästa gång om du lägger ut liknande klipp skriv gärna förklaring och ett tips? nu är att göra en till video med dom så folk ser att de har de bra nu ok

Men  fick även detta från hennes kanal: Nu får du sluta kommentera det här om kaninerna. Det var bara en tillfällig bur under tiden de rengjorde de andra!!
Hälsningar från Claras mamma & pappa

var på jag skrev detta svar :
Ni vet väl att det inte bara är jag som kommenterat va anledningen till att jag kommenterade en andra gång var att jag hittade det andra klippet som var mer nyligen upplagt och då tänkte jag att det är större chans att få svar och eftersom den var nyligen upplag ville jag veta om ni ändrat burarna en. Det finns endast en mening jag kan ångra resten kan inte uppfattas som någon ting negativt utan endast informerande så jag förstår inte då hur ni kan störas av det hade ni svarat på första inlägget hade jag inte behövt göra ett nytt

ps. även om det endast är för städning vilket ej framgår någonstans är det fortfarande illegallt de får inte vara i en sån bur men jag hoppas ni aldrig gör om det igen köp istället en rast Hage eller laglig transport bur och sätt dit kaninerna eller släpp in dom i huset på ett visst område.

Fridaaaa
0

#77 Varför säger du allting det där till mig?

tesushie
1

#78 XD det var bara första stycket som var menat till dig egentligen XD

tesushie
0

Fridaaaa
1

#79 Ok, för det var ingen avdelning av det innan ;)

tesushie
0

#81 ne jag vet missade det

[00emi07]
0

va? 

youtube har tagit bort klippet!  någon som kan säga vad som förse-gick? 😉

Fridaaaa
2

#83 Läser du i tråden, så ser du :)

Hanna
10

#83 Personen i fråga har tagit bort klippet.

Och NEJ, hon kanske inte hade världens bästa skötsel. Men att kalla någon djurplågare utan något mer än ett videoklipp är förj-ligt.
Jag vet själv hur ont det gör om man får höra att man inte kan ge djuren det dem förtjänar. Men istället för att få en smäll i ansiktet och "Jävla djurplågare!!" vill man höra "Det där kan du förbättra, jag kan förklara hur kaninerna kan få det bättre om du vill".

Så för guds skull människor, var bättre. Tänk efter själva hur det kan kännas att bli påhoppad och till och med få en egen tråd om sig innan ni hasplar ur er massa saker.
Om det var så himla illa: Hur många som klagade här anmälde henne faktiskt för vanvård?

Nej, det är verkligen skillnad på att kunna förklara något snällt och att skrika elaka saker efter någon. Folk kan faktiskt tappa lusten helt och hållet. Bra gjort av er som på ett snällt sätt sade till tjejen.

Fridaaaa
1

#85 Bra skrivet!

fsigge
1

#85 väldigt bra skrivet!

Frida

tesushie
0

#85 det var det jag gjorde och baserat på svaren verkade hon fatta men inte föräldrarna

Mamabelle
2

Fast är det ditt jobb att sitta och kontrollera om de har bytt sina burgolv och sen tycka att de ska bevisa att de gjort det. Det kan nog uppfattas lite drygt! Skulle jag tycka. Både som den som blev tillsagt men ännu mer som förälder. 
Om du verkligen vill hjälpa kaniner i nöd så finns det nog värre fall du kan ägna din tid åt. Ta en blocket-vända så kan du sitta och maila alla stackare som verkligen skulle behöva en push i rätt riktning. 

I det här fallet tycker jag gott och väl att det nog räcker att de nu vet att det är olagligt. De verkar ju ta bra hand om sina kaniner i övrigt!

tesushie
1

#89 nu var det ju inte så jag skrev det eller hur jag undrade om hon fixat sitt bur golv sedan hon la uppklippet och ne det är inte mitt jobb än men håller på att utbilda mig till jurist för att sedan jobba med att kolla up anmälningar om djur som far illa m,m men även om jag inte gjorde det känner jag att det är min plikt att dela information så att kaninerna får det liv dom har rätt till exempelvis informera om att det är illegallt och tala om för henne att hon kan göra på ett annat sätt i ställe så tror jag de flesta kanin ägare och kanin älskare känner.
Som sagt tipsade jag henne bara om att hon kanske skulle göra ett nåt klipp på kaninerna när buren nu är ändrad om hon har problem med kommentarer då jag inte visste att klippet var borttaget .

ps. angående föräldrarna förstår jag inte varför de skulle skriva som de gjorde när allt jag skrev förutom en mening var tips? om hur man kunde förbättra för kaninerna så. angånde blocket ja jag har skrivit många mejl där kanske uppfattas som drygt men jag gör det för kaninernas skull för jag känner att det är min plikt att tala om vad som är olaglit och hur man kan förbättra det för kaninerna.

Mamabelle
1

Jag är helt med på att det ska informeras, det tycker jag är bra!! Men utan att ha läst alla kommentarer under hennes videoklipp, så har jag fått uppfattningen att det inte bara är en person som skrivit och upplyst om det, utan att det är väldigt många! 

När person efter person upprepar samma sak, som egentligen går ut på att tjejen inte tar bra hand om sina kaniner… så blir det lätt att man som förälder intar försvarsposition och vill skydda sitt barn från att bli så uthängd och illa pratad om (vissa anser ju att hon är djurplågare, vilket jag absolut inte kan hålla med om). Jag kan tänka mig att en person som får så mkt negativa kommentarer som hela tiden upprepar samma sak, inte mår så bra sen. 

Kanske behöver inte samma sak upprepas igen, igen och igen? Då är det inte längre att informera anser jag. För informationen fick hon nog redan första gången!! Då är det lite att börja hacka på henne för att hon gjort ett misstag. Och det är inte okej!

Verkar ju som att vissa skrev mindre snälla saker också… men som sagt, jag har inte läst de kommentarerna själv utan bara den här tråden!!

tesushie
1

#91 jo jag vet men nu var jag en av de första som såg och kommenterade klippet och det känns lite skumt att bara jag fick ett sånt medellande om du förstår vad jag menar för det var ju trots allt bara info om hur man förbättrade för kaninen och jag var bland de första att kommentera i huvudtaget så förstår inte riktigt varför de gjorde så -_- men det finns personer man aldrig riktigt fattar överallt här omkring

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.