Är detta foder bra?
Hej! I lördags var jag och köpte nytt foder i en djuraffär. Jag köpte ett foder för mindre kaniner och ett för större. De fodret för stora kostade 150kr och för små 90kr På bilden: paketet är för kaninungar upp till ett år "Korvarna" till vänster är för stora kaniner "Korvarna" till höger kommer från paketet och är för småttingar ( de större "korvarna" är samma märke som det små " selective" 2 liter i det stora paketet syns ej på bild, de kostade 150kr Och det lilla paketet innehåller 350 g, och det kostade 90kr Är detta ett bra foder med rimligt pris?
selective är ett mycket bra foder :)
Det är ju lite dyrt, men har man ett par kaniner tycker jag man kan unna dem det :) Har man en stor uppfödning blir det nog lite väl dyrt.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Det är ett bra foder :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag kör både cuni pro och selective blandat började med det i helgen det var därför jag blandar båda så ej min cesse får mag problem. köper en liten påse med selective och 25kg cuni pro tror jag 🤔 jag är nöjd med båda foderna det är dyrt med båda dom. båda foderna är dyra men jätte bra
===
#3 Finns cuni pro i 25 kg? Aldrig sett. Vart köpte du det?
jag vet tyvärr inte hur mycket det är men kan inte matte tog bara en gissning sifra men såg nu att det såg för mycket ut
#5 står på påsen hur myckt det är i :)
Ok tack!
#4 Ja, Cuni Pro finns i 25 kg säckar. Dock har de flesta djuraffärer inte den varianten hemma, men om man frågar brukar de kunna ta hem det. :)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#8 Ok aldrig sett, varken på nätet eller i djuraffärer :)
Knappt sett ens cuni pro i djuraffär heller :(
#9 Nej, som sagt är det nästan aldrig i djuraffärerna, men det går att få hem.
Kram Elsa
#10 Skrev och menade, att många har inte ens i små förpackningar/påsar heller. Så tror inte dem tar hem om de ej brukar ha det i sortimentet? Var så jag menade :)
Det bör funka att ha till flertalet kaniner också :) bara man beställer från rätt ställe, vet en som ett tiotal kaniner och ger detta.
#11 Och det jag skrev och menade var att Cuni Pro nästan aldrig finns i djuraffärerna (inte heller i små förpackningar) men det går att få hem. Man får fråga om det bara. =)
Kram Elsa

Säkert bra men väldigt dyrt, vi kör med hästpellets från granngården, kostar 139:- för 20 kg, det har alltid funkat bra, det går ca en säck i månaden.
#13 Jo kan man ju göra :)
Och dock bara en jätteliten djuraffärer här som ej gör sånt :/
Närmaste sen är ett antal mil så får ringa och fråga i så fall :)
tycker det har bra värden. Har själv inte testat det men jag kör på cuni complete ;)
Frida
är detta et bra foder :) ?
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/dyreart/kaniner/foder/303561
#17 Jag tycker inte det, spannmål är inte kaninmat :)
Kan vi hålla oss till samtalsämnet? #17 ps, skapa en egen tråd nästa gång snälla du (:
#14 #15 Fast hästpellets innehåller på tok för mycket E vitamin vilket är dåligt.
#19 Ja , det är ett okej foder.
#19 Det har med tråden att göra? Bra och dåligt foder?
Jag var jättenöjd med det och kaninerna älskade det… men när vi gick från att ha två kaniner till att ha 6 kaniner och det dessutom blev kallare och vinter, då började det bli väldigt dyrt kände jag. De åt ju upp en burk på 3kg på en månad om jag inte minns fel, vilket innebär nästan 400kr bara på pellets. Sen tillkommer ju strö, och hö (vet ingen bonde som säljer hö så vi betalar nog ca 150-200kr för hö per månad också). Ja och annat förbrukningsmaterial förstås.
Så jag bytte till JR Farms, där 15kg kostar 429kr istället. Har klarat vintern på 2 säckar… så nog har det blivit billigare tycker jag. Och fodret är minst lika bra, om inte bättre.
Tog ett tag att för kaninerna att bli tokiga i det, så jag gissar att Selective var lite godare, men de har ätit det med god apit hela tiden.
Av det jag hittat om selective så är det ett lite för fett foder med 4%, helst ska kaniner ha runt 3% fett, gärna lite mindre. Juniorfodret tycker jag har lite för mycket protein (17%), det kunde gärna varit ett par procent lägre.
#23 Junior ger jag endast till digivande honor. Annars Selective rabbit har 14% protein och mature 12%.
Tycker proteinet i överlag borde ligga på 12% protein.
Japp, jag tycker också fettet är lite högt. Det är nackdelen med fodret. Annars helt okej. Hade det vart 3% fett hade jag fortsatt på mature varianten.
Men det funkar inte rent pga fettet på mina kaniner.
#19 tänkte att det ändå hörde till samma ämne så det behövdes inte göras en ny tråd.
#25 ja okej det hörde ihop. men strunt samma😉