Bygga fackbur - tips!
Jag tänkte bara se om någon här har tips? att dela med sig av vad gäller bygge av utomhusburar! :) Vi ska bygga en fyrfacksbur (fast det blir nog 2 st två-fackare) och tänkte oss något i stil med 120x80x60 för varje fack. Vi har kollat efter material och har redan nät hemma.
Men var köper man lås och sådant och vilket lås är bäst att ha? Sen undrar jag om någon möjligtvis har en ritning eller kan länka till en sida/tråd där ni visar "steg för steg" hur ni byggde er bur. 🙂
Färg/träbehandling är också något jag undrar över, samt vad som är bäst att göra med botten. Bör man lägga dit en slags matta eller ska man bara lägga spån/halm direkt på träet?
Snedtak är inte så viktigt då burarna ska stå under tak redan. Vi ska också få alla delar av träet beskuret av "proffs" så det inte blir snett eller liknande.
Tack på förhand!
Jag kommer lata mig och bygga mina burar av en pall med 3-4 pallkragar som väggar. En pall har måtten 80*120 och pallkragarna är ca 20 cm höga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Smart! Vet du vart man kan få tag på såna? :)
#2 Pallar och pallkragar får man gratis om man fladdrar med ögonfransarna på en byggarbetsplats om man är söt. 😃
Annars dyker de upp billigt på blocket, dyrare är att köpa nya pallkragar på ex granngården.
Se bara till att det är giftfria pallar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Hahaha det låter ju praktiskt. 😛
Tack för tipset :) Får leta runt lite