Isolera bolådan?
Hej alla!
Efter att en kull m två ungar nyligen frös ihjäl vill vi nu preppa ordentligt för nästa kull… Har en rejäl bolåda i tjock masonit m avtagbart tak. Under denna har jag nu lagt en tjock skiva frigolit och även runt om den. Dock inte så mamma kanin kan bita på det. Vad tror ni? Vissa säger att det blir kallare av frigolit och vissa att det är bra. Kan man lägga lite teddy päls i botten eller blir det bara nerkissat och fuktbildande?? tips? och råd någon?
TS, jag vet inte mycket om kaniner, men när man gör vinterbonade hus till hemlösa katter avråder man alltid från att ha filtar eller annat behandlat material eftersom det binder fukt. Kaniner, om jag förstått rätt, är benägna att kissa i sina lådor till skillnad från katter, så jag tror att det är en väldligt dålig idé att ha teddypäls som material. Mycket ren halm som du byter ut ofta borde vara bättre. Halmen isolerar dessutom mycket bra. Om det räcker för små kaninungar finns det säkert många här inne som har erfarenhet av och som kan råda dig.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack för svar #1. Förstod nog att teddy inte var ngn höjdare :D

Tror inte det spelar så stor roll detta med isolering i och med att burenhar en öppning, så kommer det ju ändå in kyla, skulle man ha fönstret öppet i ett rum, så skulle det ju ändå bli lika kallt som ute efter ett tag. Dessutom är det ju så att isoleringen även stänger in kylan. Det viktigaste är att mamman gör ett ordentligt bo, har hon inte plockat ordentligt med päls så får man hjälpa till och plocka mer och lägga dit. Vi brukar ta in honor som får kullar tidigt på våren.
En okunnig fråga: Finns det inte någon möjlighet att se till att hon inte blir dräktig förrän det blir varmare genom att hålla hona och hane separerade?
Medarbetare Hittekatter iFokus
Absolut#4 men vi behöver sälja av kullen till sommaren å de flesta kaniner klarar att få ungar mitt i vintern.

#5 Förutsatt att mamman gjort ett ordentligt bo, vi har haft många ungar som frusit ihjäl i tidiga kullar, så det är inget att rekommendera.
Men tar man kullen så den föds i slutet av april/början av maj så är det ju ganska perfekt tid, då är dom leveransklara i mitten/slutet av juni.
Precis #6 :D. Vi trodde att slutet av mars skulle bli mkt varmare än vad det blev + att det var hennes första kull. Vi har bombat m hö o halm o håller tummarna i slutet av april!

Slutet av april ska det inte vara några problem, vet inte var du bor men vi bor i Norrbotten och brukar ta första kullarna ute i slutet av april/början av maj. första kullen kan ju gå fel, då dom inte riktigt vet hur dom ska göra.
#8, vi bor i Stockholm men har haft lång vinter iår…
jag tror att fyll den med en massa halm så håller det värmen bra :) annars ta kullen senare på våren/sommaren.
HAHAHAHAHAHA…..
Tack alla för svar o pepp!!

#8 Jo jag vet, det har ju varit kallt i hela landet. Väntar troligen en kull nu i veckan, men ska ta in honan, sen kommer inga fler kullar förrän i slutet av april. Vi har haft kullar som frusit ihjäl mitt i sommaren också, pga kallt väder och dåligt bo.
Håller tummarna för dig Linnet!
Botorp, var inte din kull en tjuvparning mellan två syskon?
Ska du ha en annan hane nu då?
Hoppas det går bättre nästa gång! :)
Visst var det min tjuvparning#14! Uppmärksamt. Annan stamtavlehanne denna gång :D Ja vi hoppas d går bra nu.