flyttat ihop efter kastrering
idag lät vi våra kaniner gå ihop i hagen för första gången sen de var små. De har ju alltid gått bredvid varandra i hagarna så jag hoppades verkligen det skulle vara enkelt.
Det började med att de nosa lite lätt på varandra. Chowy red sen på Allis huvud. efter det var det lugnt ett bra tag till och de skutta runt själva i hagen och utforska. sen valde Alli att rida på Chowy och då blev han arg och sa ifrån på skarpen då hon inte släppte honom på direkten. han jagade sedan henne runt i buren (dock inte våldsamt jagande utan mer följsamhet). som tur e tjejer smartare en killar ;) så hon hoppa in och gömde sig i huset. I övrigt gick det väldigt lugnt förutom vid några tillfällen till som Chowy jagade Alli. det blev inga slagsmål men inte heller det gamla myset som de alltid gjorde innan de flytta isär.
nu sitter de i egna burar igen och så släpper jag ihop dem igen imorgoon och får hoppas det blir ännu lugnare.
Det e Chowy som syns på bilden.
Jag försöker flytta ihop mina kaniner också, en kastterad hane och en hona. Hon är alltid snäll och vill bara gosa med honom. Men ibland blir han sur och typ rycker till så att hon blir rädd och springer iväg. Men efter några sekunder kommer hon tillbaks igen… Ska jag låta dom hålla på, alltså jaga varann, vilket dom gör ibland. Eller bör jag stoppa det på nåt sätt? Jag behöver flytta ihop dom innan påsk för då ska vi ta ut dom till Möja och där har vi bara en bur, mesta av tiden är dom snälla mot varann och ligger och putsar varann. En sak till jag undrar är, när dom är i separata hagar/burar.är dom nyfikna på.mig och inte rädda alls men när jag släpper in henne i hans bur blir dom plötsligt rädda för mig och så fort jag kommer nära flyr dom? Varför??? Dom.har träffat varann lite varannan dag ungefär i över två månader så jag känner att dom borde kunna flytta ihop snart!? Hoppas att det är OK av TS att jag lånar hennes tråd lite? #•__•#
Ursäkta men Gud vilken stor Hage! :P
har sett youtube videon och hon har typ 4 till lika stora!
Frida
Men kan nåhon svara på m%n fråga? :( (sorry TS om jag lånar) borde jag låta dom jaga varann eller inte?
Vilken stor Hage! :D
Vissa av mina hade dock hoppat över haha :D
#4 När man släpper ihop kaniner, brukar de i regel jaga varandra lite.
När jag släppte ihop 2 honor, så jagade dem varandra lite i början, utan att skada varandra, sedan slutade dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 jag tror det är nät över :)
HAHAHAHAHAHA…..
#6 Satt mig vid datorn nu, så nu när man förstorar upp ser man att det är bärnät över, syntes ej på mobilen ;)
Bärnät har jag över till mina med :)
#5 så jag ska alltså låta dom jaga varann? För dom skadar inte varann iaf :) fast hon blir jätterädd för mig av någon anledning när hon är i hans Hage :/
#8 De brukar jaga varandra i regel i början, för att visa vem som bestämmer osv.
Så länge dem inte skadar varandra :)
#1 helt ok, det är mina frågor med så varsegod :D
jag vill oxå ha dem gå ihop innan påsken då vi reser bort. jag tyckte jakten inte såg så farlig ut, det var ingen panik utan nästan snäppet till lek. Men det känn ju mer ok i hagen där de har möjlighet att gå undnan, i buren blir det ju mycket mer trängre.
#2 tack. jag byggde den för deras skull nu när de ska gå ihop så de har mer yta att springa pånu när de förhoppningsvis kan gå ihop igen.
#3 jag har ingen youtubevideo om kaniner om det e mig du menar :D
har du inte?? Jag är nästan helt säker på att du har gjort en kaninpresentaton och då såg man hagarna. Annars så har ni jätte lika hagar
Frida
#11 :) nix, men ge mig länken så kanske jag kan få lite inspiration. Min youtubekanal e full med pyssel o väldigt lite kaniner :D
igr satt jag ihop burarna så kaninerna kunde springa emellan för att sen sätta dem båda i samma bur över natten.
Det har fungerat toppen förutom att KNÄPPkaninen till hona har gått och blivit galen och börjat skvätta som en dåre samt har glömt vart man sitter på toa så jag fick börja morgonen med att städa pluppar över hela buren :(
Glädjande var att se satt och mös bredvid varandra i morse, pälsarna var fina och jag fann inga konstiga tecken på ngn strid dem emmellan.
Min tjej har också börjat skvätta!!! :O men vrf är dom så rädd fmr mig när dom är tillsammans? dom ska nog få sova över hos varann inatt ;) börjar bli lite ont om tid nu :/
#16 tror du inte bara de blir mer revirskygga när de e tillsammans? Min hona har alltid vart skygg i buren men min hane e nyfiken och kommer fram. Där har de inte hänt nå skillnad hittills.
men skvättningen e hemsk så det ska bli skönt om det sluta :(
#16 Man ska aldrig "stressa" ihop kaniner, får ta den tid det tar 🙂
En sista fråga: man säger ju att man ska låta dom "slåss", såklart inte skada varandra, men hur lång tid brukar det ta? För när jag släpper ihop dom så håller dom på ayt jaga varann och så jättelänge :/ jag undrar hur långt dom ska få jålla på, eller om jag borde sära på dom igen? Eller ska dom fortsåätta tills dom blir sams?
#19 Nej man låter inte dem "slåss". Låter lite fel hehe Man låter dem göra upp fast utan att slåss eller skada varandra :)
De kan hålla på en bra stund, gjorde mina, de gör i regel inte upp så snabbt :)
Men jag tycker att man märker om det går för långt :)
#20 okej ja du har rätt, slåss lät lite fel. Men alltså att dom riderlite på varann, och sånt….. bra, jag trodde att det inte gick för dom har virt ihop ett bra tag nu(kanske en timme) och dom håller fortf på… -.- dom skadar inte varann, tittar till dom då och då ;P
#21 Mina höll på i 2-3 timmar, dock inte exakt hela tiden men från och till :)
mina har slutat nu. Nu verkar de umgås som de gjorde innan jag särade p dem och det känns väldigt skönt.
Hej, ska man låta dom rida på varann så mycket dom bill tills ddom slutatsjälva?
mina sa ifrån till varandra när den andre försökte rida.
#25 inte mina, dom red på varanndra -_- Vad är det där mörka knorrande ljudet frn dens näsa? För så fort kag eller backy kommer nära låter hon…. :(
Om jag fattar det rätt är det vanligt att de rider på varandra i början? Lät min kompis kanin träffa min (båda hanar). Vi tog det försiktigt, kompisens kanin började rida och vi tog isär dem. Gjorde vi fel? Skulle de fått nosa på varandra? :)
#26 min hona knorrar/morrar när hon är väldigt rädd.
jag är inte kunnig men jag tror ridningen inte är så farlig. Däremot måste man väl ha sunt förnuft när man sätter ihop kaniner. Min granne lät sin kaninhona komma in i min honas Hage. Det gick inte bra alls, min hona var rädd och hennes tydligt aggressiv. Däremot när mina egna kaniner kom ihop så fanns inte denna agressivitet utans snarare nyfikenhet. Det ända som hände var ju min hane som sa ifrån ordentligt när hon red på honom och det kan jag ju förstå.
#27 två hanar bör ej träffas. Onödig risk, stor risk att de slåss….