Välkommen Iliora!
Grattis, vilken sötnos!
så söt och gratis
Grattis! Hoppas ni ska trivas tillsammans🙂
Tack alla! Hon trivs jättebra och har redan börjat slicka mig :) Ända problemet är hennes lösa mage, det sitter bajja kvar i rumpan på henne så jag får väl ta och bada henne :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#4 Bada inte, ta en fuktig handuk och ta bort med.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#4 Bada ej. Hade en kanin som lätt blev dålig i magen innan. Ta och skölj med vatten och ev klipp bort det eller ta bort med papper istället :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Roligt, GRATTIS!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Rip Ior 😢😕
// Johanna
#8 Ior? Menar di Iliora?
Vad hände? :(
#8 Va?? Har hon dött?
#8 vad menar du? har något hänt med kaninen? :(
Frida
Hon dog ja, försvagad och dog efter bara en vecka 😕 Saknar henne så men har hittat en ny från samma uppfödare…
// Johanna
#12 Ska ni obducera och kolla vad det var?
Ok vad bra, för det måste ju varit något från uppfödaren eller medfött :/
Hon föddes väldigt tidigt på vintern och det var väldigt kallt. Uppfödaren hade svårt att få igång deras magar och de bytte från di till pellets ganska sent så vissa tog för sig mer än vissa, som blev lite svagare. En av de var Iliora (Ior) och till slut blev hon så svag att hon inte kunde stå eller sitta upp… Sen försvann hon, men jag är glad att hon slipper lida nu. Antagligen skaffar jag en som heter Piggelin eller Pärla. De är bara 14 dagar just nu ❤️ Men sorgen efter Ior är stor, men hennes korta liv blev ändå ett bra.
Och jag menade inte bada helt, utan att hon fick skutta på en blöt handduk i badkaret 😉
Allt blev bara lite klantigt, vilket jag ALDRIG gör om! 🙂
// Johanna
Jag skulle inte gå till samma uppfödare. Man vill ju inte ta risker att få en till kanin som sedan dör :(
Frida
#14 Då skulle hon ha avvaktat med att sälja dem i såfall om hon är seriös!
Och man kan inte låta kaninen bli så svag, det är inte rätt mot kaninen, skulle ha gjorts något innan kaninen blev så :(
R.I.P Ior
Jag kan bara hålla med #16.
Ta absolut inte en till kanin från samma uppfödare! Den uppfödaren är inte seriös.
Och jag tycker inte det låter som att denhär kaninen hade ett "bra liv", om den fick bli svag, tyna bort och dö utan att få hjälp av en veterinär!
Om en väldigt ung kanin är lös i magen så måste man ta det på allvar, ungar på 8 veckor klarar inte alltid av magproblem, som du tyvärr fick upptäcka med Ior.
När en kanin är lös i magen är det bästa att låta den äta ENBART hö i något dygn, eventuellt ytterst lite pellets. Absolut inga grönsaker eller godis, det gör magen värre! Självklart ska den också ha tillgång till friskt dricksvatten.
Om en kanin är lös i magen och det inte hjälper ganska fort att låta den äta endast hö, så måste man ringa en veterinär, för något kan vara allvarligt fel med kaninen!