Parning genom kompostgaller?
Hej, jag tänkte sätta ihop alla kompost galler, jag har ett i mellan, så blir det två stora hagar med tak. Alltså "delar de på "väggen". Eftersom jag har en okastrerad hane, och en okastrerad hona vill jag inte ha några parningar. Kan det ske genom gallret?
Vad skulle ni göra, för det är bättre för kaninerna att vi gör detta, kommer det ske parningar?
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
PARNING genom galler låter lite ovanligt. dock får du nog passa så dem inte kan komma imellan gallert eller ev hoppa över det till den andra :)
En vän till mig har varit med om PARNING genom kompostgaller. Så det är inte helt omöjligt, men då var honan extremt brunstig 🙂
Ja de kan para genom kompostgaller :)
Jag hade ej chansat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, atck för alla svar.
jag har haft mina mellan galler o PARNING har ej skett. de har däremot suttit o myst på varsin sida.
Kan du inte testa att ha en lång kartong för väggen då?:)
#6 Det var en bra idé, ska se om jag hittar någon.
Hade hellre haft trä imelllan i så fall än kartong :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min snuttis blev till genom " tjuv-gallerparning" ;p om jag minns rätt, men de är möjligt, så hade haft ett avstånd mellan hagarna eller något säkrare än kartong som vägg då de kan gnaga sönder kartong hur lätt som helst :)
De kan para sig genom galler. Till och med genom fyrkantsnät.. har sett det med egna ögon. Kreative små djur om de bara vill tillräckligt ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 oj, t.o.m genom fyrkantsnät, det var som sjuttsingen! 😮
TS: kör på plywood? Kolla om du hittar på nån brädgård, nåt bygge eller liknande till bra pris? Ett annat alternativ: Dumpsterdive:ing. Kolla i containrar osv, det brukar jag göra - är ständigt på jakt efter byggmaterial i soprum och sånt…🤪Det kan annars vara dyrt att köpa nytt tyvärr.
Eller ha dubbla kompostgaller, med någon decimeter emellan? Kompostgaller behöver man inte heller köpa nytt alltid, det kan finnas nån granne eller bekant i samma stad som vill skänka bort. Kolla på annonssidor på facebook t.ex. Här i Umeå där ja bor finns en bortskänkesgrupp på fejan där man kan kolla om nån skänker, eller så kan man önska själv. Kanske finns nå liknande i din stad? :)
#11 Riktigt smart med dubbla kompostgaller! Det måste jag nog testa!
Det var ju smart också att kolla vid soprum osv😃
#12 glöm inte att gardera dig också mot att de hoppar över, som nån sa… Parningsvilliga kaniner kan säkert hoppa vääääldigt högt :P
#13 Jag tänkte ha "tak" av kompostgaller, så det ska nog inte kunna ske 😛