Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 567 ggr
sofia1992
0

tunt hö?

Hejsan,

Jag har alltid haft problem att få min kanin, Stampe, att äta hö. Jag får vara väldigt noga med att inte ge knappt någon pellets eller grönsaker för då slutar han helt äta hö. Jag har just köpt en ny sorts hö som han verkar tycka om, men det är väldigt tunt. Eftersom jag för ca 6 veckor sedan var tvungen att åka till veterinären och fila ner några piggar som bildats på baktänderna är jag orolig att detta fina/tunna hö inte sliter ner baktänderna tillräckligt. Vet någon om tunnt hö sliter ner tänderna tillräckligt?

En annan fråga jag har är om kvistar även sliter ner baktänderna eller endast framtänderna?

Sofia

[körsbärsblomma]
0

tror ej att tunt hö sliter bra på tänderna🤔 men du kan testa att ge honom smakligt hö finns på arkenzoo jag kör det det är hö som sliter bra på tänderna för det är  inte tunt hö

fossingen
0

Ett tips?. Köp Racinel sticks. De är vegetabiliska. Såhär ser dem ut. De flesta djurbutiker säljer sådana i olika former, färger och prisklasser.

http://www.dinhundshop.se/blog/index.php/category/tandhalsa/

sofia1992
0

#1 Finns tyvärr inte Arkenzoo i Finland var jag bor.

#2 Tack för tipset. Han tuggar nog på kvistar från mitt äppelträd så jag tror jag håller mig till dem för de känns naturligare och blir billigare. Men kanske jag provar att ge honom en sådan någon gång :)

Har någon annan tips? på hur jag skall få honom att äta mera hö? Tar tacksamt emot flera svar och tips? :)

IdaL
0

Du kanske hade kunnat blanda upp det tunna höet med ett lite kraftigare? :)

sofia1992
0

#4 Har testat det. Jag blandade 1/3 tunt hö med 2/3 tjockt hö men han åt bara det tunna :)

Var just till en zoobutik och köpte 3 olika sorters hö som är grövre. Får hoppas att han gillar någon av dom.

Vet någon om det endast är hö som sliter ned bakre tänderna eller är t.ex. kvistar även och gör det?

[Rabbitte]
0

Min Hoppsan har ett medfött, lätt bettfel. Inget han lider av och jag kollar det noggrant varje dag.

Men för att hålla bettet i fint skick blandar jag tunt och grovt hö som han får varje morgon och måste äta tills kvällen då han får pellets. Ibland väljer han ut det tunna höet och då tar jag bort det och lägger in det grövre en stund. Hoppsan har bäst aptit på morgonen - därför han får höet då.

Annars har han alltid färska, grova kvistar från äppelträd, kartonger och pappersrullar att tugga på - ibland får man uppmuntra honom lite, men det är inga problem.

sofia1992
0

Problemet jag har är att han hellre svälter sig än börjar äta hö. Visst äter han några strån nu och då men inte i närheten av tillräckligt. Helst äter han hö på kvällen 10-tiden men resten av dygnet äter han knappt något hö. Han får ca 1-2 msk Cuni complete per dag (ca. ½ på morgonen och en ½ på kvällen), ca 10-20 g grönsaker per dag och en äppelträdskvist. Jag tycker han borde äta mycket mer hö än vad han gör med tanke på det andra han får. Bör kanske även tillägga att hans bajs har inte varit normalt sedan han hade tandproblemet för 6 veckor sedan och slutade helt äta. Den är ganska mörk, ojämn (inte rund) och ganska små. Det kommer inte heller i närheten av så stora mängder bajs från honom som det kommer från min andra kanin.