Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3592 ggr
Ellinor.a
0

Golv till utebur

Till sommaren ska jag bygga en utebur, och jag undrar lite över vilka material som är bäst att använda. Jag har läst att OSB eller plywood går bra att använda som rygg/sidor/mellanväggar och dörrar. Går det att använda som golv också eller är det för tunt? Vad har ni annars använt för golv? Och vad har ni använt för trä till stommen? Vilka spikar är bäst att använda? Buren ska bli en tre-fackare, troligtvis 120x60/bur med 50 i djup.

Zabbio
0

Skruv hellre än spik. Osb funkar utmärkt. Reglar kan du fråga efter på byggvaruhus. Ta inte kyckling nät utan fyrjantsnät. Tex putsnät.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

iJennie
0

Jag har använt formplyfa (stavning?) till botten, den har en blank yta så fukt sugs inte upp på samma sätt. På väggar har jag ett material som jag inte kommer på vad det heter, ska kolla. Men det stöter bort fukt.

/Kram Jennifer

Ellinor.a
1

#1 Menar du att osb funkar utmärkt till golv? Nej, kycklingnät tänker jag inte använda, känner en person som använt det och där en iller tagit sig in och dödat kaninerna…Tack för hjälpen! #2 har hört att formplyfa ska vara bra, men hittar inte var man kan köpa det. Hade tänkt köpa det andra på byggmax eftersom det ligger nära och är billigt, men hittar inte formplyfa på hemsidan? Är nästan säker på att jag ska använda osb på väggarna, men det hade varit snällt om du kollade vad det är du använt ändå :) Jag hade tänkt måla buren också för att skydda den bättre, men jag vet inte vad jag kan använda för färg. Vad är inte skadligt mot kaniner? :)

MalinFrosch
0

#3 Formplyfa = Formplywood.
Sök på formplywood så finner du det på Byggmax hemsida.

sfut
0

#3 Jag har byggt en bur i OSB och ska nog inte göra det igen. Det var väldigt jobbigt att måla och tål inte fukt så bra. Jag ska använda plywood till framtida burar, jag tror man tjänar på det i längden.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

iJennie
0

#4 Även om du inte svara till mig, säger jag tack! :D

#3 Formplywooden köpte jag på Beijer, men finns mest troligt på de flesta byggvaruhusen. Måste verkligen kolla upp vad jag har på väggarna, ska även måla dem. Hammarlack har jag fått höra fungerar, men även båtlack.

/Kram Jennifer

Ellinor.a
0

#4 jaha..känner mig inte så smart ;) #5 Nu blev det mer tveksamt vad jag ska använda. Osb är ju billigare, men plywood verkar vara bättre…svårt ;) #6 okej, får kolla upp var man kan hitta det :)

Melao
0

#7 Det går åt mer färg för att måla OSB eftersom den ytan är så ojämn, och färg är dyrt ;) Och Formplywood hittar du på Byggmax, iallafall här i stan.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

fsigge
0

#1 Haha!! Kycklingnät! det heter ju hönsnät.. hehe :)

Frida

[RC1393]
0

#9 Kallas olika på olika butiker :) Kyckling och hönsnät syftar i alla fall på samma typ av nät, alltså 6-kantsnät som är mest förekommande i butik :) Ungefär som huskatt/bondkatt, folk säger båda men menar samma ;)

Sackum
0

Jag har målat kallasfalt i kaninburen så det täcker hela golvet och en decimeter uppåt väggarna, efter tips? här på sidan. Har funkat jättebra. :)

Zabbio
0

#9 Jag har lärt mig kycklingnät på det finmaskiga sexkantsnätet som oftast används till midre djur, och hönsnät på det stormaskiga.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.