Kastrera 3årig jätte
Hej!
Behöver lite hjälp och råd känner jag då jag gärna skulle vilja kastrera min jättehane men vet inte om det är alltför klokt. Han är 3år, fyller 4år i december och är i fin kondition, men jättar lever ju generellt inte mer än 6-7år så han börjar väl snart räknas som en äldre hane. Dessutom har han en del hängskinn från att ha varit lite fet förut (😊) och jag vet ju inte hur det ser ut under skinnet så att säga (om han har fettansamlingar som är "osynliga").
Någon som har lite erfarenhet av att kastrera jättar som är några år? Eller har någon kunskap om det? Vad tycker ni att jag ska göra, avstå från att kastrera eller kastrera? Har tänkt att göra en grundlig hälsokoll på honom först, förutom den korta visitering som sker innan kastreringen, för säkerhets skull men tänkte fråga efter lite råd här först och prata med veterinären sedan :)
Jag tänkte först kastrera våran jättekorsning på 6 kg när han var runt 4 år men övervägde sen att inte göra det. Han fyller 5 år i april nu.
Kände det, att det är för stor risk, just eftersom de blir äldre fortare än t.ex dvärgkaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1# Precis, var det jag tänkte på, vill inte att han ska dö på operationsbänken.
#2 Nej det vill man ju inte.
Visst är alltid risk men tror det är större risk på jättekaniner i den åldern är dvärgkaniner tyvärr…
Ts, om de inte är av en speciell anledning arr kastrera så skulle jag iaf undvika kastrering på en jätte då jättar är kända för att i större utsträckning än andra raser ha svaga hjärtan och eftersom din jätte börjar bli lite till åren så hade inte jag chansat om jag var du. Men hör med en veterinär och undersök honom grundligt innan om du vestämmer dig för att kastrera.
#3 Ja, det är ju så.
#4 Hade tänkt spara mig några hundralappar och ha honom och min systers kanin i samma hägn, men såklart så gäller ju Tigers bästa här i varje fall, vill ju inte utsätta honom för onödiga risker. Hade tänkt göra en ordentlig genomgång för att se om det är helt uteslutet eller om den skulle fungera.
#4 Finns dock dem som gjort hälsoundersökning på sin jättekanin men som sedan dött tätt efter kastrering ändå, hjärtfel som ej går att se eller höra direkt :(