Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1197 ggr
Mamabelle
0

(S) Omplacering utav kaniner..?

Vi tog hand om tre kaniner från ett "kaninzoo" i en lekpark som lades ner i slutet utav förra sommaren. Vi hade byggt ett hägn där de tre skulle bo tillsammans (det var tre honor som hade gått ihop tidigare om jag fattat det hela rätt). När de väl kom hit, så visade det sig att den ena utav dem vart rejält utmobbad utav de andra två. De högg efter henne och jagade ofta bort henne så fort de kom. De få gånger det gosades, så var det bara på deras villkor. 

Det började bli kallare och jag kände att jag hade lite panik att bestämma hur vi skulle lösa det hela. Så det slutade med att vi tog in henne i dotterns rum, i en innebur. Tanken var att hon skulle få gå lös  när det var lugnt i rummet men hon vägrade kliva ut ur sin bur och satt mest stilla och tryckte i ett hörn. Efter att ha pratat med skötaren utav "kaninzoot" bestämde vi att sätta ner henne med större yta i källaren. Där får hon inte så mkt sällskap utav oss men istället får hon det lugn som hon behövde för att våga hoppa runt och in och ut ur buren. 

De två där ute är så rädda av sig att de flyr och gömmer sig hejvilt bara vi öppnar altandörren. Och då står de ändå 10-15m ifrån vår altan. Har inte lyckats klappa dem sen de kom… I början spenderade jag ändå någon halvtimme per dag med att bara sitta där inne men det gjorde varken från eller till. 

Det var inte alls så vi hade tänkt oss när vi skulle ta hand om dem. De två där ute tillför absolut ingenting och eftersom att det finns 4 andra kaniner här hemma… har vi inte tiden som behövs för att verkligen tämja dem. 

Stackaren i källaren är otroligt snäll och söt… men hon verkar mest vara snäll för att hon är rädd, inte för att hon vill bli kelad med eller buren osv. Hon skulle nog passa bäst hos någon som verkligen värdesatte henne och hade tid att ge så att hon kunde börja lita på någon. 

Jag undrar om det är lönlöst att försöka omplacera dessa kaniner? De två där ute är ju mer vilda än tama och hon i källaren behöver nog bara väldigt mkt kärlek och omsorg och ska nog inte ha massa barn som far runt och är livliga. 

För kaninernas skull är det mest hon där nere som känns mest akut, då hon är så ensam där hon sitter nu. Samtidigt så funkade det ju ännu sämre när hon var på övervåningen bland allt liv. 

Får vår skull är det mest de två andra där ute som känns mest angeläget, då de bara tillför jobb och ingen glädje. 

Alla tre kaninerna är runt 5 år… Finns kaniner från samma ställe som de kom ifrån, som är uppemot 10-12 år, så det känns som att de har förutsättningar att bli gamla kaniner. 

Vad tror ni? Är det helt kört att få någon som passar bättre att ta hand om dem? 
Blocket känns inte okej!! Skulle aldrig kunna lämna dem till någon som jag inte vet har koll på kaniner och vad kaniner behöver för att må bra!! 

Någon som vet om det finns något ställe att lämna in kaniner, där de är bättre på att omplacera än vad jag är?

Mamabelle
0

Ingen som har några tankar??
Jag kan fota dem… om det skulle spela någon roll. De där ute blir nog en utmaning, då de flyr och gömmer sig så fort de hör mig ju… Men lilla Dajm nere i källaren ska ju gå att fota utan problem. 

Undrar mest om det ens är möjligt att omplacera lite äldre kaniner. Som dessutom är lite speciella. De två där ute som är så rädda av sig. Och lilla Dajm som beter sig som ett typiskt mobboffer och behöver få mkt uppmärksamhet men ändå på ett väldigt lugnt sätt.

Har ju ingen erfarenhet av att omplacera eller ens sälja kaniner. Ni som vet mer om sånt… är det kört eller kan man ha tur och lyckas hitta dem rätt slags hem??

Kimji
0

Tycker att du ska ta kontakt med djurhemmet tigerharen. Dom jobbar över stora delar av landet och mycket med kaniner. Tror inte att det är omöjligt att omplacera dom. Hade jag haft praktisk möjlighet hade jag gärna tagit mig ann den osäkra damen.

http://www.tigerharen.org/

Kanske höra på Omplacering här på iFokus?

Mamabelle
1

#2 Tack!Kollade hemsidan men de verkar inte ta sig an privata omplaceringar uran mer rädda i akuta situationer. Men kan ju mailat och kolla i alla fall.