Deppiga kaniner?
Har ni varit med om att ha en "deppig kanin"? Jag verkar ha varit med om det och tänkte berätta en liten solskenshistoria.
Vi skulle flytta och jag tänkte för kaninens bästa att den får vara tillfälligt hos min mor medan vi donar med flytten. Tanken var från början ett par, tre dagar nånting men slutade med två veckor pga omständigheter i flyttandet som gjorde att kanin hade det bättre hos min mor den tiden. Sen tog jag hem henne till vårt nya hem men nix pix - kanin var inte sig lik, ja möjligen de första två dagarna men sen blev hon "tråkigare" och till slut lade hon ner allt. Hon vägrade gå ur buren, satt där i ett hörn o surade, sen slutade hon äta och dricka (ja inte helt men väldigt mycket). Jag fick en känsla av att hon "deppade" och ville tillbaka till min mor för att hon inte trivdes i vårt nya hem. Innan hon skulle bli alltför dålig körde jag dit henne igen och gissa vad som händer? jo kaninskruttan börjar DIREKT att äta och dricka och fara runt som en toka igen, låg och vältrade sig på mattor (innekanin) i köket där buren stod och i buren. Visade verkligen att hon stortrivdes. Helt knasigt egentligen men så var det och sen fick hon bo där tills hon somnade in förra veckan. Ville inte riskera att ta hem henne igen när hon väl visat att hon trivdes bättre där.
Nån annan som varit med om liknande? Jag ringde vetten och pratade lite om det hela och hon sa att det tydligen kunde hända ibland och att det ju var bra att vi faktiskt förstod att det kunde varit "depp", annars hade hon kunnat dö redan då. :(
Kaniner har också känslor, så den kan visserligen varit deppad.
Min hane deppade för ett par veckor sen. Jag trodde han var sjuk då han inte ville söka kontakt eller äta.
Jag tog över honom till en jag känner i en transportbur över natten för att hålla koll på honom ifall vi skulle behöva fara till veterinären. Men nix, efter 1-2 timmar där så blev han som vanligt igen. Han verkade vilja ha extra mycket uppmärksamhet, så jag tog hem honom dagen efter och han betedde sig normalt.