Rexpäls?
Vi har hittills haft två dvv och båda har varit "normalpälsade". Nu när vår lilla kompis somnat in går tankarna kring att köpa ny kanin så småningom. Jag funderar då på en rexpälsad dvv. Ni som har erfarenhet eller över huvudtaget kan lite mer om den arten berätta gärna!
Som jag förstått är rexpälsade kaniner krulliga i pälsen när de är små men blir sen lite tätare och slätare eller hur jag ska förklara, stämmer det?
Behöver man sköta en rexpäls extra på något vis? (menar de korthåriga)
Har för mig att de är mer allergivänliga, stämmer det?
Lägg gärna in bild på era rex dvv, ni som har… vore skoj att se.
Är det någon som känner till en "rex dvv uppfödare" kring Stockhoms trakten? där kull finns eller planeras snart?
Rexar är inte allergivänliga.. över huvud taget. Deras päls är så kort så att det kan bli mycket värre är allergiker än en vanlig kanin.
Nu har inte jag någon dvvrex men pälsen borde va desamma
//Joanna
Jaha där ser man! så fel man kan ha lärt sig. Jag har hört/läst att de ska vara mer allergivänliga pga den korta pälsen, men funderade själv på om den pälsen är väldigt tät jämfört med normalpäls och då verkar det ju inte så logiskt med allergivänlig. ;)
Tack för svar på den frågan! :)
En bra rexpälsad unge ska inte vara krullig som liten, utan det brukar snarare vara så att ju krulligare desto sämre rexpäls.
Jag har en dvärgvädur rex.
Jag upplever att hon behöver lite mer mat än de andra dvärgkaninerna, likaså med den andra dvärgvädur rexen jag hade.
Men inte så mycket mer :)
Jag tycker dem är underbara. Min dam är hemma är envis och vet precis vad hon vill haha :D
Men ingen extra skötsel med päls osv :) De kan se lite kantiga ut på bild hehe men det är min egna upplevelse ;)
Och som #1 säger, är de ej allergivänliga som vissa skriver ut.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Det är nog just i annonser jag sett det där med allergivänlig… dumt att de skriver så då, men å andra sidan kanske de inte vet bättre själva heller.
#4: GAH! va söt kanin du har!! precis den färgen jag funderar på nu. Eller precis o precis… svart, grå, blå nånting är väl vad jag tänker mig. Vad kallas färgen på just din kanin?
#5 Speciellt om de som säljer har dem som utekaniner brukar det inte "kännas" lika mycket i näsa osv och de har säkert hört det från tidigare uppfödare de med. Jag trodde också de va allergivänliga frågade på rexkanin iFokus och ingen tyckte de va allergivänliga, senare när kaninen började fälla bebispälsen förstog jag varför :)
//Joanna
Rexpälsade fäller precis som en " vanlig kanin" men blir ju vanl mkt mindre "hårfall". Upplever dvärgvädur rex som sociala pigga krabater men det är ju äv dvärgvädurens natur. Tål kyla - 20 trots päls som ej behöver borsthjälp. Väntar en kull om nga dagar där rexpäls kan dyka upp o finns i Sthlm https://sites.google.com/site/krusbodatorpkaniner/ förv färger viltgrå/blå havana (brun)..
Här är ett foto på en rexpälsad unge-i färg kanel/ japanteckn
Krulligheten behöver inte innebära att pälsen sämre glesare som vuxen, den kan bli riktigt tät och fin oxå 😉
Köpte min första rexpälsing i januari, har bara haft normalpälsad dvv innan. Upplever som #4 att han behöver lite mer mat än de andra för att hålla hullet, men då bor han ju utomhus också. Men den största skillnaden jag märkt är i temperamentet. Pippin är mycket spralligare än mina andra kaniner, och trivs inte alls i en liten bur. Han bokstavligt talar klättrar på väggarna och kan sprattla ganska bra om man håller honom på "fel" sätt. Han är lite gängligare och slankare i modellen och hoppar bättre också. Jag har fått för mig att detta inte bara gäller honom utan att rexdvv i allmänhet har mer energi än normalpälsade.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag upplever dock att Akkio fäller mycket mer än min förra kanin vanlig dvv. Fast Akkio är kastrerad också.. De fäller lite som de vill tror jag.
//Joanna
# 11 det kan nog vara olika. Märker själv knappt när mina rexpälsade fäller, hårigar blir man på kläder men syns knappt på dem själva.
Intressant att läsa alla era svar! :)
#10 Det är som min Ella då. Hon vill med ha stor yta, sprallar mer, envis osv :) Dock hoppar hon bara om hon själv vill haha Men förra dvv rexen jag hade, Gruff, hoppade kanon :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag håller med #10 om att rexpälsade dvv har mer energi och kanske inte passar lika bra som rena kelkaniner som en normalpälsad dvv. Mina dvv rex och de uppfödningar jag har sålt har massor med energi, de är väldigt trevliga, men kräver Motion och uppmärksamhet och vill man ha en ren kelis så skulle jag rekommendera en normalpälsad dvv.
Jag har trott att mina dvv rex skulle passa lika bra till kel som mina normalpälsade, men jag har fått revidera min uppfattning sen flera av mina uppfödningar fått just väldigt mycket energi och inte är lika keliga som jag trodde att de skulle bli. Nu rekommenderar jag som sagt normalpälsade till den som vill ha en kelis och rexpälsad dvv till den som söker en "clown" med mycket energi och som är medveten om att den kanske inte vill sitta stilla och kela i timmar.
Min hemsida hittar du på www.proximas.se - jag finns i Umeå & Örebro och kommer ha rexpälsade ungar till salu i sommar. Leverans till Stockholm går att ordna :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Rexpälsade är mer aktiva och energiska säger ni, det är ju en bra sak att veta verkligen. För tänker man sig en kelgris och får en "speedy" så kan det ju bli lite jobbigt kanske. Själv tycker jag bara det låter ännu roligare med en lite mer "livad kanin".
Jag trodde mest det var själva pälsen som var skillnaden på rex och normal, inte något med hur aktiva kaninerna är. Rena rama "rex-skole-tråden" det här för min del. ;)