Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 507 ggr
[cindy2013]
0

Några frågor igen

Våran kanin hona som inte är gammal har vid minst ett tillfälle slickat en av oss på handen, undrar varför hon gör så? =)

Vore bra att veta.

Och så är kaninen glad i bröd, undrar om det är farligt eller dåligt för kaninen att ge den små bitar av bröd?

Hon verkar älska bröd, och så fort man öppnar kylskåpet så förväntar hon sig att få något gott ;-)

Undrar också om man kan ge kaninen persilja? 

Tacksam för alla svar, så man vet vad man kan ge och inte ge till kaninen=)¨

LisaKanin
0

Att kaninen slickas betyder att den gillar er och att den räknar er till sin "flock".Glad

Persilja är både nyttigt och mums för kaniner men som allt annat ska man inte ge för mycket eller för ofta, särskilt om det är en ny grönsak kaninen inte är van vid.

Bröd ska man inte ge. Det innehåller ingenting som kaniner behöver eller ska ha, det som är viktigast av allt för kaninen är fibrer, så man måste se till att den äter ordentligt med hö.

MalinFrosch
0

Slickande betyder att er kanin gillar er :) Så, bland annat, som kaniner visar det.

Kaniner kan äta bröd, men det är inte särskilt nyttigt. Finns inte direkt något i bröd som en kanin behöver. Men de dör ju givetvis inte av att få lite bröd ibland.

Persilja är en jättebra grönsak att ge kaniner. Mycket nyttigt i det. Men som alltid: måttlig mängd.

Helin_
0

De #1 skriver stämmer men vill tillägga att persilja sägs trigga igång brunsten. Vissa uppfödare använder persilja till kaniner som inte brunstar så ofta eller för att skynda på så kaninen brunstar fortare. Persilja används främst på vintern för att öka brunsten då kaninen inte brunstar lika ofta men persilja är väldigt nyttigt så de kan man absolut ge även om man inte är ute efter att kaninen ska brunsta men man ska akta sig för qtt ge för mycke då jag även hört och läst att de kan vara dåligt för hjärtat med för mycke persilja. Jag ger inte mina belgiska jättar persilja då de är relativt vanligt med hjärtfel hos belgisk jätte och jag inte vill riskera något onödigt.

Fridaaaa
1

Bröd är enbart godis ibland, ej dagligen :)
Persilja är inget man ger varje dag heller :) Men är mer OK än bröd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MalinFrosch
0

#3 Det mesta är dåligt i stora mängder… 
Men persilja är en väldigt bra mat för kaniner. Tror sällan man ger samma grönsaker/bladgrönt varje dag.

[cindy2013]
0

Okej.. Hon gillar persilja jätte mycket och även bröd ;-)..

Emelie
0

#4 Persilja kan man visst ge varje dag, men bara i liten/måttlig mängd. Men det är såklart bättre att ge kaninen en varierad kost om man har möjlighet till det. Persilja är mycket nyttigare än bröd, och ingår i kaninens naturliga diet (vilket du redan vet Frida, men TS kanske inte vet) ! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Fridaaaa
0

#7 Jag har läst/hört på andra håll att det är ej lämpligt att ge det varje dag, precis som till marsvin :) Så jag vågar ej chansa på det :)
Så var därför jag skrev det ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

Har hört att bröd är farligt för kaniner då de gäser i magen och eftersom kaniner inte kan fisa så får dom trumsjuka och även om de inte är sant så är bröd något jag absolut inte skulle ge mina kaniner då man aldrig kan vara nog försiktig