Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 437 ggr
livkringberg
0

Dela på kaninerna?

Jag och min syster har två kaninhonor, som har bott med varandra sen födseln. Just nu är dom 2 1/2 år gamla. Och nu har den ena kaninen börjat "attackera" den andra när dom får mat.                  T.ex så har dom en höhäck i sin bur, och när Trixie (den ena kaninen) drar ut höet ur häcken för att äta, så kommer Brumma (den andra kaninen) och tar höet ifrån henne. Jag har märkt att Trixie har blivit lite smalare, och hos veterinären så sa dom att vi skulle avmaska henne. Det har jag gjort, men hon är fortfarande ganska smal.

Så nu undrar jag om vi ska flytta isär dom så att dom har varsin bur, eller om vi ska fortsätta ha dom i samma. Vi har funderat på det, men tvekat då dom är "beroende" av varandra.

tussen12
0

Låter som den ena är domenant och den andra får ''lida'' för det. Jag skulle rekomendera att sära på dom, spessielt om den ena har börjat tappa hull.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

OliverLundström
1

Testa att skaffa en till höhäck och matskål. ställ de långt ifrån varandra så kan dom äta ifred! Om inte det fungerar så bör du sära på dom! 

Lycka till!:)

majsblomman
1

Ge kaninerna större utrymme!

livkringberg
0

kaninerna har redan väldigt stort utrymme majsblomman! dom har en bur som min pappas förra byggelever har gjort. Och måtten på buren, är lika stora som på en bur för 4 kaniner! 🙂

OliverLundström
0

Men jag tycker att du ska testa på att e dom egen höhäck och skål och rapportera gärna här nere om det fungerar! Mvh:)

livkringberg
0

okej! jag har provat OliverLundström, men det går ändå inte. När Trixie går till den ena, så följer Brumma efter henne😕 Så vi måste nog dela på dom tyvärr. Fast jag är lite rädd för hur det ska bli, eftersom att dom är beroende av varandra. 🤔😮

Fridaaaa
0

Ta bort höhäck och ge hö i flera småhögar i stället i buren :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LillaSnö
0

Kan ni inte sätta upp nått mitt i buren så kan de ändå träffas genom galler men båda får äta ifred?