Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1457 ggr
*Rapuntzel*
0

Hur mycket grönsaker?

Hejsan.

Är lite nyfiken hur mycket och hur ofta ni ger era kaniner färska grönsaker?

Har läst en del och uppfattar att många har olika åsikter. Vad tycker du och hur ger/gör du? 

(Förstår att ni ger hö, vatten säkert dem flesta pellets… men är intresserad av just grönsaker).

Lurvas11
2

Mina får något nästan varje dag, dvs: morot, paprika, äpple, päron, gurka, mm.

Hälsningar Lurvas11Glad

[körsbärsblomma]
0

min cesse får lite i bland

MalinFrosch
2

Min får varje dag. På kvällen. En blandning av det jag har hemma för tillfället. Brukar bli botten i skålen.

KaterinaPetrova
1

Varje dag, ½ morot eller lite gurka.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

farvendal
2

Nästan varje dag, morot, äpple och paprika är vanligast men förekommer även annat

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

NaDa...
1

Ger grönsaker 5 - 6 gånger i veckan vintertid. Sommartid så ger jag bara grönt utifrån. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Kiyona
2

Jag ger varje dag tre olika sorters grönt minst. Brukar ge spenat, mangold, rucolla, groddar av olika slag, bön-solrosskott, sockerärter, morötter, selleri samt någon form av kål (vitkål, kålrot m.m) någongång i veckan vissa av dem men de fletsa varje dag. Det är mums!

Sen beror det ju också på hur mycket pellets dem får men just Willbur kan ju nästan äta hur mycket som helst av grönt utan att behöva utesluta kraftfoder. ^^

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

OliverLundström
0

Min får sallad varje kväll och morot får hon en bit i veckan(hon äter inte så mycket morot) ;)

Eldsjärten
0

Jag ger 3 gg om veckan;) Min veteriner (stavning) säger att kaniner ska inte ha för mycket grönsaker, de kan hända något med tarmarna om de får för mycket grönsaker

Mickis1994
0

Mina får färska grönsaker varje dag.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
2

1-4 gånger tror jag i snitt. Lite olika :)

Innekaninen får oftare än  utekaninerna i regel :)

Sommartid osv får dem mcket utifrån :D

#8 För mycket sallad kan ge diarré så du är medveten om det, och ger typ inga nyttigheter till kaninen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
0

#11 Så det gör ingenting om hon ger sallad eftersom det inte innehåller nyttigt eller onyttigt ;)

Fridaaaa
0

#12 Läs allt vad jag skrev ;) Om man ger för mycket, kan det ge diarré om man har otur :) 
Du & jag har diskuterat det innan ;)

Frosstis
0

#13 Jag har gjort det:) Tror inte hon ger massa sallad heller.

Lol ja

Fridaaaa
0

#14 Avskyr ordet lol 😉
Nej det sa jag ej heller :) Men finns bättre grönsaker att ge, som ger mer för kaninen liksom, om du förstår hur jag menar? :)

Frosstis
0

#15 LOL ;);)

Ja jag förstår hur du menar. Men det finns många grönsaker som är mindre bra, så att ge paprika eller blomkål varje dag kanske inte är bättre än sallad. Men man bestämmer ju själv

Fridaaaa
0

#16 Nej inte varje dag, men man kan ju variera lite :)
Mina får dessutom ej grönsaker varje dag så :)

JonEwe
0

Min kanin får grönsaker som lördagsgodis på helgerna.

elinab
0

Mina får varje dag, försöker ge 3-4 sorter per dag. Svårt att ange mängd men kanske en dl till varje kanin per dag, om man tänker sig att grönsakerna vore hårt packade.

Vanligaste sorterna jag ger är kål (vitkål, blomkål, broccoli), romansallad, persilja, selleri, endive, gurka och morot. Morot försöker jag minska på för jag vet att det inte är så nyttigt, men de äääälskar sina morotsslantar så det blir en del☺️

På sommaren ersätter jag ofta grönsakerna med blad som jag plockar ute.

NaDa...
0

Kan tillägga att jag oftast ger sallad och morot som grönsaker. Brukar köpa billiga salladsblandningar så får de olika sorter när de får. Kål och rotfrukt ger jag inte ofta, främst för att jag bara ger när vi har hemma.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

bambiiii
2

Ja, min snubbe gör inbrott i vårt kylskåp varje dag.. så självklart får han det xD

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[Totoros kaniner]
1

jag ger 1-2 ggr i veckan o det e för att jag läst att de inte ska få ondödigt mycket. jag märker direkt på min hona när hon fått för mycket då hon ganska snabbt får en annan konsistens på sina bajskulor.