Kaninen bits
Idag när jag kom hem och som vanligt skulle släppa ut min nio månader gamla dvärgvädur i hagen och fylla på hö och klappa henne lite så bet hon mig! Detta har aldrig hänt förut, hon måste ha bitit till ganska hårt för det blev ett fint märke, har någon av er varit med om liknande och vet någon kunnig vad de kan bero på?
Tack på förhand, kram:)
Kan ju vara att hon brunstar eller kommit in i "tonåren". Och då gäller det att visa att man inte är rädd, och ta hand om kaninen som man brukar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hon nafsade inte bara då?
Det brukar min göra, får rätt fina blåmärken.
han kan slicka o va go först o sen nafsa till
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Hon kanske var rädd för då kan dom göra nåt sånt. Det kan ha varit nåt djur eller högt ljud. När mina var mindre gjorde ena det och jag var rädd att hon alltid skulle göra så men det gör hon inte så bara stick kanske inte bara i handen utan låt henne lukta på dig så kanske det går bättre. :)
#1 Ja jag funderade på det också, har ju hört av många att kaniner vid en tid blir "bråkiga."
#2 Ja samma här, hon slickade och var helt lugn men sedan plötslig ryckte hon till och högg mot mitt finger.
#3 Ja kanske, det kör mycket bussar utanför gården, men hon bor ute och hör dom varje dag
Hur upplevde du situationen? Blev hon rädd, trängd eller irriterad? Ville hon ha maten? Var du ivägen?
#5 Jag såg inget på henne, men jag kan säga att jag blev förvånad.
Hon satt på sin hylla som hon brukar, sen slickade hon lite på mina fingrar och sen klappade jag henne på huvudet, det brukar hon gilla. Sen så högg hon bara till.
#6 Det låter som tonårsbeteende tycker jag. Skulle tippa på att hon blir könsmogen och därför mer "revirig". Så som jag har läst här på KiF så verkar det ibland gå över ganska snabbt och ibland ta väldigt lång tid innan det går över.
Det man kan göra är att kastrera kaninen. Det kan också vara bra att göra på honor eftersom de annars kan få livmoderscancer. Sedan är risken väldigt liten, men den finns ändå, att operationen inte går bra, så det ska man ju veta.
Men nu har det ju bara hänt en gång så du kan ju lugnt avvakta ett tag. Det kanske går bättre om hon inte är i buren?
#7 Tack så hemskt mycket för faktan, men hur vanligt är det med livsmoderscancer?
Ja jag kanske kom åt ögat eller något också jag vet inte men ska avvakta! :)
#8 Hm, jag vet faktiskt inte hur vanligt det är. Jag vet bara att många veterinärer rekommenderar att man kastrerar sina honor av den anledningen.
Ja, precis, det kan ju vara något sådant också :)