Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 436 ggr
ninen DH
0

Kaninhoppning

Hur gör man för att kaninerna ska HOPPA över hindret? Om dom inte vill ska dom naturligt vis inte bli tvingade att hoppa men det vore roligt om dom kunde prova det. Jag har provat några gånger att locka med saker men dom bara puttar med nosen och går över.

Tänkte bara om det finns något tips? :)

[RC1393]
0

Man ska inte locka med saker, då får de inget naturligt sökande efter hinder, då söker de godis istället. Viljan är allt inom alla sporter, vill man inte göra sporten så går det inte bra i längden :) Jag har tränat mina med en bom på marken från början och när de förstått att de ska över den så har jag lagt upp en bom på knappa 5cm, varpå jag har tränat dem på den höjden tills de är säkra :)

skuttis88
0

Om det är så att kaninen sitter framför hindret och bara tittar, brukar jag putta jättelite på dem eller killa dem på magen :)

MVH Celina

Mickis1994
0

Lyft kaninen ÖVER hindret så brukar dom förstå förr eller senare. Ha i alla fall tre hinder i rad så de förstår att det inte bara är ett hopp som gäller. När man ser att kaninen håller på att putta ner bommen brukar jag antingen dra liiiiiite lätt i kopplet så att kaninen pausar, därefter flyttar jag kaninen lite bakåt så den får ny sats.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ninen DH
0

okej tack jag ska prova det :)