Inte i bra form
Hej!
Min hane är lite överviktig (2-3hg). Han är en glad och kelen dvärgvädur som älskar att hoppa, men han stannar hela tiden. Också när vi är ute och går.
Han får 4 msk pellets på kvällen och jag anser inte att det är för mycket för han går inte upp i vikt. Det var när vi var nya med kaniner som vi gav lite för mycket pellets.
Jag skulle vilja ha lite tips? på hur jag ska få ner honom till 2 kg eller 1,9 kg. Glömde säga att han är en Dvärgvädur som väger 2,3 kg. Och säg inte: "2,3 kg, det är alldeles för mycket!", för jag vet, det är därför jag gör den här tråden.
Fråga gärna om det är något jag har glömt. Tacksam för svar!
Lille-Skutt
MVH Celina
Vad är det för värden på ditt foder?
Min dvv hane väger 2kg och han är inte överviktig, vissa är bara "större" i kroppen. Han får 0,5dl ;-)
Jag vill ge pellets till dem, för de tycker det är så gott. Jag vet att de klarar sig utan det, men de ställer sig upp varje gång man kommer med det :)
Jag vet inte värdena men det är Svenska Foders. Många säger att det inte är så bra men min uppfödare rekommenderade det så jag vill ha det kvar. Det gäller nog bara att minska på det och motionera mer.
MVH Celina
#4 Svenska foders har en ganska hög fetthalt, ett tips? är att byta!
#6 Nej Men han går ju inte ner i vikt heller, eller hur?
Du ska undvika fett, socker och stillasittande. Klättring i branta backar bygger muskler, längre joggingturer bygger upp konditionen. Hoppning förbättrar spänstigheten, stå på en pilatesboll gör så att många små muskler arbetar. Stretching är också väldigt bra.
#7 Nej, jag vet men jag tänker behålla mitt foder.
Jag brukar gå med honom till ett gammalt vattentorn, men han stannar hela tiden. Och ska jag sätta honom på en pilatesboll?!
MVH Celina
#8 Men då blir det också svårt att få kaninen i bättre form.
Då får du jobba med att få honom att vilja gå framåt på promenader :) Och ja, pilatesboll. Du håller ju i honom hela tiden såklart. Jag har gjort det med mina (tips av veterinär) och det fungerade utmärkt.
Jag hade svenska foder innan men sedan ändrade dem innehållet till sämre tyvärr :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jag hade också det men mina kaniner försämrades i samband med innehållsändringen så jag slutade med det då.
Fodret har ju dessutom gett dödsfall efter ändringen.
#11 Ja det är mycket synd att de ändrade innehållet. Mycket svårare att få tag i bra foder i stora säckar nu för min del :/
#11 Om de har gett dödsfall så måste de väl ha fått väldigt mycket ?
MVH Celina
#13 Nej verkligen inte. Runt 2msk/kanin.
#13 Ok
Men tillbaka till frågan. Hur ska jag göra för att han ska gå ner lite i vikt? Med kosten och träningen.
MVH Celina
#15 Jag hade gett pellets kanske varannan dag eller minskat till 2 msk bara.
Och sedan gå mycket i sele, i t.ex backe mm. Trappa upp motionen långsamt :)
#15 Det svarade jag på i #7.
Och utan att minska på fodret blir det ganska svårt att få ner kaninen i vikt.
#19 Ja precis :) Och samtidigt öka motionen långsamt :)
#20 Ok! Hur långsamt ska jag minska pelletsen?
MVH Celina
Måste bara fråga, varför vill du inte byta maten? :) Om det är fodret som har för hög fett halt så är det antagligen därför han inte går ner i vikt. Det är precis som med oss människor spelar ingen roll hur mycket vi tränar om vi ändå äter fel så kommer vi varken orka med träningen eller se något resultat.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Hur mycket pellets ska man ge om dagen? Hade tänkt mig typ 2 msk. När ska man ge det? Ska man ge grönsakerna på morgonen och pellets på kvällen? P.S. Jag vet att kaniner alltid ska ha tillgång till hö :).
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Håller med #22 fullt ut!
#21 1-2 msk/vecka hade jag satsat på. för även om kaninerna blir glada för pelletsen så får man se till deras bästa.
Viola, min innekanin, blir jätteglad om hon får pellets, men får det bara 1-2 gånger/vecka :)
#23 Hur mycket dem ska ha beror på kaninen, vilket pellets dem har osv. Mina får ca 0,5 dl/dag, min jättekanin får 3 dl/dag :)
Innekaninen får pellets 1-2gånger/vecka bara :)
Men när de växer behöver de lite mer än när de är vuxna :)
Ang grönsakerna kan man göra hur man vill. Mina får grönsaker 1-3 gånger/vecka ungefär :)
#22 Min uppfödare rekommenderade det och mina föräldrar vill hålla sig till det. Jag tror att han får lite för mycket. Men jag ska göra allt för att få honom att bli i bra form. Om det inte funkar så får jag väl byta foder.
MVH Celina
#29 Men springer han inte runt i den då? :)
#27 Okej, du kan ju kolla och jämföra fodervärde själv, det skadar ju inte att byta så länge man gör det successivt.
Annars tycker jag att låt han komma ut mycket och när han är i hagen så se till att den är "väl" inredd. Mina ninisar har varsin halv box som jag har inrett för att dom ska aktiveras så mycket som möjligt även i buren. Jag har 3st olika sitthyllor i olika höjd t.ex. Det är bara fantasin som sätter gränser helt enkelt :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Som Frida sa behöver en dvärgvädur på 2,3kg inte vara fet, exempelvis så vägde min hanes pappa Benjamin ca 2,2kg när han stambokfördes, eftersom han var flitigt hopptränad. Muskler väger nämligen ca 3ggr så mycket som fett ;) Jag tänkte mest detta inlägg som en parentes eftersom du nämnde att du hoppar med honom, kan ju helt enkelt vara så att han är väldigt vältränad ;)
#32 Men varför stannar han hela tiden då när han hoppar och går i sele?
Och min hona är lika "tjock" och hon hopptränar inte.
MVH Celina
Du behöver inte byta fodret men jag hade minskat de till 1-2 msk. Min kanin var knubbig när han var mindre så då minskade jag fodret dock var de för att han har dåliga tänder, men han gick ner i vikt på några veckor bara så de är förmodligen fodrets fel att han inte går ner i vikt då min också sprang lös hela dagar utan att gå ner i vikt innan foderminskningen.
#33 Finns många olika orsaker, alla kaniner vill inte springa hela tiden även om de är i bra kondition. Jag kommer bara med förslag och det går ju inte att säga att en kanin är fet eller inte utan att få närmare uppgifter. Att säga ras och vikt räcker inte för att hjälpa dig att säga om den är överviktig eller lagom, därför kanske mina tankar inte är helt underbyggda :)
Jag skulle se över pellets innehållet och jämföra det mot det dagliga behovet. Finns artikel på Kaninhoppning eller på kanin iFokus.
Sedan är det Hage, koppel, Hage, koppel, bra grönsaker, koppel och mycket hö som gäller. Jag rekommenderar mycket (lagom) Motion och hålla sig till pellets, hö och bra grönsaker och skippa all frukt. Håll dig till sallad, gurka, paprika, morötter (bra för tänderna också) och kanske tomat. Självklart när våren kommer och alla söta bär och frukter är mogna kan man självklart ge lite, men vi är inte där än.
Gällande motionen skulle jag låta kaninen vara i hagen så mycket som det går. Hellre korta stunder än inga alls. Koppel promenader är perfekt. Samma sak här, hellre fem minuter än inget alls. Även om kaninen inte springer hela tiden så rör den sig generellt mer än vad den gör i hagen under samma tid plus att du får bättre kontakt med kaninen. Har du kaninhinder eller möjlighet att bygga egna (eller naturhinder) så rekommenderar jag det. Du förbättrar både kaninens kondition, muskler och ofta kaninens psyke om det görs rätt.
Lycka till!
#33 Jag har haft kaniner som varit i normalhull som inte velat skutta i sele eller hoppa :) Har det nu t.ex kaniner som ej vill hoppa, bara sitter och glor på hindret ;)
Min dvärg vädur helt i normalt hull väger 2.3 kg hän är nästan på gränsen till för smal men ökar jag pellets givan så äter PimPim upp allt och han är feeet kanin. men en gång i veckan ger jag kanske 5-8 solrosfrön till amaranth
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#36 Sallad+ gurka kan ge diarré och är i princip bara vatten.
Morötter innehåller mycket socker.
Bra grönsaker är kålrabbi, palsternacka, selleri, spenat, ruccola, kålrot och kryddväxter är även de nyttiga.
#39 det hade jag ingen aning om och har aldrig någonsin upplevt eller hört talas om innan. Hon behöver inte ge det samtidigt heller. Att de innehåller vatten kanske bidrar till diarrén vad vet jag. Annars så har de låg kalori halt vilket gör att kaninen kan äta en del utan att gå upp i vikt. Även om morötter innehåller en del socker så är det en vitaminbomd och är väldigt bra för tänderna eftersom jag förmodar att kaninen inte har grenar nu på vintern. Och att de är bra för tänderna får man inte underskatta. Ja, sallad som sagt. Bra att Du nämnde mer specifika sorter och andra grönsakssorter.
#40 Mina får grenar på vintern, inga problem :)