Tillit? HJÄLP!
Hej, min kanin är snart 1 år (om en månad). Men han litar INTE ALLS på mig.
Har ni några tips?, snälla hjälp…
Man får umgås mycket till sin kanin.
Sitta t.ex i hagen, ta ut den i sele och ev andra aktiviteter sen :)
Och vissa kaniner är inte så sällskapliga.
På vilket sätt märker du att den ej har tillit till dig?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han biter mig och springer iväg så fort jag kommer. Han sätter sig i ett hörn och visar sin ögonvita. Det är jättejobbigt och jag får inte ens ta upp honom för han själv…
#2 Okej. En kanin som bits är inte normalt, i regel är dem rädda, mår ej bra eller felavlade om de bits (honor kan nafsa/bita till vid brunst/dräktighet). Men kan vara andra saker med
Testa att kastrera honom?
Hur stor bur har han osv? :)
#2 Vad tråkigt! Men som #1 säger så en del vill verkligen inte, andra vill bli klappade, men då ska det ske i buren och på deras nivå.
Har han alltid varit så eller har det kommit på senaste tiden?
Har det tillkommit nyligen så kan det vara en sen tonårsrevolt kanske
#2 Han har ett helt rum för sig själv. (utomhus)
Hur mycket kostar det att kastrera och hur är han efteråt?
#5 Kastrering varierar mellan veterinärer men på hane runt 500-800 kr. Hur en kanin blir efter kastrering kan man ej veta i förväg.
Hur har du gått tillväga för att bygga upp tilliten?
#4 Det har vart ett tag nu. Han är ju ett, men kan de fortfarande komma in i tonåren?
#6 Jag har försökt klappa honom, ge honom godis medan jag klappar och varit ute och gått.
#7 Tonåren kallas den period när kaniner kan bli lite trotsiga osv, vissa tidigare, vissa lite senare och vissa märks det inte alls. Men runt 1 år är inte ovanligt, hur länge har han hållt på?
#8 Testat att sitta i hans rum och kanske bara läsa en bok eller liknande, så att han får se att du ej är farlig osv? :)
#9 Okej. Han har hållt på ganska länge nu. Kanske sen nån månad efter jag fick honom.
Nej, det kan jag prova idag, men han försöker rymma hela tiden..
#10 Rymma? Menade att du bara ska sitta där, och att han får komma fram själv om han vill osv :)
#10 Jaha, okej. Ska prova detta. Han blir ju ganska nyfiken när jag filmar i hans bur och pratar samtidigt, så det kanske hjälper att prata mycket? :)
#12 Du kan ju sitta still och prata lugnande med kaninen och se om han blir nyfiken och vill komma fram :)
#13 Okej, tack så mycket! Meddelar när jag kommer in igen hur det gick. :)
Rädda kaniner ska man låta ta initiativet till kontakt själv. Om han är lite osäker så blir han självklart livrädd om någon böjer sig mot honom och tar i honom, även om du bara vill klappa och menar väl. För att få honom tam ska du vara med honom cirka 1 timma dagligen. Sitt inte och kolla på honom, det kommer han att uppfatta som hotfullt. Läs en bok tex, så får han själv komma fram och nosa när han vill. Efter ett tag kan du börja bjuda på godis. Så snart han inte är rädd för dig när du är helt stilla kan du försöka klappa honom försiktig. Blir han rädd då får du backa i träningen. Till slut kan du även börja lyfta honom lugnt.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#15 TACK! :D
#16 Lycka till med din träning. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
du ska aldrig hålla fast kaninen. Du kan prova och ta upp den i famnen och när den vill hoppa ner så låter du den göra det, annars lär sig kaninen att det inte är roligt att sitta i knät och "gosa" och vill inte bli buren så ofta. Lyft upp kaninen i knät och den hoppar ner när den känner för det. Om han hoppar ner kan du vänta lite, klappa honom och lyfta upp honom igen. då vet han att du inte håller fast honom och att det inte gör nåt att sitta i knät och gosa en stund. mata honom gärna med någon morot eller pelletsbit i handen. Hade en kanin som aldrig litade på mig men jag matade ur handen och kaninen satte tassen på handen! Ur gulligt :)
Lycka till! :D
Frida
#18 Åh så sött. Ska prova detta också :)
De andra har beskrivit jättebra tycker jag, så jag vill bara tillägga en sak: Försök verkligen att undvika situationer när kaninen blir rädd/får panik. I början när jag och min kanin inte kände varandra så bra så kunde de tillfällen när jag lyft honom och något gått fel (han var inte förberedd eller något) så att han blev rädd och började sprattla, påverka vår relation en stund fram över (han blev rädd om jag sträckte mig mot honom etc).
Om kaninen är nervös av sig så skulle jag också rekommendera att låta kaninen ta första steget. Och även andra, tredje och fjärde kanske. Låt kaninen komma fram och nosa på dig och vänja sig vid att du är där först. Sedan kan du sträcka ut handen och låta kaninen nosa på den. Efter att ni gjort det några gånger kan du börja klappa.
Det viktigaste är att låta det ta tid, så att ni inte hamnar i situationer där kaninen blir sådär rädd. Sedan får man se ifall han blir en liten kelgris eller en mer självständig kanin som åtminstone tolererar dig :)