Kräsen kanin
Önskar lite tips? ang. min kräsna hankanin. Han är dålig på att äta sådant som är nyttigt, men sådant som är mindre nyttigt går ju såklart bra…
Vad som är gott:
Äpple
Sallad
Morot
Kaningodis
Vad som är bläää:
Pellets
Paprika
Kål
Broccolli (stavning)
Vad som går att äta lite av men inte så mycket:
Hö
Havregryn
Ja ni ser ju… Sedan vet han väl lite att "låter jag bli maten ett långt tag kommer matte tillslut ge mig något godare" eftersom jag får ångest när han inte vill röra maten på över en dag. Eller så lärde han sig kanske det tricket redan hos sin uppfödare då han varit såhär jämt. Min andra kanin är matglad men inte lär han sig någonting av henne inte!
Några tips??
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Prova en annan pelletssort och annat hö? Vad använder du just nu?
Och skippa all frukt och grönsaker. Blir han tillräckligt hungrig kommer han att äta pellets och hö.
Stampepellets blandat med lite havregryn, vad kan jag byta till?
Höet är från stallet där vi har vår häst :)
Jag har testat att inte ge honom grönsaker på ett par dagar. Då äter han hö, men pellets.. nääää…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#2 Men om han håller sig bra på hö, äter mycket hö, behövs ej pellets :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Det är bra att han äter hö, han måste inte ha pellets om han håller hullet på att bara äta hö :)
Dock om han inte håller hullet på bara hö får ni hitta någon pellets som han gillar
//Joanna
Jo, vet att pellets mest är tillskott. Men i och med att han äter ju inte så stora mängder med hö (inte i närheten av lika mycket som min andra kanin iallafall) vill jag inte riktigt ta bort pelletsen heller. Men hull har han ju, så det kanske blir bra ändå? Kan jag ta bort havregrynen med isåfall?
Slänger in en till bild på grabben min 😍
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#5 Höet är dock för tänderna och magen med, det hjälper ej tänderna direkt :)
Havregryn behöver du ej ha :)
Svårt att se hullet på bilden men där ser han ej smal ut.
Du kan ju alltid prova fodret cuni complete annars? Har hört att många kaniner gillar det, och min lilla herre åt det med god aptit när jag hade det förut.
#7 Testa kan man ju, var säljs det? :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#8 På animail.se kan man bland annat beställa det :)
Jag skulle tro att han klarar sig utmärkt på bara hö, och lite morot för vitaminernas skull. Om du har ett bra hö och han inte har svårt att lägga på hullet är pellets ganska onödigt. Får han inget annat än hö skadu se att han äter det ;)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Min kanin äter inget annat nu än banan typ inge äpple morot gurka eller något sånt..
han äter inte heller hö? han tuggat bara sönder de sen hr han tillgång till pellets hela tiden (han behärskar sitt ätande)
#11 En kanin ska främst äta hö.
Banan är bara godis sällan. Och pellets är bara tillskott.
Så du måste få din kanin ätt äta hö, för kaninens skull.
#8 arken zoo kan man ibland hitta cuni complete
Frida
I de flesta zoo-butiker finns cuni complete och kan säga att min herre älskar det! ;)
Mvh Hela stora familjen <3
#12 vi ger han hö men han tuggar de bara och jag kan ju inte direkt mata in i hans mun? men på sommaren om man torkar vanligt gräs brukar han äta det men han hatar det vi köper från djuraffären han brukar även äta halmstrån nör vi har de:S
#15 Dock är det viktigt med hö till kaniner för deras tänder och mage bland annat. Har du testat att byta hösort?
För din kanin riskerar att få bland annat tandproblem annars.
Gräs fungerar bra på sommaren om det är grovt gräs, alltså inte tunna strån som brukar vara på vanliga gräsmattor i regel :)
#15 Men gå in på blocket och leta efter en bonde =)De har alltid grovt hö och kaninerna älskar det ^^ (de flesta hihi)
#16 Jag brukar sno gräs av bonden som ha läggdan utanför oss.. och brukar sno lite hö innan han hinner göra bollar av de :$
#17 jo vi har provat med sånt men ja han äter lite grann då men