Bra skötselråd??
Hejsan! Har suttit nu och skrivit skötselråd, ser det bra ut tycker ni? Vad skulle man kunna förbättra? Har ni några andra åsikter angående faktan? :)
Skötselråd
Här har jag skrivit ner lite skötelsråd/fakta till dig som kaninägare. Jag önskar dig all lycka med din nya kompis! Du kan alltid skriva till mig om du undrar någonting som kanske inte står här :)
Hur ska kaninen fodras?
Kaninen vill ha och ska ha fri tillgång till hö. Hö är 80% av födan och är extremt viktigt för kaninen. Kaninen kanske behöver en liten mängd pellets, men dom flesta kaniner behöver ingen pellets alls. Bara du har ett bra hö med bra foderanalys så går det utmärkt. Ge inte kaninen ''gnagarblandningar'' eller ''lyxblandningar'' som dom kallas. Det är en massa fröer och färgstarka små bitar i en blandning. Att ge kaninen det är som att äta godis varje dag, livet ut. Kaninen väljer också oftast bort höet, vilket apsolut inte är bra! Ge istället pellets. Men ta inte första bästa pellets påse, det måste vara bra värden i pelletsen också. Nedanför finns lite bra pelletsmärken som jag rekomenderar!
Cuni Complete
selective
Grainless complete (100% naturliga ämnen)
Cuni Nature RE balance (ett sorts blandfoder men helt okej värden)
Det finns inte presis ett helt utval av bra pellets sorter, så du kan också beställa från internetet. Fodrerna finns på dom flesta internet butiker. (Ett tips? är att köpa i storpack, blir billigare och räcker längre.)
Själv beställer jag i storpack på zooplus.se
Det finns också ett foder som man apsolut ska undvika! detta är ''Dogmans pellets'' sämsta värderna någonsin. Kaninen får stora magproblem och kan faktiskt dö av det.
När kaninen är liten behöver den oftast pellets för att den växer, du kan då ge kaninen ca 0,5 till 0,2 pellets i början, minska medans kaninen växer.
Hur vill kaninen bo?
Kaninen vill ha en laglig bur, (100x50) För att förtydliga måtten så skriver jag såhär
Längd: 100 cm
Bredd och höjd: 50 cm
Detta är allså lagligt, men tok för liten yta att skutta på! Dessutom ska måtten antagligen ändras, så satsa på en 120x60 eller liknande. Kaninen vill såklart också komma ut och skutta varje dag minst 2-3 timmar :)
Kanske kan kaninen vara frigående i ditt hus/lägenhet. Då får du ''kaninsäkra'' huset. Alltså gömma/skydda alla sladar, giftiga växter mm.
Vilket bur underlag?
Vilket bur underlag är bäst att använda då? Det finns inget ''bäst'' utan det är man själv som kaninägare som får välja vad man tycker är bra själv.
Enbart spån är inte att rekomendera då det fasnar i pälsen på kaninen, men man skall ha spån under tlx halmen så kisset sugs upp.
om du har innekanin kan du också ha matta i buren, se då till att kaninen inte kan äta/tugga på mattan för att förhindra förstoppning mm.
Men se upp för trycksår under tassarna.
ett bra underlag att ha både inne och ute är spån med halm över, vilket jag använder själv.
Vilka grejer i buren vill kaninen ha?
Kaninen ska ha en sitthylla/hus som den kan hoppa upp på, detta är det lag på.
Kaninen vill gärna ha en matskål, och naturligt vis vattenflaska/vattenskål
Kanske ev en hö häck. Men se till att kaninen inte kan hoppa upp i den då dom kan fasna och bryta benet.
Vilka grönsaker/frukter kan man ge kaninerna?
Här är en lista på vad man kan ge kaninen, i rimliga mängder såklart! :)
Grönsaker/rotfrukter
Morot (Kan ge orange kiss i för mycket mängd)
sallad (ej isbergsallad och i väldigt liten mängd)
Gurka (bara mest en varm sommardag för att få i kaninen vätska)
Broccoli (Väldigt lite, gasbildande!)
Paprika (liten mängd)
Blomkål (liten mängd, gasbildande!)
man kan också ge mycket mer!
Frukt/ätliga växter
Tänk på att frukt enbart är som en belöning och skall ej ges så ofta.
Äpple
Päron (Liten mängd)
Bannan
Vindruvor
Jordgubbar/hallon
Annanas (bra vid fällning)
Ätliga växter
Gräs
Maskrosor + blad
Persilija
Späda tisslar
grovt gräs
Nässlor (Mycket vitaminer i! Om du torkar dom så bränns dom ej)
Kaninens kroppspråk
Kaniner är ganska tysta djur, men dom kan göra lite ljud från sig ibland. Dom komuserar också med sitt kroppspråk.
svagt knorrande ljud samtidigt som kaninen cirklar runt dig - Mest hanar som gör så för att berätta att dom tycker om dig!
Slickar dig på fingrarna - Kaninen visar att den tycker om dig
knorrar högt samtidigt som den ''anfaller'' dig - Kaninen säger låt mig vara! eller så är den rädd för dig och försvarar sig själv.
Ligger plat mot marken med öronen tryckt mot kroppen - rädd (Ska ej förväxla sig med att den sover/slappnar av)
finns mycket mera kroppspråk än detta, men dom här är dom klurigaste av dom.
En eller två kaniner?
Man kan ha två kaniner, bästa är då att ha hona + hona eller hona + kastrerad hane
Två hanar funkar väldigt sällan ihop, det slutar oftast med otäka sår eller likande.
Kaninerna ska helst ha vuxit upp med varandra.
Ett stort missförstånd är att kaniner är flockdjur, vilket dom inte är. Kaniner är koloni djur och har inget behov av att träffa andra kaniner. Men har man möjligheten att ha två kaniner ihop så skulle detta rekomenderas! Du behöver då en stor bur, så dom kan komma ifrån varandra om dom vill det. Du skall ha höet på olika platser för att förhindra bråk. Samma med vatten.
Vilka behov har kaninerna? Och vad ska man inte ge till en kanin?
Ett vanligt fel hoss många kaninägare är att dom ger en massa ''mineralstenar'' eller såkallade saltstenar, vilket inte är bra för kaninen! Du ska inte ge kaninen någonting med vitaminer att göra då kaninen har allt den behöver i maten och höet. + grönsakerna som kaninen får ibland.
Kaninen har ett väldigt stort behov av att röra sig dagligen och ofta. Om inte så försvagas sklettet i benen och ökar risken för skador.
Övrigt
Om du av någon anledning inte kan ha kvar kaninen kan du lämmna kaninen hos oss grattis, med bur. Vi blir bara väldigt glada att du hör av dig istället för att dumpa kaninen någonstans!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
det ser ganska bra ut :) bara lite stavfel och sånt.
Frida
#1 Haha jao vet, slängde bara ihop det lite fort ; )
Bortsett från stavfel, så vill jag påpeka att du inte bör avråda från ett visst fodermärke (dogman i detta fallet). Det räcker att du gett exempel på vilka märken du tycker är bra, och kan rekommendera.
Jag ger dogmans pellets och har inte sett några dödliga magproblem, peppar peppar. (Har du vetenskapliga belägg för att dogmans pellets dödat någon kanin?)
Så den biten kan du ta bort - om du inte gillar de pelletsen så räcker det med att inte ta upp dem i listan på märken du rekommenderar.
"Ett stort missförstånd är att kaniner är flockdjur, vilket dom inte är. Kaniner är koloni djur och har inget behov av att träffa andra kaniner."
Detta påstående är falskt. Om kaniner nu vore "kolonidjur" - ett ord som för övrigt inte ens finns i SAOL - så skulle det innebära att de har ett ÄNNU större behov av att leva med artfränder! Detta eftersom djur i kolonier har ett mycket nära och intimt samarbete och liv tillsammans, nästan som en enda enhet. Kaniner vill ha sällskap. Därmed inte sagt med vilken kanin som helst, under vilka omständigheter som helst, men ändock. Kolonidjur eller flockdjur, vilket man vill - de två orden har i stort sett samma innebörd i slutänden, dvs att det är djur som inte lever ensamma, utan i grupp.
Annars var det bra skötselråd, om du tittar över dina stavfel. :)
#3 Där satte du huvudet på spiken! Jag kopierar och citerar det stycket du skrev om att kaniner är flockdjur, och lägger upp på min fb om det är ok? Himla bra formulerat!
#3 Min kompis kanin dog tyvvär av det fodret, så ja en kanin har dött av det :/ Vet också en på kif vars kanin nästan dog.
Det där med flockdjuren ska jag genast ändra! 😇 Tack för infon! :)
Ang spånet beror det ju på kaninens pälslängd,så kan ju vara bra att skriva :)
Och 0,2-0,5dl pellets för en växande låter lite?
#3 Det är kassa värden och innehåll i fodret.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#6 Det lät väldigt lite, beror ju på ras och storlek så klart, men jag tycker att man kan ge fri tillgång medan dom växer.
#6 har bara långhåriga kaniner, så anpassar det till långhåriga ^^
Hur mycket tycker ni man ska ge en kaninunge? Björn fick endast 2 matskedar pellets och klarade sig fint på det ^^
Har ändrat lite nu, ser detta bättre ut? :)
En eller två kaniner?
Man kan ha två kaniner, bästa är då att ha hona + hona eller hona + kastrerad hane
Två hanar funkar väldigt sällan ihop, det slutar oftast med otäka sår eller likande.
Kaninerna ska helst ha vuxit upp med varandra.
Ett stort missförstånd är att kaniner är flockdjur, vilket dom inte är. Kaniner är koloni djur. Men har man möjligheten att ha två kaniner ihop så skulle detta rekomenderas! Du behöver då en stor bur, så dom kan komma ifrån varandra om dom vill det. Du skall ha höet på olika platser för att förhindra bråk. Samma med vatten.
#7 Och jag tycker inte fri tillgång :) Bättre med begränsat från start tycker jag :)
#8 Jo vet att du har det, men bra att skriva det ändå, ifall köpare tror att det gäller alla kaninraser :)
Mina har fått 1-1,5 dl, dvärgkaniner, första månaderna bara, sedan har jag trappat ner :) Så beror kanske på kaninerna, men har fungerat bra här :)
#10 jag är också lite nojjig med fri tillgång, kan tänka mig att kaninungen blir en tjokis 😇
#11 Ja jag har ej fri tillgång, sedan blir kaninen van från början att ha begränsat :) Men man gör ju det som känns bäst, men för mig är begränsat bäst :)
ändrade lite,
När kaninen är liten behöver den oftast pellets för att den växer, du kan då ge kaninen ca 1-1,5 pellets i början, men om du märker att kaninen blir tjock så får du minsta. minska medans kaninen växer.
#11 min kanin gav jag fri tillgång till pellets tills den var 6 mån. Hon är abslolut inte tjock. De växer ju hela tiden så de har svårare att bli tjockare. Det är som vuxna och barn, barn har svårare att bli tjocka om dom äter rätt mat
Frida
#14 Min innekanin hade blivit tjock om hon hade fått fri tillgång till pellets t.ex :)
Och nu äter hon bara pellets 1-2 gånger/vecka och är 10 månader gammal :)
Så spelar ingen roll om det är rätt mat eller inte. Det är mängden som räknas, även hos människor och barn :) Man ska äta lagom, även av bra mat :)

Att dom har fri tillgång betyder ju inte att dom äter obegränsat, tror inte dom blir tjocka utav det, men sen när dom vuxit färdigt så är det nån matsked upp till ½ dl för dvärgraser, mer ifall dom bor ute vintertid.
#16 Fri tillgång = de kan äta hur mycket dem vill :) Och risken kan bli att de äter mer pellets än hö istället.
Precis som med höet :)
Som Frida sa, så är det bra att du skriver att du syftar på Långhåriga kaniner, det där med att spånet kan fastna i pälsen.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#5: Kan du bevisa att det berodde på dogman-fodret att den kaninen dog och att en annan "nästan" dog? Skickades den avlidna kaninen till SVA för analys? Undersöktes den "nästan" döda kaninen av veterinär?
Det må vara så att det är kassa värden, det säger ja ingenting om isåfall - men jag tror inte att företaget skulle sälja foder som djur kan dö av, det vore inte speciellt bra för affärerna om jag säger så…
Att en kanin som ätit det fodret dog, kan bero på vad som helst, kanske bara en tillfällighet, och så ger man fodret skulden helt i onödan. Jag vill som sagt ha bevis för att det fodret är dödligt farligt, innan jag kan acceptera att det avråds i några skötselråd. Det jag personligen retar mej mest på med det fodret är att det innehåller socker.
Dessutom måste du skriva att de måtten på bur (0,5 kvm) är för kaniner under 2 kilo. Tänk så kommer en människa men en frasse och tycker det är ok då?
#19 du behöver inte vara så otrevlig 😮
Ja, dom skickade kaninen på analys eller vad det heter. Så dom vet säkert att det var fodrets fel

#21 Låter ju konstigt, kan inte tro att kaniner skulle dö av foder, vad framgick av den "analysen" då som gör att man tror att det var fodrets fel??
Sen tycker jag inte det är nån som är otrevlig, man måste få skriva vad man tycker och man är inte otrevlig bara för att man har en annan uppfattning..
Det var bra skrivet! Du skriver att man kan ha matta till innekaniner, kanske kan vara bäst att förtydliga att man då behöver en toalåda med något typ av strö - bara så att ingen förvirring uppstår! :D
#19, då vill jag se de data som framkom av analysen på SVA. Det är ju i allra högsta grad intressant för mig som ger det fodret!
#22 Hon vill inte presis prata om det, då hon tycker att det var hennes fel att kaninen dog :(
#24 Får jag fråga en sak? Om du vet att fodret har kasst innehåll, hur kommer det sig att du ger det då? Ren nyfikenhet :)
#26 Undrar jag med. Fast egentligen spelar det inte så stor roll vilket foder man ger, om man bara ger ett par bitar per dag (av ett dåligt foder) och sedan bra hö spelar det inte så stor roll. Däremot spelar det roll om man ger 1 dl av dåligt foder varje dag och hö, det är inte bra.